חינוך ילדים

כמה זמן ביום אתם מדברים עם הילד שלכם?

ילד זקוק לא רק לסיפוק צרכים טכניים, אלא גם להתעניינות כנה בשלומו, בתחושותיו ובהישגיו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במחקרים שבוצעו בזמננו התבררה העובדה המדהימה, שרוב ההורים בעולם משוחחים עם הילד בממוצע כ-15 דקות בלבד ביממה! ומה גם שרובם של דיבורים אלו עוסקים בנושאים טכניים לחלוטין (שאלות כמו: אכלת? התקלחת? צחצחת שיניים? והוראות: תיכנס כבר לישון! תתלבש, תתארגן, תזדרז להסעה...).

הורים אלה, שעסוקים מידי בעצמם ובמטלות שעליהם, שוכחים שנפש הילד זקוקה לשיחה עניינית, מתונה ואמיתית, כדי שהיא תתפתח כראוי. כל ילד זקוק להתעניינות כנה בשלומו, בתחושותיו ובהישגיו, בלימודיו ובקשריו עם חבריו, ובכלל, במה שטוב לו ובמה שקשה לו. התעניינות זו תבוא מתוך אהבה ואכפתיות סבלנית, ולא כהצקה או כלאחר יד. לכן יש גם לדעת את הגבולות בהתעניינות, לבל יקבל תחושה של חטטנות יתרה ומטרידה מצד ההורים, בפרט כשמדובר בילד בגיל ההתבגרות.

"חיישני" הילד מפותחים הרבה יותר מכפי שהוריו סבורים, והוא חש היטב על פי טון וצליל הדיבור, מבט העיניים ושפת הגוף, האם שאלת ה"מה נשמע?" וה"איך היה?" ו"מה שלומך היום?" אמיתית וכנה, או נאמרת מהשפה ולחוץ רק כדי לצאת ידי חובת התעניינות, מבלי שבאמת אכפת.

ילד שאינו מקבל מהוריו יחס אוהב באופן נכון בגיל הצעיר, אינו חש קשר אמיתי ונפשי עם הוריו כאשר הוא גדל ומתבגר, ואין להתפלא שבהגיעו לגיל ההתבגרות אינו מתייעץ עם הוריו, ואפילו מתנכר אליהם. הרי עבורו, הוריו מהווים בסך הכול אנשים טכניים שסובבים אותו במשך השנים. זה "תפקידו" לארגן כסף למחיה, לגעור ולנזוף, וזו "תפקידה" לבשל עבורו ולכבס את בגדיו, ומידי פעם לרטון ולצעוק עלי.

אולם ילד שהוריו מוצאים את הזמן להקדיש עבורו זמן איכות לשיחה נעימה, משתפים אותו מפעם לפעם בענייני הבית ובתוכניות המשפחתיות בנושאים המתאימים לגילו ולרמתו, מחייכים אליו במבט אוהב לפחות פעם ביום, צוחקים מהלצותיו ומתבדחים איתו, ובמקביל - מדריכים אותו אל הטוב והנכון באווירה רגועה, באמצעות דיבור אל שכלו ושכנועו שכך עדיף לו וזה הדבר הנכון עבורו - לטובתו, ונוזפים בו רק כשאין ברירה, ובכל מקרה, נזהרים תמיד שלא להשפילו ולבזותו – גם בעת תוכחה – הרי ילד זה יודע כבר מהגיל הרך ש"אבא ואמא הם החברים הכי טובים שלי", והם גם "המדריכים הכי טובים שלי". הוריו של ילד זה מהווים בעיניו דמויות ערכיות וחינוכיות, אשר תפקידן להדריך, להסביר וללמד, והוא חש היטב שאפשר להתייעץ איתם בכל נושא מטריד. ילד זה יאהב ויעריץ את הוריו, כל ימי חייו.

בשבועות הבאים ניתן בעז"ה כמה עצות יסודיות למניעת טעויות בחינוך, ובכללי יסוד מעשיים, לבניית ילד שמח ובעל נפש בריאה.

תגיות:הרב זמיר כהןחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה