כתבות מגזין

המעצבת הגרפית של עלון השבת: עבודה עד שלוש לפנות בוקר, וגם באשפוז בבית חולים

היא מוסרת את נפשה למען עם ישראל, ומצליחה לנהל משפחה לתפארת. היא עובדת מהלב ומהנשמה כדי להכין לנו את עלון השבת הנפוץ בעולם, ואת כל זה היא עושה כשהיא חירשת. סיפורה של אשת החיל, שני מויאל

  • ט"ו שבט התשפ"ג
בעיגול: שני מויאל, תמונת רקע: ילדי משפחת מויאל (צילום: מרגלית רחמינוב)בעיגול: שני מויאל, תמונת רקע: ילדי משפחת מויאל (צילום: מרגלית רחמינוב)
אא

עלון השבת המיוחד של הידברות עוצב אי שם בסטודיו הוותיק בבית החמים שבו מעוצבים העלונים כבר יותר מעשור בהשקעה ובמסירות. אחרי שנאספו החומרים מהכותבים, עברו את עורכת המשנה, העורך וביקורת הרבנים, הוא עוצר במקום אחד, כמעט אחרון, רגע לפני מכבשי הדפוס, אל התחנה הגדולה – העיצוב של שני מויאל. זה השלב שבו העלון יקבל את הצורה החיננית שתהפוך את זיכוי הרבים הזה, שבו קרוב ל-300,000 עלונים מופצים מדי שבוע ברחבי הארץ והעולם (כן כן, ברחבי העולם יש כאלה שדואגים להוריד את הקובץ מהידברות, להדפיס ולהפיץ אותו בעולם באופן פרטי) - לנעים ומרענן.

העבודה הזו דורשת מיומנות של עבודת צוות, לפעמים על דברים קטנטנים, ובכישרון רב שני עושה זאת כשהכל נעשה רק בכתב. גם השיחה הזו, שבה היא פותחת את לבה לדבר על הכל, נעשית בכתיבה.

 

היי, מישהו שומע אותי? על ילדה חרדית וחרשת בעולם מורכב

בילדותה, היתה שני מויאל התלמידה החרדית היחידה שלמדה בבית ספר "חילוני למהדרין", כהגדרתה. באותם הימים, לא היה באזור מגוריה מענה חינוכי תורני מספק למגבלות החירשות שעמה היא מתמודדת, מה שאילץ את הוריה לרשום אותה לבית ספר שכזה. ההתמודדות שלה הייתה כפולה. בעולם היא הייתה שונה, חרשת. בבית הספר היא הייתה שונה, חרדית. השונות הזו יצרה קשיים ואתגרים רבים שחישלו אותה, והכאיבו לה, אך בבוא היום הם הפכו אותה לבעלת שליחות מיוחדת במינה. כיום יש לשני תפקידי מפתח חשובים במעצמת היהדות הגדולה בעולם.

אין מי מעובדי הידברות שאינו עובד מתוך ידיעה שבזכותו היהדות מגיעה ומשפיעה בכל מקום, וזה סוד המסירות המיוחדת. אבל אצל שני, זו רמה אחרת של מסירות. היא אמא מסורה, מנהלת משפחה לתפארת, עורכת הגרפיקה של העלון, זו שגם קבעה את תצורתו עם השנים, ומחזיקה גם בתפקידים שונים באתר הידברות, וכל זאת, כאמור, בלי לומר מילה.

 

לוחמת: "לשמור על ההלכה והצניעות גם כשלועגים"

"בילדותי סבלתי לפעמים גם מאמירות קשות ומדחייה חברתית. היו כמובן כאלה שהאירו פנים ועשו טוב, אבל היו גם הרבה הצקות, העלבות, הלבנות פנים, השפלות וחרמות, רק בגלל שהייתי החרדית היחידה", היא מספרת בלי לייפות דבר.

"בתקופה ההיא, שנמשכה על פני 12 שנים - כל שנות לימודי בבית הספר, בחטיבת הביניים ובתיכון - לחמתי בלי לוותר. לשמור על ההלכה והצניעות גם כשכולם לועגים, להיות גאה בתורה ובמצוות גם כשיש מי שמנסה בבוטות לנצל את המגבלה ולשכנע אותי שיהיה לי קל יותר להיות חירשת שלא שומרת מצוות. כן, ממש כך. מצדי, לא הצקתי לאיש, אבל ספגתי הצקות רבות בלי להבין למה. זה ממש להיקרע בין העולמות לאורך כל תקופת הילדות והנערות, ביסודי ובתיכון, בין העולם החילוני והעולם החרדי. כיום, כשאני מביטה אחורה, אני לא מבינה איך הצלחתי להעביר חצי מהחיים שלי בצורה שכזו. זה לא נתפס".

שני מויאל בילדותה שני מויאל בילדותה

 

"אני מודה לה' על הבית החם שהיה לי"

מאיפה הכוח להתמודד?

"לא תמיד זה היה קל. בתוכי גם עלו בי לעיתים שאלות שהצריכו בירור. למזלי, היתה לי אמונה חזקה בבורא עולם, ולצידה גם התמיכה החמה והאוהבת של הורי היקרים והעקרונות שהם הקנו לי. הם השקיעו מאוד בחינוך שלי, השרישו לי את המצוות, וזה נכנס אצלי מאד חזק ללב. לא נגררתי אחרי החברה שבתוכה חייתי. השם נתן לי כוחות של נחישות להיות חזקה בשמירת המצוות. תמיד ידעתי שזו הדרך האמתית, ולא נתתי לאף אחד לבלבל אותי או לקלקל אותי".

כשהיא מדברת על הוריה האהובים, ר' יעקב וברוריה, אפשר לחוש את ההתרגשות גם בלי מילים.

"אני מודה לה' על הבית החם והאוהב שהיה לי. כילדה, תמיד אהבתי להיות עם המשפחה הנפלאה שלי, שהבינה אותי והכילה אותי. זו הזדמנות להודות להורי היקרים והאהובים על החינוך שקיבלתי מהם, על ההשקעה שלהם ביראת השמים שלי. ממש בזכותם נשארתי כפי שאני, דבקה בדרך התורה, בדרכם".

 

על אתר הידברות: "כנערה, אתר הידברות פתח בפניי עולם רוחני עצום"

הוריה שפכו דמעות בתפילה, והעניקו לה את לבם, כמו למשל רגעים קסומים בשולחן השבת שהיה מתנהל בנועם וסבלנות, ובו רכשה הרבה מהידע התורני שלה. אבא מדבר בלהט, ואמא "מתרגמת" לשני את הדברים בשפת הסימנים. ועדיין, אין לנו מושג כמה ידע אנו רוכשים משמיעה, אפילו אקראית. לצד סביבה לועגת, בלט חוסר האפשרות השוטפת לבלוע בצמא ידע, כמו שכל ילדה שומעת מפה ומשם.

ואז, אחרי שנים של ההתמודדות הזו, הגיע משהו ענק ששינה את הכל. "אתר הידברות השלים את כל החסרים. צריך לזכור שלמרות הכל, לא באמת עברתי מסלול של לימוד תקין של יסודות היהדות והתנ"ך, על ספרי מוסר ועבודת המידות. לנערה בת גילי זה היה פשוט כל כך, רק להקשיב למורה, אבל לי היה שם חסר עצום. הנשמה שלי רצתה להתמלא, ופתאום, תכני אתר הידברות פתרו את הכל. הייתי יושבת וקוראת בצמא. זה נתן לי עולם רוחני שאי אפשר להבין עד כמה הוא משמעותי".

 

עובדת על העלון עד השעות הקטנות של הלילה

ארבעה שבועות אחרי שיצא לאור הגיליון הראשון, השגחה פרטית הובילה אותה לסגור מעגל ולהיות חלק מהמהפכה של הידברות. מאז, היא עומדת מאחורי עיצוב העלון שבוע אחרי שבוע. עכשיו, רק כדי להבין, אתם מחזיקים את הגיליון החמש מאות שמונים ותשעה.

"חשוב להסביר קודם לקוראים, איך נעשית עבודת ההכנה המורכבת של עלוני השבת", היא מתארת את עבודתה. "בכל פעם עובדים על שני גיליונות עוקבים בבת אחת. שבוע של עבודה על התכנים, שנעשית במערכת, ושבוע של עבודה בגרפיקה, לסירוגין. כלומר, סך הכל ארבעה עלונים בחודש בשתי תחנות שנמשכות על פני שבוע שלם. ביום 'רגיל', החל משעות הבוקר המוקדמות, אני מתחילה בהזנת התכנים לאתר הידברות במקביל לעובדת נוספת. למעשה, כל הכתבות שאתם רואים באתר, עוברות דרכנו. בשבועות שבהם אני עובדת על עלונים, אני מפסיקה ב-15:00 למשך כמה שעות כדי להיות עם הילדים – ברוך השם יש לנו ארבעה ילדים מתוקים, שומעים ובריאים – ואז אני חוזרת היישר לתוך העבודה על העלונים עד השעות הקטנות של הלילה ממש".

 

"זה מחמם את הלב לקרוא תגובות של אנשים שמתחזקים בזכות העלון"

אני מציינת בפניה את העובדה שבזכותה, שבוע אחרי שבוע, מאות אלפים קוראים ומקריאים דברי תורה. אי אפשר אפילו לדמיין את הזכות. ובכל זאת, כתבתי לה, מעולם לא שמעת מישהו אומר לך תודה...

"לא שמעתי, אבל בהחלט קראתי. זה מחמם את הלב לקרוא את תגובות האנשים, שמתחזקים בזכות הידברות ובזכות העלונים. אני כל הזמן מקבלת מבול מחמאות מכל מיני אנשים, שאוהבים מאוד את העלון, ומחמיאים על העיצוב היפה והמושקע ועל כך שהם לא יכולים בלי העלון. זה שווה את כל ההשקעה. אנשים מספרים על ישועות שהיו להם בזכות הפצת העלון, על הזכות שלהם להפיץ כמה עשרות גיליונות כל שבוע בבית הכנסת שלהם או בעבודה או סתם בנקודה שבה הם רוצים לעשות טוב, ולפעמים אני קולטת שאני חלק משמעותי מזה. היו כמה פעמים שעצרתי את עצמי ושאלתי: 'מה - זו אני שעושה את זה?'.


זכות מחייבת: "כמיליון וחצי יהודים קוראים את העלון"

"זו זכות מחייבת, להיות זו שעומדת מאחורי הגיליונות התורניים הנפוצים ביותר בעולם, אלו שמזכים את הרבים שבוע אחרי שבוע, בדברי תורה שיהודים זוכים ומפיצים, זוכים וקוראים, זוכים ומתחזקים, מאות אלפי גיליונות כל שבוע (!), שרבים מהם מועברים מיד ליד, בין חברים, בתוככי משפחות. כמיליון וחצי יהודים שקוראים את העלון. כמות החיזוק לא נתפסת.

"לא פעם אני צריכה להישאר ערה עד השעות הקטנות של הלילה כדי להוריד את העלונים לדפוס. מדובר בעבודה עם פרטים הקטנים, אישורים רבים של גורמים שונים, תיקונים ודיוקים. זה בנפשי, עד כדי כך שגם כשלפני למעלה משנה אושפזתי בבית החולים עקב דלקת גרון חריפה עם כאבים איומים, לא שכחתי שזה שבוע של הורדת העלונים לדפוס. מובן שדאגו לי למחליפה, אבל ברגע האמת לא ויתרתי על עזרה מרחוק. להסביר, להיות זמינה בשביל הצוות. לוודא שגם הפעם המפיצים והקוראים יקבלו את זה כמו שצריך, גם אם זה אומר שאין מנוחה, אפילו לא בבית החולים. ואני מודה על הזכות הזו".


בין הבית לעבודה: "בזכות בעלי היקר, אליהו"

איך באמת אפשר לעשות את זה?

"אנשים מתפלאים ושואלים איך אני מצליחה לתמרן בין הבית לעבודה. אני משיבה שזה הרבה בזכות בעלי היקר והאהוב, אליהו, שעוזר לי תמיד בשמחה, ועם הרבה סבלנות הוא מטפל ודואג לילדים שלנו".

מול הסיפור המיוחד הזה, היא גם מבקשת לומר משהו אישי: "חשוב שכל אחד ואחת ידעו, שבזכות הקשר עם בורא עולם, בזכות העבודה הקשה והאמונה העצמית - תמיד אפשר להצליח ולהגיע לגבהים. דיברנו הרבה על החירשות שלי אבל היא לא באמת העיקר, וזה לא משהו שאמור להפריע בעבודה. אז מה אם אני לא שומעת? אפשר להסתדר גם בלי השמיעה. בזכות התפתחות העולם, יש לי כיום שתל, שמסייע לי לשמוע את העולם אם אני רוצה, אבל לפעמים טוב לי עם השקט הזה. לכל אחד יש החבילה שלו. ה' יודע מה הכי מתאים עבורו. ואת האמת, לא הייתי מחליפה את החבילה שלי עם שום חבילה של מישהו אחר.

 

הרגע שפתאום הבנתי על כמה אנשים העלון משפיע, ואיזו זכות יש לכל מי שמפיץ

"כשהיו לי קשיים לא פשוטים כתלמידה, האמנתי לכל אורך הדרך שזה יהיה רק זמני, זה המסלול שה' רצה שאעבור, שיבוא יום אחד, ואהיה במקום הרבה יותר טוב. כיום אני מודה לה' על השפע שהוא נותן לי כל יום, על הבעל המיוחד, על הילדים המופלאים והמתוקים, ועל השליחות שלי בעלון הידברות. זה לא מובן מאליו".

תבחרי רגע אחד מיוחד שאיתו נסיים.

"משהו דרמטי במיוחד קורה בימים הקרובים. אם עכשיו אנחנו בתפוצה שבועית של כ- 292,900 עותקים, אנחנו הולכים לחצות את ה-300,000. זה מחזיר אותי לרגע בו הייתי בכנס מפיצי עלון הידברות לפני כמה שנים, וראיתי בבת אחת את הכמות הגדולה של חלק ממפיצי העלון. רק אז קצת הבנתי כמה אנשים באמת קוראים את העלון, ועל כמה אנשים אנחנו זוכים להשפיע. ופתאום יכולתי ממש להבין את הזכות הזו שלהם ושלנו, של כל מי שזוכה להיות קשור לזיכוי הרבים הזה בדמות העלון הנפוץ ביותר. אם נצליח בעזרת השם, זה תלוי רק בכם, בכל מי שיצטרף בתקופה הקרובה, והפעם זה שווה מתמיד".

גם לכם שווה להיות בנבחרת המפיצים. בואו להיות בין אלו שיחצו את יעד ה-300,000 עותקים ובנוסף לחבילת המתנות הכוללת חודש ראשון חינם, מנוי לערוץ הילדים\הקמפוס היהודי וקופון בשווי 50 ש"ח לקניות ב'הידברות שופס', תיכנסו להגרלה על שבת זוגית עם הידברות, הקדשה בעלון למשך חודש ו-400 ש"ח ל'הידברות שופס', | אל תחכו, לחצו כאן או התקשרו עכשיו לטלפון 073-222-1388

תגיות:עלון שבתעלון הידברותשני מויאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה