הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: נפלתי בהרבה דברים, יש לי סיכוי בכלל?

נכשל בעבירות ואחר כך מתחרט, וחוזר חלילה – איך לא ליפול לייאוש מעצמי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתורה מסופר שכאשר גרש אברהם את הגר ואת ישמעאל, היה ישמעאל חולה, והקב"ה זימן לו באר מים כדי שיחיה. והמדרש אומר על כך: "קפצו מלאכי השרת לקטרגו. אמרו לפניו: ריבון העולמים, אדם שהוא עתיד להמית את בניך בצמא אתה מעלה לו באר? אמר להם: עכשיו מה הוא, צדיק או רשע? אמרו לו: צדיק. אמר להם: איני דן את האדם אלא בשעתו" (בראשית רבה, פרשה נ"ג, פסקה י"ד). וכן אומרת הגמרא "אמר רבי יצחק אין דנין את האדם אלא לפי מעשיו של אותה שעה, שנאמר 'כי שמע אלקים אל קול הנער באשר הוא שם'" (מסכת ראש השנה, דף טז).

אף על פי שישמעאל עשה מעשי רשע ועתיד היה להיות רשע, באותה שעה הוא עשה תשובה, התחרט על העבר ונטש את עבודת האלילים. כיוון שבאותה שעה הוא היה צדיק והפך לאדם אחר, דן אותו הקב"ה לפי מצבו הנוכחי – "באשר הוא שם". כלומר, איננו נידונים על פי עברנו או על פי מה שאנו עתידים לעשות, אלא על פי מצבנו הנוכחי בלבד, "באשר הוא שם". לכן, גם אם אדם נכשל בעבירות ניתן לעשות תשובה על כך, להשאיר את העבר מאחור, ולפתוח דף חדש. התשובה כוללת שלושה שלבים: א. חרטה על החטא. ב. וידוי בפה על החטא. ג. וקבלה לעתיד לא לשוב עוד על כך.

שלמה המלך, החכם באדם, אומר "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת ז, כ). לכולם יש נפילות. אבל מה שמייחד את הצדיק זה הוא שהוא תמיד קם מהנפילה. הוא לא מתייאש מעצמו, אלא חוזר שוב פעם להתחזק בעבודת השם, כמו שאמר גם שלמה המלך "כי שבע יפול צדיק וקם, ורשעים יכשלו ברעה" (משלי כד, טז).

אחד הביאורים על הפסוק בתהילים "המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד" מסביר שלכאורה היה אמור להיות כתוב "המה כרעו ונפלו – ואנחנו לא נפלנו", אלא שלא נאמר כך משום שלא יכולה להיות מציאות שאין כלל נפילות, של "לא נפלנו", כי כולם נופלים. אבל ההבדל בינינו לבינם הוא שאנחנו קמים מהנפילות ומתעודדים, ואילו 'הם' נשארים בנפילתם.

התורה מלמדת אותנו שאפשר תמיד להתחיל מחדש דרך הנזיר. נזיר הוא אדם שקיבל על עצמו לתקופה מסוימת שלושה איסורים: שתיית יין, גילוח ולהיטמא בטומאת המת. אם עבר על אחד מן האיסורים, הוא צריך להביא קורבן, ועל כך אומרת התורה – "וְכִפֶּר עָלָיו מֵאֲשֶׁר חָטָא עַל הַנָּפֶשׁ וְקִדַּשׁ אֶת רֹאשׁוֹ בַּיּוֹם הַהוּא" (במדבר ו, יא).
רבי ישראל אלתר זצ"ל, המכונה על שם ספרו "בית ישראל", מבאר את המילים "וְקִדַּשׁ אֶת רֹאשׁוֹ": "נזיר שקיבל על עצמו שלא לשתות יין או לא להסתפר, ופתאום קרה לו מקרה שלא עמד בהבטחתו, ודאי אומר לעצמו: "הנה ראית שאינך יכול לעמוד בשום דבר, תראה איך נפלת, מה - לא יכולת להישמר? זהו, אתה מקרה אבוד". ואולי אפילו יגדיל אותו נזיר לומר לעצמו: "ואולי בכלל אלוקים לא רוצה את מעשיי, אולי סיבבו משמים שאטמא?". אומרת התורה לאותו אדם יקר שהתייאש - "וקידש את ראשו", נקה את ראשך ממחשבות מיותרות ומייאשות, תקדש את הראש ותתחיל בנזירות חדשה מהיום והלאה".

 

האתגר השבועי

שנה חדשה התחילה. השאירו את העבר בעבר, והסתכלו קדימה. קחו דף ועט (לא בשבת וחג, כמובן), ורשמו איפה הייתם רוצים לראות את עצמכם בעוד שנה מהיום – מבחינה רוחנית והתחזקות, מבחינה אישית, בריאותית, משפחתית ועוד. שמרו את הדף במגירה. וכעת, חשבו מהי המטרה החשובה ביותר עבורכם שהייתם רוצים להגשים, והחליטו על פעולה אחת קטנה שאתם יכולים לעשות שתקדם אתכם לעברה.

האם צריך לגדל זקן כדי לחזור בתשובה? למה חשוב לקבל קבלה, ואיך בוחרים אותה? הרב זמיר כהן מסביר את שלבי התשובה בקטע קצר. צפו:

 

תגיות:נפילותהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה