חדשות בריאות

בשורה לחולי אלצהיימר: ה-FDA אישר תרופה חדשה המעכבת את התפתחות המחלה

תרופה חדשה בשם "לקמבי" אושרה על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני. התרופה מאטה את התקדמות המחלה על ידי הסרת גושים של החלבון עמילואיד

  • ט"ז טבת התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מינהל המזון והתרופות האמריקני ה-FDA אישר בסוף השבוע האחרון לשיווק תרופה חדשה בשם lecanemab, המבטיחה לעכב את התקדמות מחלת האלצהיימר בשלבים מוקדמים שלה.

התרופה תימכר תחת השם LEQEMBI (לקמבי), ומטרתה להאט את התקדמות המחלה על ידי הסרת גושים דביקים של החלבון עמילואיד-בטא מהמוח. ההחלטה לאשר את תרופת הלקמבי הינה גם בשל העובדה שהאלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא שאין לה אלטרנטיבה טיפולית.

התרופה מיועדת לחולים הסובלים מדמנציה מוקדמת או מליקוי קוגניטיבי קל. כדי לקבל אותה יעברו החולים הדמיה מוחית או ניקור עמוד שדרה שיוכיחו כי יש במוחם משקעי עמילואיד-בטא. כיוון שלתרופה עלולה להיות תופעת לוואי חמורה של התפתחות בצקת במוח, המטופלים בתרופה יצטרכו לעבור סריקות MRI תקופתיות כדי לעקוב אחר התפתחות של בצקת במוח.

המחקר כלל 1,800 חולי אלצהיימר, בדרגות שונות של המחלה, ונמשך 18 חודשים. משתתפי המחקר קיבלו אחת לשבועיים את התרופה החדשה בעירוי לווריד או תרופת פלצבו, והחוקרים עקבו אחריהם באמצעות סולם שבחן את יכולתם הקוגניטיבית והתפקודית. ממצאי המחקר הצביעו על כך שהלקמבי עיכבה את החמרת המחלה בכחצי נקודה מתוך 18 נקודות.

עוד גילו החוקרים כי אצל 68% מהמטופלים נמצאו בתום המחקר רמות נמוכות יותר של העמילואיד, הידוע כקשור לאלצהיימר ופוגע בתפקוד המוח. בנוסף הפחיתה התרופה גם רמות של חלבון נוסף בשם טאו, היוצר מרבצים רעילים בתאי המוח.

יצוין כי 2 חולים שנטלו תרופות מדללות דם במקביל לקבלת התרופה החדשה נפטרו במהלך המחקר. בנוסף, 14% מהמטופלים לקו בבצקת מוחית, ואצל 13% אחרים היו דימומים תוך-מוחיים. החוקרים מציינים כי מדובר בתופעות זניחות, וכי עצם העובדה שהידרדרות המחלה נדחית למשך מספר חודשים הינה "פורצת דרך".

תגיות:אלצהיימרתרופהFDA

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה