חדשות בארץ

תחקיר מטריד: האם זכויות התרגום לספרה של ליהיא לפיד מומנו בידי משרד החוץ?

"המכון הישראלי לספרות עברית", עמותה הממומנת על ידי הממשלה, קידמה את ההסכם שנחתם בין ליהיא לפיד, אשת ראש הממשלה, לבין הוצאה אמריקנית יוקרתית

  • ה' תמוז התשפ"ב
(צילומים: פלאש 90 / shutterstock)(צילומים: פלאש 90 / shutterstock)
אא

עסקת ענק, בעלות של 100 אלף דולר לפחות, נחתמה בין ליהיא לפיד, אשת ראש הממשלה, לבין הוצאת הספרים האמריקנית "הארפר קולינס". ההוצאה האמריקנית רכשה את זכויות התרגום של הספר "זרות", אותו חיברה לפיד.

למרות שלכאורה מדובר בעסקה פרטית, הכתב אריאל כהנא מ'ישראל היום' דיווח אמש (ראשון) כי מי שקידם את ההסכם למכירת זכויות התרגום העולמיות הוא "המכון הישראלי לספרות עברית" - עמותה ציבורית הממומנת על ידי הממשלה, וחלק לא מבוטל מתקציביה מגיעים ממשרד החוץ, שיאיר לפיד הוא העומד בראשו.

על פי הדיווח, ההתקשרות בין ליהיא לפיד למכון התקיימה לפני מספר חודשים, בעת שבעלה היה שר החוץ. המכון הישראלי לספרות עברית הציב את ספרה של לפיד במקום הראשון בקטלוג שלו לקראת יריד הספרים בלונדון, שם הוצעו זכויות התרגום למכירה.

סיגלית גלפנד, מנכ"לית המכון הישראלי לספרות עברית, אישרה ל'ישראל היום' את הפרטים, והודתה כי היא ולפיד היו מודעות לבעייתיות של ייצוגה במכון. היא הדגישה כי ההסכם נבדק משפטית ונמצא תקין. "למשרד החוץ לא היה שום קשר לספר הזה וליהיא התרחקה מהמשרד כמו מאש. אנחנו עובדים באופן נקי לחלוטין", ציינה מנכ"לית המכון.

משרד החוץ טען בתגובה כי לא מימן את השתתפות מהמכון ביריד הספרים בלונדון, ולא היה מעורב בהסכם בין ליהיא לפיד ל"הארפר קולינס". "משרד החוץ אינו גוף תומך במכון לתרגום ספרות עברית. משרד החוץ לא מימן את השתתפות המכון ביריד הספרים בלונדון השנה ולא היה מעורב בהחלטה או בהסכם בין המכון לליהיא לפיד או להוצאה לאור 'הארפר קולינס'. ההתקשרות נעשתה באופן פרטי על ידי ליהיא לפיד והמשרד המייצג אותה, על פי כל הכללים ולאחר בדיקה משפטית מעמיקה כפי הנדרש".

מלשכת ראש הממשלה לפיד הגיבו: "ההתקשרות נעשתה על פי כל הכללים ולאחר בדיקה משפטית מעמיקה כפי הנדרש. המכון לא שילמו ולא אמורים לשלם ללפיד גם לא שקל אחד, ואפילו התרגום נעשה על חשבונה של לפיד".

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (ליכוד) הגיבה בחריפות: "תארו לכם ששרה נתניהו הייתה כותבת ספר ושמכון שממומן מכספי מדינה היה סוגר איתה דיל חלומי של תרגום הספר בעבור סכום אסטרונומי ובתיווך משרד החוץ, בעוד נתניהו מכהן כראש ממשלה. ‏כעת תחליפו את שרה בליהיא לפיד שהתחתנה עם האיש מהמקום הנכון. ‏מסתבר שהשחיתות של האנשים הנכונים אינה שחיתות כלל".

תגיות:משרד החוץליהיא לפיד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה