חדשות ומשמעותן

איחוד בימין: מדוע סמוטריץ’ ובן גביר התקשו להתאחד, ועל מה הייתה המחלוקת?

מנהיגי מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית הכריזו לבסוף על ריצה משותפת לאחר ימים ארוכים של התגוששות. החלטתם להתאחד צפויה להשפיע על זהות ראש הממשלה הבא

  • א' אלול התשפ"ב
(צילומים: פלאש 90)(צילומים: פלאש 90)
אא

הנושא החם ביותר בזירה הפוליטית בתקופה האחרונה נגע לדיונים האין סופיים, כך נדמה, בין מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית לגבי ריצה משותפת לכנסת. ההערכה הייתה, כי לכל החלטה שיבחרו הצדדים יהיו השלכות דרמטיות על המערכת הפוליטית כולה.

מדוע שתי המפלגות התאחדו לבסוף?

למעשה, מלכתחילה ההנחה הייתה ששני הצדדים יתקפלו לבסוף וימצאו את הנוסחה לרוץ יחדיו. במערכת הפוליטית האמינו, כי החשש מאיבוד קולות בגוש הימין יגבר ברגע האמת. להערכה זו תרמו הלחצים שהופעלו מצדו של יו"ר האופוזיציה ומנהיג גוש הימין, בנימין נתניהו, על מנהיגי שתי המפלגות. נתניהו הבהיר לכל אורך הדרך כי על סמוטריץ' ובן גביר להתאחד במטרה למנוע אובדן קולות מיותרים לימין. לפי פרסומים שונים, בידי הליכוד היו נתונים לפיהם אחת משתי המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה במקרה של ריצה לבד.

נתניהו החריף לאחרונה את הצהרותיו והעביר מסר לסמוטריץ' ובן גביר שלפיו אם השניים ירוצו בנפרד, הליכוד יבדוק מי מהשתיים מקבלת פחות בסקרים, והוא יתקוף את המפלגה הזאת בקמפיין, מתוך אמונה ששתי המפלגות לא יעברו את אחוז החסימה בנפרד. כך לפי דיווח בכאן חדשות.

(צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)(צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)

מה כולל ההסכם בין הצדדים?

לפי ההסכם שהושג ביום שישי האחרון, כאשר נתניהו מתווך בין הצדדים, הודיעו הציונות הדתית ועוצמה יהודית על ריצה משותפת כאשר הציונות הדתית מקבלת בעשירייה הראשונה את המקומות 1,3,4,6,8 ואילו עוצמה יהודית את המקומות 2,5,7,9,10 – כלומר מחצית מהנציגים יהיו בידי סמוטריץ' והמחצית האחרת בידי בן גביר. סמוטריץ', שהתקשה לקבל את ההחלטה, קיבל כבונוס את יחידת המימון של המקום ה-10 ברשימה.

לפי ההסכם, אלו יהיו המקומות ברשימה המאוחדת: 1. בצלאל סמוטריץ' ‏2. איתמר בן גביר ‏3. אופיר סופר ‏4. אורית סטרוק ‏5. יצחק ווסרלאוף (עוצמה יהודית) ‏6. שמחה רוטמן, ‏7. אלמוג כהן (עוצמה יהודית) ‏8. מיכל וולדיגר ‏9. עמיחי אליהו (עוצמה יהודית). 10. נציג עוצמה יהודית.

מה היו הדרישות של השניים כתנאי להמשך איחוד המפלגות?

סמוטריץ' ובן גביר נאבקו כל אחד במטרה למקסם את הישגיהם ולקבל מקומות רבים יותר ברשימה לאנשיהם. בעוד בן גביר דרש ריצ'רץ' מלא ברשימה – על המקום הראשון הוא הודיע זה מכבר ש'וויתר' לסמוטריץ' – סמוטריץ' סירב להעניק לו מחצית מכוחה של הרשימה המאוחדת, ודרש שבן גביר יסתפק בפחות. לפי דיווחים שונים, הוויכוח בין הצדדים התמקד במקום השביעי ברשימה – שאותו סמוטריץ' דרש למפלגתו. לטענת בן גביר, התמונה מורכבת יותר, ולפיה סמוטריץ' הציע לו שני מקומות בלבד מתוך שבעת המקומות הראשונים.

(צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)(צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)

מה עמד בבסיס המחלוקת בין הצדדים?

כזכור, הציונות הדתית ועוצמה יהודית התאחדו לראשונה ב-3 בפברואר 2021. האיחוד התרחש על רקע רצונו של סמוטריץ' שלא לרוץ ברשימה אחת עם נפתלי בנט, שהקים אז את מפלגת ימינה. באותה עת, עוצמה יהודית הייתה גווייה פוליטית, שבבחירות קודם לכן זכתה ב-17 אלף קולות בלבד. בשל כך, גם יכולות המו"מ שלה היו נמוכות. במהלך המו"מ בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית נקבע כי הציונות הדתית תקבל את מרבית המקומות הריאליים ברשימה, וכך סמוטריץ' מונה ליו"ר המפלגה, ואחריו הוצבו מיכל וולדיגר, שמחה רוטמן, אורית סטרוק ואופיר סופר. מפלגת עוצמה יהודית קיבלה מנדט אחד בלבד שבו הוצב בן גביר עצמו. כאמור, לקראת הבחירות לכנסת ה-25 דרש בן גביר שינוי מוחלט של תמונת המצב.

מדוע בן גביר דרש להגדיל כל כך את כוחו במפלגה?

סקרים שנערכו בעת האחרונה הציבו את בן גביר – אם ירוץ לבדו – במצב נוח למדי. אם בעבר קיבלה מפלגתו 17 אלף קולות בלבד, כיום, על פי הסקרים, עוצמה יהודית בראשותו זוכה ב-7 מנדטים בממוצע הסקרים, ובחלקם אף ממריאה ל-9 מנדטים. לעומת זאת, מפלגתו של סמוטריץ' ניצבת באופן קבוע סביב ה-5 מנדטים בממוצע הסקרים. נתונים אלו הם שעמדו בבסיס דרישתו של בן גביר לייצוג שוויוני ברשימה המשותפת.

לטענת בן גביר, הוא מעוניין במקביל גם בפתיחת המפלגה ובהפיכתה ממפלגה שפונה לציונות הדתית בלבד – לכזו שפונה לאוכלוסיות רבות יותר בחברה הישראלית. לדבריו, שילוב אנשיו ברשימה והגדלת כוחה של עוצמה יהודית תגרום לתוכנית זו להתממש.

לנוכח הנתונים הללו, מה טענו בסביבתו של סמוטריץ'?

במפלגת הציונות הדתית ניהלו לכל אורך הדרך מאבק שקט יותר, לנוכח הסקרים שאכן האירו פנים לבן גביר והציבו אותם באור בעייתי מבחינה ציבורית. עם זאת, בסביבת סמוטריץ' הצביעו על כך שבן גביר רץ בעבר בנפרד – וסיים תמיד מתחת לאחוז החסימה. לטענתם, הסקרים אינם מדייקים לגבי בן גביר גם כיום.

באלו צעדים נקטו שני הצדדים במהלך התקופה האחרונה?

הן סמוטריץ' והן בן גביר קבעו עובדות בשטח בתקופה האחרונה. בציונות הדתית התקיימו פריימריז לרשימה, ובן גביר החל במינוי חברים לרשימת עוצמה יהודית. מינוי מעניין שהציב בן גביר ברשימתו הוא זה של הרב עמיחי אליהו, נכדו של הרב מרדכי אליהו. הרב עמיחי אליהו הוא דמות מוערכת בציונות הדתית, שנועד לקרוץ דווקא למצביעיו של סמוטריץ'.

תגיות:איתמר בן גבירחדשות ומשמעותןבצלאל סמוטריץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה