אסון הזיהום בנחל אשלים: חברת רותם כיל (לשעבר רותם אמפרט) תשלם פיצוי בהיקף של 115 מיליון שקלים ,במסגרת הסכם הפשרה עם רשות הטבע והגנים, ומגישי התובענות הייצוגיות. סכום התביעה המקורי היה כ-400 מיליון שקלים. מדובר בפיצוי הגבוה ביותר שנפסק בתיק סביבתי בישראל.

בהודעה שנכתבה לבורסה נכתב כי הושלם הליך הגישור ונחתם הסכם פשרה בין רותם לבין רשות הטבע והגנים ושאר מגישי הבקשות לאישור תובענות ייצוגיות. עוד נכתב כי הסכם הפשרה יובא לאישורו של בית משפט, ובכפוף לאישורו, יביא לסיומם של כלל התביעות בין הצדדים. החברה ביקשה להדגיש כי ההשפעה הכספית של הסכם הפשרה על תוצאותיה הכספיות של החברה אינה צפויה להיות מהותית.

הפיצוי לציבור הוא 107 מיליון שקלים, שיתחלק ל-31 מיליון שקלים עבור הנזק האקולוגי שנגרם לשמורה ויעבור לפרוייקטים סביבתיים. 75 מיליון שקלים יוקצו לשיקום השמורה. שכר הטרחה של עורכי הדין הוא כ-13 מיליון שקלים, כאשר כמחצית משכר הטרחה הוחזר לציבור. 1.5 מיליון שקלים יוקצו להקמת קרן של התושבים לניהול מאבקים סביבתיים במדבר יהודה וים המלח. הקמת הקרן הזו מהווה תקדים ציבורי.

נחל אשלים שבשמורת הטבע מדבר יהודה הינו בעל חשיבות אקולוגית אזורית ולאומית, בין היתר בשל ערכי הטבע שבו. הוא מאוכלס בבעלי חיים נדירים ובזני צמחים בסכנת הכחדה, והינו אחד ממסלולי הטיולים המבוקשים באזור זה. האסון התרחש ביוני 2017 אחת הדפנות של בריכת שיקוע גבס, המהווה חלק ממערך ייצור החומצות והדשנים של חברת רותם אמפרט, קרסה. כתוצאה מכך זרמו נוזלים חומציים לנחל.

כמות אדירה של בין 100-200 אלף מ"ק נוזלים חומציים, אשר הכילו חומרים מסוכנים, זרמו מהבריכה לנחל והובילו לפגיעה אקולוגית קיצונית, למותם של בעלי חיים, ולהרעלת הקרקע.