חדשות ומשמעותן

משמרות המהפכה: מי הם הסוכנים שמבקשים לצוד ישראלים בטורקיה?

הכול על גוף הטרור האיראני, שאנשיו מאיימים על ישראלים ברחובות טורקיה בימים אלו, אך הוקם בכלל כנגד... הצבא האיראני

  • כ' סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

משמרות המהפכה האיראניות הוקמו בימים הראשונים של ההפיכה האסלאמיסטית באיראן, מתוך הבנה של השליטים החדשים בכך שיש צורך בגוף צבאי עוצמתי שיבסס את כוחו ומעמדו של השלטון החדש.

הטריגר העיקרי להקמת הגוף האימתני היה החשש הגדול של המנהיגות החדשה באיראן מהצבא המקומי. צבא איראן היה באותה עת צבא חזק יחסית, שנתמך עד אז בידי המערב והחזיק בנשק מתקדם ואיכותי. הצבא הוקם בידי שלטון השאה וטופח על ידי אנשיו. עבור ח'ומייני ואנשיו זו הייתה סיבה לדאגה, מאחר שההשתלטות על הרפובליקה בידי אנשי האייתוללות עדיין הייתה בחיתוליה, והם הבינו כי לא די בהגעתו, מפריז אלא יש להקים כוח שימנע הפיכה נוספת.

באותם ימים, משמרות המהפכה כמעט הפכו לגוף הצבאי היחידי באיראן, כיוון שבשלב מסוים ראשי השלטון החדש שקלו לפרק את הצבא מנשקו ולהסתפק במקום זאת במשמרות המהפכה בלבד. אלא שאז הגיעה הפלישה העיראקית לאיראן, ובלמה את התוכנית. ועדיין, משמרות המהפכה קיבלו יחס עודף לכל אורך הדרך, מאז ועד היום, ובשל כך הפך הארגון לגוף צבאי עוצמתי, שנחשב לכוח החזק באיראן, ואף לזה הנאמן ביותר להנהגה

 

כיצד פועלות משמרות המהפכה?

משמרות המהפכה ("פסדראן" בשפה הפרסית), נחשבות למעין צבא לכל דבר. תחת פיקודו של מפקד משמרות המהפכה הנוכחי, הגנרל חוסיין סלאמי, מוחזקים כ-120 אלף לוחמים, שמפוזרים בחמש זרועות שונות: זרוע יבשה, זרוע אווירית (האחראית גם על יחידת הטילים האסטרטגיים של איראן), זרוע ימית וכוחות מיוחדים המכונים כוח קודס. משמרות המהפכה מחזיקות גם ביחידת מיליציה בשם בסיג', שזוכה לאימון צבאי מועט יחסית, ומשמשת גם ככוח ביטחון פנים (כמין משטרה). 

באיראן, האזרח הפשוט נפגש בעיקר עם הבסיג'. מדובר במעין מיליציה אכזרית שנועדה לאכוף את הסדר ברחבי איראן. מדובר בגוף שנחשב למקצועי פחות מכלל הגופים של משמרות המהפכה, ובתחילה המתגייסים לשורותיו היו גברים צעירים או מבוגרים מכדי להתגייס לצבא. רבים מאנשי הבסיג' שימשו בעבר כבשר התותחים של האייתוללות במסגרת המלחמה מול עיראק, כאשר נשלחו להקריב את חייהם בשדות המוקשים במטרה לפנות דרך לכוחות הצבא והמשוריינים שבאו בעקבותיהם.

לאחר המלחמה אורגן הכוח מחדש. כעת הוא נצפה בעיקר מול מפגינים שמבקשים למחות על מדיניות המשטר, וככזה הוא אחראי ללא מעט פשעים נגד האנושות. הבסיג', שהוא מעין כוח נפרד ממשמרות המהפכה, מחזיק בשורותיו כמיליון וחצי מתנדבים שיכולים לפעול כמעט בכל רגע נתון. על פי דיווחים שונים, הבסיג' היה מעורב במיוחד בעימותים מול מפגינים במסגרת ניסיונות ההפיכה הגדולים באיראן.

 

משמרות המהפכה וישראל - מה במשמרות המהפכה מעורר את החשש הגדול מבחינתה של ישראל?

מדינת ישראל מפנה משאבים והתייחסות מיוחדת לכוח קודס ("כוח ירושלים") במשמרות המהפכה, בשל כך שמטרת היחידה הזו היא, בין היתר, לפגוע בישראל: בישראלים וביהודים ברחבי העולם. בתוך כוח קודס, עיקר תשומת הלב הישראלית מופנית לעבר יחידה 840 בכוח, שנחשבת גם ל"יחידת הפיגועים" של איראן, ואשר נועדה לבצע מתקפות נגד ישראל. רק לאחרונה חיסלה ישראל, על פי פרסומים זרים, את האיש השני בחשיבותו בכוח הזה, ולפי הדיווחים התקשתה איראן לנקום בישראל בתגובה, בגלל שהאיש שחוסל היה האדם שהיה אחראי על הוצאתם אל הפועל של מבצעי נקמה נגד ישראל.

כוח קודס הוא כוח קטן יחסית (הקטן ביותר במשמרות המהפכה), ומונה כ-15,000 לוחמים. עם זאת, מדובר ביחידה המיומנת ביותר של משמרות המהפכה. אנשיה אחראים בין השאר לכל המבצעים החשאיים מחוץ לגבולות איראן. מוקד פעילות מרכזי של כוח קודס הוא סיוע בנשק ובאימונים לארגוני טרור אסלאמי ברחבי העולם כדוגמת חיזבאללה.

כוח קודס גם אחראי על איסוף מודיעין צבאי הדרוש לתכנון ולביצוע של תקיפות שונות, כנגד מטרות ויעדים ברחבי העולם. לכוח קשרים עם תנועות אסלאמיות ואסלאמיסטיות החותרות נגד המשטרים באזור המפרץ הפרסי וישראל. חברי הכוח חוברים למשלחות דיפלומטיות, ובמסגרת זו אוספים מודיעין ועוקבים אחר גורמים קיצוניים אלו. כיום, כוח קודס מעביר אימונים באיראן לגורמים מהמדינות הבאות: אפגניסטן, פקיסטן, סודן, לבנון ועוד.

מעניין לציין כי לא כל אנשי כוח קודס הם איראניים, ורבים מאוד מהם הם שכירי חרב מכל העולם הערבי, שנשכרו בתקופת מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני. בתקופת השיא שילם הארגון משכורות לכ-150 אלף לוחמים ברחבי העולם. זו גם הסיבה שרבים מהאיראנים רואים בארגון כוח שמנצל את כלכלתה של איראן לטובת מדינות אחרות.

 

האם כוח קודס פגע בישראלים וביהודים?

יחידה 840 הייתה מעורבת במספר פיגועים קשים כנגד ישראל, שאומנם חיזבאללה הוביל את ביצועם בשטח, אך בהוצאתם אל הפועל נטלו חלק משמעותי גם זרועות כוח קודס. הפיגוע הבולט ביותר שהוציא הארגון אל הפועל היה זה שהתרחש בבואנוס איירס שבארגנטינה לפני למעלה מעשרים שנה. הפיגוע הקשה גבה את חייהם של 85 יהודים, הי"ד. הארגון תכנן לבצע פיגועים רבים נוספים נגד ישראל, אך רובם המוחלט סוכלו בחסדי שמים.

כפועל יוצא מהעימות של הארגון מול ישראל, בארגון התרחשו לא פעם "תאונות", כמו קריסת מטוס שבו נסעו אנשי ארגון ופיצוצים במרכזים של משמרות המהפכה באיראן. רבים מייחסים את אותן אירועים לישראל.

 

כיצד מגיבה הקהילייה הבינלאומית לפעילות הטרור של משמרות המהפכה?

למעשה, ברחבי העולם נמנעים מלהחרים את משמרות המהפכה באופן גורף, כפי שלא מחרימים את איראן עצמה, למרות אחריותה לאירועי טרור רבים. הממשל האמריקני הוא היחידי שמכיר במשמרות המהפכה כארגון טרור. בשנת 2007 קיבל הסנאט האמריקני ברוב של 76% החלטה להכיר בארגון כארגון טרור, וממשל ביידן אף נמנע מלהוציא את הארגון מהגדרה זו, אף על פי שבכך נמנעה חתימה מחודשת על הסכם הגרעין כחלק מהדיונים שנערכו בחודשים האחרונים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מהו סוד כוחן של משמרות המהפכה?

משמרות המהפכה נחשבות לכוח העוצמתי באיראן בשל מספר סיבות. הסיבה המרכזית היא הכלכלית, כשלפי הערכות רבות אנשי המשמרות אחראים לכשליש מהעבודות הממשלתיות באיראן, וכך גם לאחוז דומה מהתקציב האיראני כולו. כמו כן, במהלך השנים שימשו בתפקידים בכירים באיראן בוגרי משמרות המהפכה, בהם נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדיניג'אד. ומעל הכול - סוד כוחו של הארגון נובע מנאמנותו הבלתי מעורערת למנהיג העליון.

 

באלו עוד תחומים עוסקים במשמרות המהפכה?

תחת אחריות הארגון קיימים שורה של נושאים, בהם סיכול טרור מצד ארגוני טרור, ארגוני אופוזיציה ומבקרי משטר מבית ומחוץ, וכן אחריות על אגף 2-A בכלא אווין בטהראן, המשמש לכליאת אסירים פוליטיים. משמרות המהפכה משתתפות גם במה שמכונה "המאבק נגד החדירה התרבותית המערבית לאיראן", וכנגד כל בדלנות אתנית ו"סטייה דתית", סיכול פשיעה חמורה והברחות ומאבק בשחיתות כלכלית.

הכוח המיוחד פועל גם מחוץ לאיראן בלכידת מתנגדי משטר בחו"ל. אחד מאותם אלו שנפלו בידי הכוח היה רוחאללה זם, עיתונאי ומתנגד המשטר, שהתגורר בשנים האחרונות בפריז ונחטף על ידי ארגון המודיעין עם הגעתו לנמל התעופה הבינלאומי של בגדאד.

תגיות:איראןטורקיהמשמרות המהפכהחדשות ומשמעותךכוח קודס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה