הרב יצחק זילברשטיין

התברר שהמסובים הגיעו לסעודת השבת ברכב, האם לברך ’שבע ברכות’?

כמה רגעים לפני שעמד החזן ליטול את כוס הברכה ולברך, נודע לו, כי רוב ככל משתתפי הסעודה, הגיעו לשמחה על ידי נסיעה ברכב, רח"ל

אא

מעשה שהיה בחתן וכלה שערכו עבורם סעודת שבת מפוארת בשבת-חתן שלהם, ובאמירת 'שבע ברכות' כובד חזן ירא שמים, שהוזמן לשמח את המסובים בשירה ובזמרה.

העירו לחזן, שכל המסובים בשמחה כבר השתתפו בשמחת הנישואין, כך שאין כאן 'פנים חדשות', אך הלה הסביר להם, שבסעודת שבת, בה יש ריבוי בסעודה ותוספת שמחה, אין צריך אנשים שהם פנים חדשות, אלא השבת עצמה נחשבת ל'פנים חדשות', כמבואר במדרש: 'מזמור שיר ליום השבת - אמר הקב"ה פנים חדשות באו, לכך נאמר שירה'[1].

והנה, כמה רגעים לפני שעמד החזן ליטול את כוס הברכה ולברך, נודע לו, כי רוב ככל משתתפי הסעודה, הגיעו לשמחה על ידי נסיעה ברכב, רח"ל. (יצויין, שמדובר באנשים שנחשבים מן הסתם ל'תינוקות שנישבו', ואינם יודעים כמעט מאומה אודות דיני התורה, ולפי המושגים שלהם, יהדות היא אכילת תפוח בדבש ורימונים בראש השנה, מצה ברייט בפסח, סופגניות ולביבות בחנוכה, ובשבועות - בלינצ'עס...).

והועלתה השאלה - האם ניתן לברך שבע ברכות בשמחה הזו?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

אמר רבינו ה'שפת אמת', שהביאור בזה שהשבת נקראת 'פנים חדשות', הוא על פי דברי חז"ל במדרש (בראשית רבה י"א-ב'): 'לא דומה אור פניו של אדם כל ימות השבוע, כמו שהוא דומה בשבת'. והיינו, שלכל אדם מישראל, יש בשבת קודש 'פנים חדשות', וזיו פנים זה מגיע על ידי אור קדושת השבת.

ומעניין לציין למסופר ב'לב אליהו' (ח"א חכמה ומוסר דף נ'): "גם אנו ראינו אדם שבכל ימות השבוע לא ראו בו טיפת דם, פניו היו חיוורים כמת כל ימות החול, אבל כיון שהגיעה השבת, נעשו פניו אדומים מדם... וראינו זה בעינינו כל שבת"! ומעירים שם בהערה, שאדם זה היה הגאון רבי שמחה זיסל זיו, ה'סבא מקלם' זצ"ל, וכן מסופר עליו בספר זיכרון 'בית קלם': "בסוף ימיו סבל מאנמיה, והיה תמיד חיוור. אבל משעת כניסת השבת עד צאתה, היו פניו להבה, כאדם בריא וחזק. כל זה ראינו כולנו, כל מי שלמד בקלם, בכל שבת ושבת". ועל רבינו החתם סופר זצ"ל העידו, שבשבת קודש היה יותר גבוה. וכן מסופר על בעל "סידורו של שבת" זצ"ל.

הרי לנו, ש'פנים חדשות' הם זיו פנים ואור מיוחד שנסוך רק על פני מי ששומר את השבת, וממילא נלמד, שאחד שמחלל את השבת הקדושה, גם אם הוא 'תינוק שנשבה', אינו זוכה ל'פנים חדשות' אלו.

ולפיכך, יש להורות שלא ניתן לברך בסעודת השבת שבשאלתנו את השבע ברכות!


[1] יעויין בתוס' בכתובות ז': ד"ה והוא, ובשו"ע אבן העזר סי' ס"ב ס"ח (ויעו"ש הדין לגבי סעודה שלישית).

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה