בריאות ותזונה

סובלים ממיגרנה? אלה הפתרונות החדשים ביותר שיקלו על חייכם

המיגרנה ממררת את חייהם של הסובלים ממנה, ואת אלה של הקרובים אליהם. כדאי להכיר את החידושים בתחום שעשויים לסייע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אמנם מיגרנה לא הורגת, אבל היא כן ממררת את חייהם של הסובלים ממנה ואת חיי הקרובים אליהם. כיום, חיים בישראל כמיליון אנשים הסובלים ממיגרנה הפוגעת בתפקודם ובאיכות חייהם. בשנים האחרונות, התרחשה מהפכה אמיתית בטיפול ולכן, כדאי וחשוב להכיר את החידושים בתחום שישפרו משמעותית את המצב ויורידו דרסטית את כמות ההתקפים.

מיגרנה היא מחלה היכולה להיות אפיזודית או כרונית ומתבטאת באירועים נשנים של כאבי ראש, המלווים בתופעות גופניות שונות. מקור המילה מיגרנה הוא בשפה היוונית Hemicrania, שתרגומה המילולי הוא חצי גולגולת. המיגרנה מופיעה  בשכיחות גבוהה יותר  בדרך כלל בקרב גילאים 25-55  ופי שלוש בנשים.  לפי נתונים עדכניים מעל מיליון איש בישראל מאובחנים כסובלים ממיגרנה. כאשר בפועל, סביר להניח שהמספר אף גבוה יותר, כיוון שיש רבים שסובלים ללא אבחנה וללא טיפול. 30% מהסובלים ממיגרנה בישראל סובלים גם מאאורה, שלב מוקדם של מיגרנה היכול להיות להתבטא  בהפרעות בדיבור, הפרעות בראייה, בלבול למשך מספר דקות עד שעה לפני הופעת המיגרנה או במהלך ההתקף.

מעבר לפגיעה באיכות חייו של החולה, חוסר הטיפול במיגרנה יכול להוביל למצב של מיגרנה כרונית: מעל 15 ימי כאבי ראש  בחודש, שלפחות בשמונה מהם ההתקפים יותר קשים ועונים להגדרת מיגרנה.

הגדרת המיגרנה: כאב ראש שעונה לשניים מבין הבאים: חד צדדי, פועם, בעוצמה בינונית עד חמורה, מוחמר בתנועה ולאחד מבין השניים הבאים: מלווה בבחילות, או הקאות, רגישות לאור או לרעש.

כשמדובר בילדים, לרוב המיגרנה מתחילה בגילאים בהם חווים שינויים הורמונליים (10-12) ותתבטא בצורה של תלונה בטנית ובהמשך ידווח גם על כאב ראש.

רבים, ולעיתים אף החולים עצמם, מרבים לחשוב שמדובר רק ב"כאב ראש ממש חזק", או בעניין פסיכוסומטי שיעבור "עם כוס מים", אך לא כך הדבר. התקף של מיגרנה יכול לנוע בין 4 ל-72 שעות ומבחינת ההשפעה על מוגבלות במהלך החיים, או השפעתה על איכות חיים - המיגרנה ממוקמת במקום שני, ולא לשווא. חולים שסובלים ממיגרנה כרונית מאבדים ימי עבודה רבים, הפעילות המשפחתית נפגמת וזה יכול להשפיע גם על הזוגיות. בנוסף, בין  40 -50 % מן הסובלים ממיגרנה סובלים ממחלות נוספות כמו חרדה או דיכאון, שיכולים להיות חלק או לפרוץ כתוצאה מהמחלה הכרונית ועל כן הטיפול המהיר הוא חשוב, אך רק מעטים מן הסובלים שמעו על החידושים בתחום.

 

ממה נגרמת מיגרנה?

הסיבה הפיזיולוגית המדויקת להתפתחות התקפי מיגרנות אינה ידועה לאשורה, אולם תיאוריה רווחת הקרויה "התיאוריה הנוירו-וסקולרית" גורסת כי גורמים שונים במערכת העצבים, לרבות תהליכים דלקתיים למיניהם, מובילים לשיבושים בפעילות המוחית, ושיבושים אלה גורמים מצדם לשינויים בזרימה בכלי הדם במוח ומעודדים התפתחות התקפי מיגרנה. הפתולוגיה של המחלה כוללת התרחבות של כלי הדם וגירוי של מסלולים עצביים להולכת אותות כאב בעצבים שונים בגולגולת. על כן, חלק מהתרופות למיגרנות פועלות תוך כיווץ כלי הדם, להפחתת תחושת הכאב.

ההנחה הרווחת היא שמיגרנות הן כאבי ראש נוירו-ואסקולריים מורכבים שנגרמים משילוב של נסיבות גנטיות וסביבתיות שונות.

 

כיצד מטפלים?

בעת התקפי מיגרנה נהוגות שתי גישות טיפוליות שונות: האחת היא באמצעות טיפול תרופתי מדורג – תחילה במשככי כאבים קלים ובהמשך בתרופות ייעודיות למיגרנה, ולעתים בשילוב של השניים, ואילו השנייה היא במתן התרופות הייעודיות למיגרנות מיד עם התפתחות ההתקף.

עד לאחרונה, הטיפולים לסובלים מהתקפים קשים היו טיפולים מונעים בתרופות שנועדו לטפל במחלות אחרות, כמו טיפול ללחץ דם, טיפול נגד דיכאון, חרדה או אפילפסיה, כיוון שבמינונים נמוכים הטיפולים הללו יעילים למיגרנה. עם זאת, בגלל שהם לא ספציפיים למיגרנה הם היו פחות יעילים ואף לוו בתופעות לוואי.

בשנים האחרונות התקדם המחקר על תפקידו של חלבון ששמו  CGRP-  Calcitonin Gene Related Peptide, המשמעותי מאוד בתיווך הדלקת העצבית שמתקיימת סביב כלי הדם במוח בעת מיגרנה והתוודענו לכך כי בעת התקף מיגרנה, CGRP משתחרר בקרומי המוח בכמות גדולה וגורם לדלקת ולכאבים. הבנה זו הובילה לפיתוח טיפולים חדישים וספציפיים נגד החלבון. כיום ניתנות זריקות חודשיות המקלות על המטופל כיוון שהוא יכול לבצע אותן לבד בבית, עם מעט מאוד תופעות לוואי ואפשרות להוריד את תדירות ההתקפים ואת עוצמתם ב-50% או יותר.

אופן טיפול נוסף וחדשני הוא הזרקת בוטוליניום טוקסין במינון נמוך ובמיקומים שנמצאו יעילים כמו המצח, הרכות, החלק העליון והתחתון של הצוואר ושרירים מסוימים בכתפיים. יחד עם זאת, טיפול זה ניתן רק לאחר שכשלו טיפולים אחרים ונעשה אבחון של נוירולוג מומחה אודות שכיחות ומשך ההתקפים.

 

כיצד ניתן להקל על ההתקפים?

כמובן שמלבד לטיפול התרופתי, חשוב קודם כל להשלים עם המצב ועם הצורך בשינוי, להקפיד על תזונה נכונה, לעשות ספורט, לשתות ולאכול מסודר, לצבור מספיק שעות שינה (אבל גם לא להפריז) ולהוריד את רמת הסטרס בגוף. ניתן להבחין כי בן אדם יותר לחוץ, הסובל יותר מכאבי צוואר בזמן סטרס, יכול לחוות תדירות מיגרנה גבוהה יותר.

 

היענות לטיפול

ראשית, מומלץ ללכת להיוועץ עם נוירולוג על הטיפול המתאים ביותר למצבך. היענות לטיפול התרופתי למיגרנות היא בעלת חשיבות גבוהה היות וטיפול נכון יכול להוריד את תדירות ועוצמת כאב ב50% או יותר ומכאן  תורם לשיפור איכות חיי המאובחנים. ככל שגדלה ההיענות לטיפול, כך מצבם של המטופלים טוב יותר.

 

הפחתת לחצים

לסובלים ממיגרנות מומלץ ליישם טכניקות הרגעה להפחתת לחץ ומתח נפשי שעלול להחמיר את תדירות ההתקפים ואת חומרתם. ניתן להסתייע בשיטות של רפואה משלימה, שיטות מיינדפולנס ואף בהיפנוזה, אשר הוכחו במחקרים מצומצמים כיעילות למטרה זו.

 

אורח חיים בריא

אורח חיים בריא מהווה מרכיב מרכזי בשמירה על איכות חיים טובה לצד המיגרנות, לרבות הקפדה על תזונה בריאה ומשקל תקין, ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר (עם התאמה לענפי ספורט שאינם מעוררים התקפי מיגרנות) והקפדה על שינה איכותית בלילה.

ד"ר מריה בווים- רביי היא רופאה מומחית בנוירולוגיה העובדת כנוירולוגית בכירה  במרפאת כאב ראש באיכילוב.

תגיות:מיגרנהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה