חדשות ומשמעותן

המחסור בתרופות: מהן התרופות שחסרות, ומדוע זה עלול להיות מסוכן?

מה גורם למחסור החמור בתרופות, אלו תרופות חסרות מן המדפים, ולמה זה עלול לסכן את חיי אזרחי ישראל? השאלות, התשובות, וגם הדרכים לפתרון

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הילד שלכם צריך ריטלין, אך בבית המרקחת טוענים שיש מחסור? אתם רגילים להשתמש באינסולין לטיפול בסוכרת, אך לא משיגים את התרופה בכל העיר? ואולי אתם נוטלים בקביעות תרופה פסיכיאטרית וכעת מוצאים את עצמכם חסרי אונים, כי היא אזלה מן המדפים?

בשבועות האחרונים מוצאים את עצמם יותר ויותר אזרחים בישראל כשהם נאלצים להתמודד עם מחסור חמור בתרופות. למעשה, מאות תרופות חסרות כיום מן המדפים, ומספרן רק הולך וגדל. מדובר בתרופות מכל הסוגים – חלקן משחות או טיפות, יש תרופות להרדמה (כדוגמת אפידורל) או תרופות להחייאה, ואפילו משככי כאבים כמו אקמול ותרופות למחלות אונקולוגיות או פסיכיאטריות.

 

מאות תרופות חסרות

ממה נוצר המחסור?

חשוב להבין שמדובר במחסור שקיים כמעט בכל מדינות העולם. התופעה בה תרופות אוזלות מן המדפים היא בהחלט שכיחה ומתרחשת אחת לזמן מה. אלא שבשלוש השנים האחרונות, בעקבות הקורונה שהובילה לפיטורי עובדים ולצמצומי כוח אדם, חברות התרופות האטו את קצב הייצור, ומכיוון שמדינת ישראל בעיקר מייבאת תרופות, היא מוצאת את עצמה כשהיא חווה עיכובים רבים באספקה וניזוקה שוב ושוב, באופן משמעותי יותר ממדינות אחרות.

בנוסף, יש גם את השיקול הכלכלי שמשפיע על חברות התרופות וגורם להן למכור למי שמשתלם להן יותר. במידה והן מעדיפות מסיבות כאלו או אחרות למכור במדינות אחרות, תמצא את עצמה מדינת ישראל כשהיא ללא התרופות החיוניות. במילים פשוטות: הבעיה של מדינת ישראל כפולה – היא מייצרת תרופות בכמות מצומצמת, ומאידך לא מעודדת ייבוא מקביל של תרופות מחו"ל.

אז איך מתמודדים, ואיך ננהג במקרה שהתרופה שלנו חסרה?

ברוב המקרים יציע לכם הרופא מטעמו חלופה גנרית לתרופה. תרופה גנרית היא למעשה תרופה חילופית שמייצרות חברות תרופות שמחקות את התרופה המקורית, לאחר שהתוקף של הפטנט פג (בדרך כלל זה קורה אחרי 20 שנה מהייצור הראשוני). בעצם היותה של התרופה גנרית, זה אומר שהיא מחקה במדויק את התרופה המקורית. ההבדלים היחידים שייתכנו הם בצבע, בצורה, בטעם, וכמובן באריזה. במשרד הבריאות לא מאשרים בשום אופן תרופה גנרית, אלא אם כן בוצעו ניסויים קליניים שבדקו את בטיחותה ויעילותה. על הניסויים להיערך דווקא במעבדות ייחודיות המופעלות בבתי החולים, ולכן אם הרופא מציע לכם את התרופה הגנרית, אתם יכולים להיות רגועים. מחקרים גם מראים שאין הבדל משמעותי בתגובות החולים בין התרופה הגנרית למקורית.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

האם זה פתרון מושלם?

בוודאי שלא. בעיקר מכיוון שלא לכל תרופה יש תרופות גנריות. כך למשל התרופה קלונקס לטיפול בחרדה היא תרופה ללא חלופה גנרית, אין לה חלופה מתאימה, ואי אפשר להפסיק טיפול בלי לקחת סיכון. אבל הבעיה הגדולה עוד יותר היא שבעקבות המחסור הגדול, מתריעים הרוקחים שבקרוב יחסרו גם חלק מהתרופות הגנריות מן המדפים, כך שהבעיה עלולה רק להעמיק.

כבר כיום ניתן לשמוע דיווחים על יולדות שלא קיבלו אפידורל בשל מחסור, חולים אונקולוגיים שלא מקבלים את התרופה שהם זקוקים לה ונקלעים לסכנת חיים, ובדיקות שנדחות מכיוון שחומרי ההרדמה אזלו והן לא יכולות להיעשות ללא הרדמה. חסרות גם תרופות לשיכוך כאבים, להפחתת דלקות ואפילו חסרות תרופות לשיכוך תסמינים של הצטננות ושפעת.

הנזק ממשי והוא יום יומי. אמנם חשוב להדגיש כי רוב התרופות במדינת ישראל קיימות, ולעומת המחסור של מאות תרופות, יש כמה אלפי תרופות שנמצאות על המדפים ולא קיים בהן שום מחסור. אך אלו שזקוקים לכמה מאות שחסרות, מוצאים את עצמם בבעיה קשה.

 

במשרד הבריאות: מבטיחים לטפל

אז מה הצעד הבא? האם יש דרך לפתור את הבעיה?

במשרד הבריאות מנסים כל הזמן להרגיע שהם "עובדים על מציאת פתרון", אך סביר להניח שגם אם יצליחו להביא מענה לחלק מהתרופות החסרות, הוא יהיה חלקי בלבד. הסיבה היא שמדובר בנושא משמעותי הגובל בסכנת חיים ,ובמשרד לא יקבלו החלטות פזיזות שעלולות לגרום נזק. אולי אם ימונה שר בריאות שייקח על עצמו אחריות ויחליט לעשות מהפיכה בתחום – יחול שינוי משמעותי.

ומה אנו כצרכנים יכולים לעשות?

נתחיל במה שלא כדאי לעשות – לא מומלץ לאגור תרופות או להתנפל על בתי המרקחת, כי זה עלול לייצר מצב הפוך, בו החברות ייצרו בתגובה כמות גדולה יותר של תרופות, ואנשים לא יצרכו אותן בשל המלאי שכבר רכשו. כתוצאה מכך ייווצר עודף מלאי שיפגע בחברות, ויגרום להן לשקול שוב את המשך העבודה עם ישראל.

אם אתם מוצאים את עצמכם ללא תרופה שאתם זקוקים לה, ההנחיה המומלצת ביותר היא לגשת לרופא ולבקש הנחיה לתרופה גנרית, ובכל מקרה אל תפסיקו אף לקיחת תרופה על דעת עצמכם. ועוד טיפ חשוב: בחלק מהמקרים המחסור הוא בסניף הנקודתי. נסו לברר. ייתכן שאם תפנו לסניף אחר של הקופה, תוכלו להשיג את התרופה.

תגיות:תרופותחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה