חדשות בארץ

לוין באמירה דרמטית: "אם בג"ץ יפסול את הרפורמה – לא נקבל זאת"

ועדת החוקה של הכנסת תצביע היום על המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים לקריאה שנייה ושלישית

  • כ"ח אדר התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

שר המשפטים לוין התייחס אמש (שני) להחלטת הליכוד לרכך את הרפורמה באופן חד צדדי. "אני מוכרח לומר שאני לא רואה בזה פשרה, אני רואה בזה פשוט לעשות את הדבר הנכון. כשיצאתי לדרך עם הרפורמה אמרתי באופן ברור – ישנם דברים שחייבים לעשות, אבל שאנחנו פתוחים להערות". את הדברים אמר בהשתתפותו בתוכנית 'הפטריוטרים' של 'ערוץ 14'.

לוין מנה את העקרונות עליהם עמדה הקואליציה בנושא של בחירת שופטים: "עקרון ראשון – רוב לקואליציה בוועדה. הדבר הזה מתקיים בנוסח החוק שנעביר בקריאה השלישית בשבוע הבא. עקרון נוסף – סוף הווטו של השופטים שאפשר להם באופן מוחלט למנוע מינוי של שופט לביהמ"ש העליון שלא מגיע מתוך המילייה שלהם.

"לראשונה תהיה אפשרות לקואליציה בכל קדנציה למנות שני שופטים ללא וטו וללא יכולת למנוע את המינוי – זה יביא לביהמ"ש את הגיוון שאנחנו רוצים. עקרון שלישי – הוצאת נציגי לשכת עוה"ד מהוועדה, שתמיד עבדו עם השופטים בניגוד עניינים מוחלט.

"הדבר הרביעי – שמים סוף לשיטת הסניוריטי. הוועדה היא שתבחר את נשיא ביהמ"ש העליון באופן כזה שלא השופטים החליטו שיהיה נשיא אלא מישהו שיהיה מקובל עלינו כנבחרי ציבור שקיבלנו מנדט. כל הדברים האלה הם עקרונות היסוד של הרפורמה".

לוין הודה כי הקואליציה נאלצה לרכך את הסעיף כיוון שישנה טענה אחת צודקת: "הטענה של מתנגדי הרפורמה לפיה ברוב קואליציוני אפשר למנות מספר בלתי מוגבל של שופטים אנחנו נהיה במצב שלקואליציה מסוימת תהיה שליטה בלעדית גם על ביהמ"ש העליון – וכל שלושת הרשויות תהפוכנה לרשות אחת", הסביר השר.

לדבריו, "הטענה הזו יכולה בסוף להביא למשבר חוקתי. זו טענה שאי אפשר להתעלם ממנה, דבר כזה לא יכול להתקיים במדינה דמוקרטית, ולכן מה שעשינו – נתנו מענה לחשש הזה. בכל קדנציה הקואליציה תוכל למנות באמצעות הרוב שלה שני שופטים – ולאחר מכן נדרש להסכמה יותר רחבה". לוין הוסיף כי "בתהליך הזה לאורך מספר שנים לא רב, נגיע לבימ"ש עליון מאוזן ומגוון".

על האמירות שבקדנציה הנוכחית יתמנו ארבעה שופטים אמר: "אני מקווה שהממשלה תאריך ימים, עדיין בדרך כלל מה שקורה שמספר השופטים הממוצע שמתקיימים בקדנציה, בטח לא מבחינת מה שאנו רואים במועדי הפרישה – נגיע לשלושה מינויים סך הכל. שניים נעשה מיד ומינוי נוסף בהסכמה רחבה. זו שיטה נכונה מאד שמקיימת את כל עקרונות הרפורמה במלואן ומחוללת מהפך אדיר.

"המטרה שלנו היא לגוון את מערכת המשפט, לאזן אותה. המטרה היא לא להשתלט ולא לנסות להפוך את מערכת המשפט לפוליטית או דברים מהסוג הזה. רוב ההפחדות האלה שנשמעות הן באמת חסרות בסיס לחלוטין", אמר השר והוסיף: "ישנם חששות שיש בהם אמת. לא כל החוכמה מצויה במקום אחד, לפעמים נשמעות הערות נכונות וכאשר ישנן כאלה – אני לא מהסס להתייצב ולהישיר מבט ולומר – נכון, יש תבונה בדברים האלה וצריך לעשות את התיקון, וכך אנחנו נוהגים כל הזמן. הרפורמה הזו טובה לכל אזרחי ישראל".

לוין הבטיח כי הרפורמה תעבור במלואה: "אני מחויב להשלים את הרפורמה במלואה וע"פ עקרונות היסוד שקבעתי בתחילת הדרך. אנחנו נעביר את החוק בעניין הוועדה לבחירת שופטים עד תום המושב הזה. אנחנו נהיה במציאות אחרת לגמרי במערכת המשפט בעוד פחות משבועיים. לאחר שהחוק הזה יעבור, תהיה פגרה קצרה – 30 יום ולאחריה נמשיך ונקדם את החקיקה בשאר מרכיבי הרפורמה. צריך לומר בגילוי לב – במהלך המו"מ הקואליציוני הפצרתי בראשי המפלגות להשלים את המו"מ במהירות משום שידעתי שהחודשיים האלה שבוזבזו במו"מ ארוך יהיו חסרים לנו עכשיו כדי לשלים במושב הזה מרכיבים נוספים ברפורמה. מיד לאחר יום העצמאות אנחנו נחדש ונמשיך לקדם את אותם המרכיבים שלא הספקנו".

השר האשים את ראשי האופוזיציה שלא מעוניינים בהידברות: "חזית הסירוב הזאת של ראשי הסירוב שמה שמעניין אותם זה לא הרפורמה, לא התוכן שלה וגם לא ההידברות. הם רוצים לייצר כאוס ולהפיל את הממשלה – לא ניתן להם את זה. אנחנו מכבדים את מי שמפגין בצורה מסודרת, אבל צריך לטפל בפורעי החוק. זכותם להפגין – וחובתנו לחוקק".

לוין התייחס לאפשרות שבג"צ יפסול את החוק והצהיר: "אין ספק שהשינוי שעשינו מונע כל טענה אמיתית שיכולה לייצר משבר חוקתי כי ברור לגמרי שהטענה היחידה שיכלה לעמוד בעניין הזה, שקואליציה מקרית משתלטת על מערכת המשפט – זה כבר לא יכול להתקיים בתיקון החדש.

"לכן, אין שום הצדקה לדבר כזה. זו תהיה חציית קו אדום – שלא נקבל אותה. אני מקווה שברגע שהחוק יעבור ויהיה ברור שנהגנו בקשב להערות אמיתיות אבל חוקקנו ומימשנו את המנדט שקיבלנו מהציבור ללא מורא ומבלי שיאיימו עלינו או ינסו לסכל את החקיקה בכל מיני אמצעים פסולים – ההכרעה הדמקורטית הזאת תכובד ותהיה לנו שיטה הוגנת לבחירת שופטים".

בתוך כך, ועדת החוקה של הכנסת תתכנס היום כדי להצביע על המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית. על פי הצעת הפשרה שמקודמת בקואליציה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שיהיו בה 11 חברים, והיא תתחלק לשתיים: ועדה לבחירת שופטים לעליון וועדה שתמנה שופטים בערכאות נמוכות יותר.

על פי ההצעה, הועדה שתדון במינויים לעליון תורכב משלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטי עליון, בהם הנשיא. בכל קדנציה, בשני המינויים הראשונים לעליון יידרש רוב רגיל של 6 בלבד, כך שהקואליציה תוכל למנותם בעצמה אבל מהמינוי השלישי והלאה יידרש רוב רגיל אבל יחד עם הסכמת נציג האופוזיציה במינוי השלישי והשופטים במינוי הרביעי.

הוועדה במינויים לערכאות הנמוכות תורכב משלושה שופטים שהם נשיא העליון, נשיא המחוזי ונשיא בית המשפט השלום ויידרש רוב של שבעה מתוך 11 חברי וועדה. לפי ההצעה, את המינוי לנשיא העליון תוכל הקואליציה לבצע ברוב רגיל כחלק משני המינויים הראשונים להם נדרש רוב רגיל.

תגיות:יריב לויןועדת החוקההרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה