חדשות מדע וטכנולוגיה

חשבתם שלהורים משקיענים יש ילדים חכמים יותר? תופתעו מהמחקר

חוקרים בדקו את השפעת הטיפול ההורי על מגוון רחב של בעלי חיים, וניסו לבדוק אם המוח שלהם גדל בהתאמה. מה היו המסקנות, ומה לגבי בני האדם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי לא היה שמח להשפיע על פיתוח מוחם של צאצאיו, ולהחכים אותם? מחקר מרתק שעלה לאחרונה לכותרות נעשה על ידי חוקר בשם קרל ון שייק ממכון מקס פלאנק לחקר התנהגות בעלי חיים בגרמניה. החוקר ביקש לבדוק את ההשפעה של הטיפול ההורי על גודל המוח, והוא בחן זאת אצל בעלי חיים שונים.

במסגרת המחקר השוו החוקרים בין מוחות של בעלי חוליות רבים מסוגים שונים והקבילו אותו אל אופן הטיפול שקיבלו הצאצאים של בעלי החיים האלו. המסקנה הייתה שלבעלי החיים בעלי הדם הקר (כמו דגים או זוחלים) היה מוח בגדול קטן באופן יחסי לגודל הגוף, בהשוואה לבעלי חיים בעלי דם חם, כמו עופות ויונקים.

החוקרים התייחסו במחקרם גם לדרך הטיפול בצאצאים, ובחנו בעלי חיים ממינים שעוזבים את הצאצאים מיד אחרי הטלת הביצים (כמו דגים וזוחלים) ביחס לעופות וליונקים, שדוגרים על הביצים ואף ברובם המוחלט מטפלים בצאצאים הצעירים, מגדלים אותם ודואגים לכל מחסורם. עוד הוסיפו החוקרים והשוו בין בעלי חיים שמקבלים עצמאות מוחלטת כבר מרגע שמגיחים לעולם, לבין כאלו שבתקופה הראשונה לחייהם הם חסרי ישע, לא יכולים לעוף או לעמוד, וזקוקים לטיפול צמוד. החוקרים גם ציינו כי חלק מאותם בעלי חיים היו כאלו שגודלו בעיקר באמצעות ההורים, אך חלקם גודלו על ידי הלהקה או הקבוצה שבתוכה התגוררו.

בשלב הבא של המחקר ביקשו החוקרים לברר אם קיים קשר בין גודל המוח לדרך הטיפול בצאצאים, ואחרי השוואה בין כל המינים ודרכי גידולם, הסיקו החוקרים כי ככל שיש לבעל החיים זמן ממושך יותר בו הוא זוכה לטיפול ולהגנה, כך מתארכת התקופה בה מתפתח המוח שלו, וככל שהתקופה ארוכה יותר, כך ניתן להגיע למוח גדול יותר (הדבר הוכח קלינית). לדבריהם, השלב בו המוח מפסיק לגדול מגיע תמיד כאשר הצאצא לא זקוק עוד להגנה ההורית ומתחיל לחיות באופן עצמאי.

עם זאת, הדגישו החוקרים כי המשמעות של ההגנה אינה תלויה דווקא באם או באב, אלא גם חברי הלהקה או הקבוצה יכולים להגן על הצאצא הצעיר, וכשהם עושים זאת, אכן המוח ממשיך לגדול. החוקר ון-שייק הגדיר זאת כך: "ככל שההורים או חברי הלהקה דאגו לצאצא מעבר לשלב הטלת הביצים, כך הם תרמו במידה משמעותית להתרחבות של גודל המוח וליכולת הקוגניטיבית שלו".

יצוין כי זו לא הפעם הראשונה בה חוקרים בודקים מוחות של בעלי חיים, ורק לאחרונה פורסמו מחקרים נוספים שהראו שאצל חלק מבעלי החיים (כמו למשל חולדות) הוכח באופן ישיר שככל שהאם מניקה יותר את גוריה ומלקקת אותם, כך ממשיך ומתפתח המוח שלהם.

למי ששאל את עצמו מה לגבי בני האדם, מיותר לציין שידוע כבר שנים רבות כי הטיפול האימהי בשנות הילדות משפיע על התפתחות רבה במגוון תחומים, אך כעת מנסים החוקרים לזהות את המנגנון הקליני שמסייע לכך, וזאת עושים באמצעות הניסויים בבעלי החיים.

תגיות:חוכמהמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה