פורום מומחיות

איך נעזור לילד שעבר חרם חברתי?

איך דואגים שהנכדים ישמרו על הניקיון, ואיך מלמדים ילד להתמודד בחברה אחרי חרם?

  • כ"ח ניסן התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני סבתא ל-14 נכדים. אוהבת אותם מאוד, אבל נתקלת בבעיה קשה: בכל פעם שמגיעים כולם לבית שלי, הם לא שומרים על הסדר ועל הניקיון. אכפת לי מאוד שהבית יהיה נקי, וכולם יודעים את זה, אבל נראה שאף אחד לא רוצה לעבוד ולסדר אחריו. לא נעים לי להעיר כל הזמן, אבל זה מה שאני עושה. איך אני יכולה לגרום לזה שהם יהיו אכפתיים בלי שאעמוד כמו שוטר ואעיר כל הזמן?

אני בטוחה שסבתות רבות מזדהות עם השאלה הזו.

לפעמים ילדים מגיעים עם משפחותיהם לבית ההורים, וסבורים שהם באו לחופשה. כשבאים לבית סבא וסבתא, באים כדי לשנות מקום, כדי להיעזר בשרותיה של סבתא וכדי להיות ביחד וליהנות. אני ממליצה לך לשבת עם ילדיך הנשואים, ולפתוח את הנושא. לומר להם כמה את שמחה שהם באים, וברוך ה' שזכית לכל הנכדים הללו שאת אוהבת כל כך, אבל אם כל אחד קצת ישים לב לילדים שלו ולמעשיהם, הבית יהיה הרבה יותר נעים לכולם. אז כן, זה נחמד וזו חוויה, אבל קצת אכפתיות לא תזיק.

כשתאמרי את הדברים, תתפלאי לשמוע שהם פשוט לא חשבו על כך, לא שמו לב לכך ולא הפנימו שהשמירה על הבית גם היא בתחום אחריותם.

כשמישהו אחר לוקח את האחריות, אנחנו לא תמיד שמים לב שגם אנחנו צריכים להיות בתמונה. מרגע זה, בטוחני שהם ישתדלו יותר.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

יש לי ילד בן 10 חכם ומוכשר שעבר חרם חברתי, בעקבות כך העברנו אותו לבית ספר אחר, אך הוא איבד אימון בעצמו ובחברים ולא מצליח להשתלב. אני ממש אובדת עצות. איך אפשר לעזור לו?

חרם חברתי הוא אחד הדברים הקשים שילד יכול לעבור מבחינה חברתית. טוב שהעברתם אותו לבית ספר אחר, אבל הוא איבד אמון ובצדק. הקושי להתחבר לאחרים בלי לחשוש אחרי חרם חברתי הוא לא פשוט. הביטחון העצמי שלו ירד, וכפי הנראה נוצר חשש משמעותי מלנסות שוב להתחבר ולהתקרב, שמא ייפגע שוב. 

כדאי לשלוח אותו לטיפול CBT, שהוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. בטיפול זה ניתן יהיה להבין מה המחשבות שנוצרו אצלו בעקבות החרם, ולעזור לו לתקן אותן. כמו למשל: "אני לא חברותי", "אין סיכוי שהחברים באמת יאהבו אותי". המטפל בשיחה "סודק" מחשבות אלה או מערער על נכונותן, ולאט לאט מסייע לילד לראות את הדברים אחרת, לשנות את המחשבות שנוצרו ולהעלות את הביטחון העצמי. בנוסף ניתן לתת לו תרגילים התנהגותיים, כמו למשל: היום תנסה להזמין חבר אחד לשחק איתך, היום תנסה להקשיב לשיחה קצרה בכיתה ולהגיד את דעתך, גם אם תרגיש שאתה מפחד לעשות זאת. ככל שיעשה יותר דברים כאלה – ככה הפחד יחלוף בהדרגה. מדובר בתרגילי חשיפה, לעשות את מה שאני פוחד ממנו על מנת להפחית את הפחד. בונים יחד עם המטפל את התרגילים באופן הדרגתי, ובכל שבוע מתאמנים על חלק מהם.

(חדוה אזולאי, עו"ס ומטפלת רגשית בשילוב CBT במחלקת נפשי בשאלתי)

תגיות:חרם חברתיפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה