כתבות מגזין

פרופ’ משיח, אבי ההפריה בישראל: "אנחנו רואים ניסים בכל יום"

פרופ' שלמה משיח ליווה את הריון המבחנה הראשון בישראל, ואף הוביל פריצות דרך חסרות תקדים בתחומי הפוריות. כיום, בגיל 85, הוא מסכם שליחות להבאתם של כ-40 אלף תינוקות, ובטוח: "הריון זהו דבר פלאי ובלתי מוסבר". שיחה מרתקת

בעיגול: פרופ’ משיח (צילום: shutterstock)בעיגול: פרופ’ משיח (צילום: shutterstock)
אא

כשצמד המדענים פטריק סטפטו ורוברט אדוארדס הצליחו לחולל מהפיכה עולמית ולהוביל ללידתה של לואיז ג'וי בראון – ילדת המבחנה הראשונה בעולם, איש לא שיער שבתוך זמן כה קצר תגיע המהפכה גם לישראל, ואף תסייע לזוגות רבים שסבלו עד אז מבעיות פוריות חסרות פתרון, לזכות להביא ילדים לעולם.

היו גם מדענים ורופאים בכירים מאוד שלא האמינו באמת לכך שסטפטו ואדוארס, אשר נודעו עד אז ככאלו שהצליחו להביא להריונות מבחנה אך ורק בניסויים בבעלי חיים, הצליחו לעשות זאת גם בבני אדם. הם טענו והשמיצו שמדובר ברמאים ואותה אישה כלל לא הרתה מהטיפול. אבל היה מישהו אחד שכבר באותם ימים הבין את גודל המהפכה. זהו פרופ' שלמה משיח, שעבד אז כסגן מנהל מחלקת נשים ויולדות בתל השומר. גם כיום, בגיל 85, הוא ממשיך לעסוק בתחום ואף נחשב לאבי ההפריה החוץ גופית בישראל.

 

ילד קטן, עתיד גדול

"אני יליד הארץ", מספר פרופ' משיח על עצמו, "נולדתי להורים מקיבוץ גלויות – אבי ממוצא ספרדי, שעלה לארץ לבדו בגיל 18, ואמי – ממוצא פולני-רוסי, שעלתה לארץ גם כן בערך בגיל הזה. התגוררתי יחד עם הוריי ואחותי המבוגרת ממני בחמש שנים, ברחוב רבינוביץ בתל אביב. אבי ניהל סניף של בנק לאומי, אך תמיד הוא הרגיש שלא זכה להגשים את עצמו, שכן הוא הגיע ממשפחה של אקדמאיים, וכל בני משפחתו היו רוקחים ורופאים.

"למעשה, אני הייתי זה שהגשמתי לו את החלום. אמנם כתלמיד בית ספר לא הייתי מצטיין, וכשסיימתי עממי אפילו לא התקבלתי לתיכון, אבל בהמשך תפסתי את עצמי בידיים והפכתי למצטיין הכיתה ובית הספר במקצועות הומניים וריאליים. עם סיום התיכון הלכתי ללמוד בבית ספר לרפואה, וכך התחלתי את הלימודים בתחום.

"כשסיימתי את לימודיי הכרתי את אשתי שנפטרה לפני כשנה. היא עצמה עבדה כמיילדת, ואני עשיתי במחלקה שלה את ההתנסות שלי כרופא. באותם ימים גם גיליתי את החיבור הגדול שיש לי לתחום הגניקולוגיה, וכך התקדמתי והתמקצעתי בו.

"כעבור זמן קצר התחתנו", הוא ממשיך, "אשתי התקבלה להיות מיילדת בבית החולים תל השומר, ואילו אני עבדתי כרופא צבאי. בהמשך עברתי לשמש כרופא במחלקת היולדות, ואילו אשתי הייתה האחראית על חדרי הלידה. באותם ימים כבר היה ברור לשנינו שזהו העיסוק שלנו בחיים, זוהי השליחות שלנו. המשכנו לעסוק בכך מתוך אידיאולוגיה גדולה. בהמשך גם טסתי לברלין כדי להתמחות בתחום של מיילדות, גניקולוגיה והריונות בסיכון".

כשחזר פרופ' משיח לארץ, הוא הבין דבר אחד: "ידעתי שהעיסוק בלידות מאוד מדבר אליי, אך יותר מכך מדבר אליי העיסוק דווקא בתחום הפוריות. הסיבה לכך ברורה - אי אפשר להשוות הריון רגיל שמתפתח כשורה ובסופו נולד ילד בריא ונחמד, להריון שמתפתח אצל זוג שמתקשה בהבאת ילדים לעולם, ולכאורה לפי דרך הטבע אין סיכוי שזה יקרה, והנה, בסופו של דבר ניתן לו הטיפול המתאים, והזוג זוכה להגשים חלום ולחבוק ילד.

"במשך השנים גיליתי שאין מחלה או מצב קשים יותר מאשר אי פריון. עקרות, בין של האישה ובין של הגבר, היא מחלה נוראית הפוגעת בכל תחום של חיי בני האדם, ואף מביאה להיבדלות שלהם מהחברה ומהמשפחה, כי החברה חיה ומדברת על ילדים, ואילו בני הזוג  מוצאים את עצמם לגמרי מחוץ למעגל. אז נכון שלא מדובר במחלה שפוגעת מבחינה פיזית וגם לא מתים ממנה, אבל אין שמחה גדולה יותר מאשר להצליח לעזור לזוג כזה להביא ילד לעולם. "זוהי תחושה מדהימה", הוא נעצר לרגע, ואז ממשיך: "זו תחושה כאילו שזכית לקיים עולם שלם".

 

מהפיכה בתחום הפוריות

"נושא הפוריות אף פעם לא היה פשוט בעולם הרפואי וגם כעת אינו פשוט", מבהיר פרופ' משיח. "בשנות ה-70, כשהתחלתי לעסוק בתחום, לא היה קיים מענה לכל הבעיות, אלא רק לחלק מזערי מתוכן. אמנם כבר אז הצענו אפשרות של תרומת זרע, אך זה לא התאים לכל הזוגות וגם לא היה מקובל לגמרי מבחינה הלכתית. כמו כן הצענו מענה ניתוחי לבעיות מסוימות אצל האישה, אך אלו היו ניתוחים קשים שהצליחו בערבון מוגבל ולא בכל המקרים. היו מצבים רבים בהם שלחנו זוגות לתהליך של אימוץ, כי לפי ההיגיון לא היה נראה שיש דרך לפתור אצלם את הבעיה".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

לדבריו של פרופ' משיח, כך היה המצב עד שנצנץ אור בקצה המנהרה. "זה הגיע עם בשורה גדולה מאנגליה", הוא מספר. "דווח לנו על כך שמדען בשם רוברט אדוארדס וגניקולוג מפורסם בשם פטריק סטפטו הצליחו בניסיונותיהם להביא הריון באמצעות מבחנה. זו לא הייתה הפתעה מוחלטת, כי ידענו שהם עובדים על כך כבר שנים רבות, גם ידענו שהם ערכו ניסויים מוצלחים על בעלי חיים, אך הייתה סקפטיות גדולה בעניין ובכלל לא היה ברור שהניסויים יצליחו גם על בני אדם. אגב, נהוג לספר שעוד לפני שהמדען והרופא הצליחו בניסוייהם היה מישהו נוסף בארה"ב שערך ניסויים על בני אדם וקיבל עובר, אך כשראה את התוצאה הוא נבהל והשמיד אותו, ולא עסק בכך עוד. כך שייתכן שהוא למעשה היה הראשון.

"מעניין גם לחשוב על כך שאילו היו הניסויים של אדוארדס וסטפטו מבוצעים כיום, סביר להניח שלא היו מגיעים לקו הגמר, שכן בוודאי היו דורשים מהם לעבור וועדות שונות ולא היו מאפשרים להם בקלות לקדם את הניסויים מבלי לדעת אלו יצורים ייווצרו כתוצאה מהריונות המבחנה. אבל לשמחתנו נעשו הניסויים בשנת 1978, אז היה קל יותר לבצע אותם, ובאותה שנה כבר הודיעו צמד המדענים על כך שעלה בידיהם להוביל לכך שאישה תיכנס להיריון מבחנה, ואכן ההיריון הסתיים בהצלחה וכך נולדה ילדת המבחנה הראשונה בעולם.

"הבאים אחריהם היו שני מדענים אוסטרלים. הם חברו יחד והצליחו להשתמש בתרופות גורמות ביוץ, שהצליחו גם כן להוביל להצלחה גדולה בתחום שעד אז מנע הריונות. למעשה, האוסטרלים נתנו תאוצה לעניין, ואילו אנחנו הישראלים נכנסנו לתמונה כשנתיים לאחר מכן".

כשפרופ' משיח מדבר על כך הוא נשמע נרגש. "ברגע ששמעתי על כל ההתפתחות אמרתי לכולם שברור לי שזהו הדבר הבא, וכסגן מנהל המחלקה בתל השומר, הגשתי בקשה למשרד הבריאות, שיאפשר לנו להשתתף בפיתוח הזה. במשרד הבריאות השיבו לי שיש לחכות עד שתהיה מוכנה מחלקה נוספת בבית החולים הדסה בירושלים שתעסוק בתחום. כך למעשה התחילה התחרות בינינו  מי יהיה הראשון שישיג הריון מבחנה. בסופו של דבר אנחנו היינו אלו שהצלחנו בכך, וכך נולדה ילדת המבחנה הראשונה בישראל – רוני נוימרק, המוכרת כיום כמגישת חדשות ב'כאן 11'.  למעשה, רומי היא המקרה החמישי בעולם בו הצליח הריון מבחנה להגיע לסיומו הטוב. לפניה היו ארבעה ילדים בעולם כולו".

בכלל, פרופ' משיח מציין שגם אחרי שהתחום המדהים הזה התחיל לפרוץ ולהתפתח, עדיין ההצלחות לא היו רבות. "ההריונות שהושגו על ידי המבחנות היו די נדירים – בערך אחד מתוך עשרים, אך כשנודע על כך שקיים סיכוי, נוצר רעש גדול מאוד בישראל, וזוגות רבים שכמהו עד אז לילדים הציפו אותנו בבקשות. נוצרו תורי ענק, ואנחנו השתדלנו לעבוד על כמה שיותר מקרים בו זמנית. בשלב הבא כבר השגנו הריון שני – הפעם של בן, ואחר כך הגיעו גם הריונות נוספים, בכל פעם מחדש ההתרגשות הייתה עצומה, אלו דברים שלא יאומנו – ממש ניסי ניסים.

"במקביל לכך השתכללה השיטה עוד יותר, ואז התגלה שהיא טובה לא רק לעקרות מכאנית, אלא לכל סוגי העקרות, גם לכאלו הקשורים דווקא לגברים, והיא יכולה לפתור מגוון בעיות. זו הייתה פריצת דרך מטלטלת. אנחנו היינו מהראשונים בעולם שהצלחנו להוביל למצב בו גבר שנחשב לבלתי פורה כלל, יכול היה להוביל להריון מזרעו שלו.

"בשלב הבא כבר הקמנו יחידה שעסקה אך ורק בנושא הזה, וראינו עוד ועוד מקרי הצלחות גם בנושאים שנראו לנו עד אז כמדע בדיוני. לאורך הדרך היו גם תגליות נוספות משותפות, כמו למשל נושא הקפאת עוברים, שפעם אפילו לא חשבו לדבר עליו.

"בכלל, אפשר לומר ששני התחומים שהתפתחו הכי מהר במשך 40 השנים האחרונות אלו תחומי הפוריות והגנטיקה, וביחידה שלנו הם השתלבו יחד והובילו להישגים גדולים מאוד.  כך למשל הצלחנו למנוע מחלות גנטיות שהיו עד אז שכיחות אצל היהודים, בעיקר בעדה האשכנזית, כמו מחלת הטיי זקס, או מחלת הסיסטיק פיברוזיס, ועוד כ-20 מחלות קשות. עד אז היו מקרים לא מעטים בהם התגלו המחלות הללו מבלי שידעו לאתר אותן קודם, אך הודות למחקרים הגנטיים הגיעו למסקנה שיש דרך למנוע אותם, על ידי בדיקות מתאימות שניתן לבצע עוד לפני ההריון, ואפילו לפני הנישואין.

"הודות לטיפולי הפוריות גם ניתן לסייע לזוגות שקיימים אצלם הגנים המובילים לכאלו מחלות – אנו מפנים אותם לטיפולי פוריות, ודואגים לוודא שהעוברים שמחזירים לאישה הם העוברים הבריאים. כך ניתן למנוע לידת ילדים פגועים".

 

מתייחסים בכבוד להלכה

גם בנושא שימור הפוריות עוסק פרופ' משיח לא מעט. "כיום", הוא אומר, "אני ממליץ באופן חד משמעי לכל אישה שעברה את גיל 30 ועדיין לא מצאה בן זוג – לעבור תהליך של שימור פוריות. אני מתכוון כמובן לתהליך של הקפאת ביציות, שנחשב לאחת הפריצות הגדולות ביותר בתחום, והחל להיות נפוץ רק לפני כעשור. עד אז בוצעו לא מעט ניסיונות להקפאת ביצית, אך היה קושי גדול מאוד שמנע את הצלחתם, שכן ביצית נחשבת לתא הגדול ביותר בגוף האישה, והיא מכילה כמות גדולה של מים. בעקבות זאת, כשמקפיאים אותה, נוצרים גבישי קרח שהורסים את התא. טובי המדענים בעולם לא הצליחו למצוא לכך מענה, עד שהגיע מדען צעיר שפיתח את השיטה שנקראת 'הקפאה מהירה', ובאמצעותה ניתן להקפיא את הביציות. גם בתחום הזה היינו מהראשונים בעולם שהצליחו להשיג הריון באמצעות ביצית מוקפאת, וזו פריצת דרך אדירה, כי כשמדובר בנשים שמתחתנות בגיל מאוחר, אז כבר אין להן כמעט ביציות משלהן. אם הן הקפיאו קודם לכן ביציות, ניתן להשתמש בהן ובכך להגדיל את הסיכוי להצלחת ההיריון. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"גם תחום הפונדקאות התפתח מאוד. בתחילה הוא נעשה בארה"ב, אך בתהליכים הראשונים שנעשו שם השתמשו בביצית של הפונדקאית כדי לייצר את ההיריון, והיו מקרים בהם הפונדקאיות סירבו לבסוף לתת את הילד, מה שהוביל ללא מעט פסקי דין. הבעיה נפתרה בקלות כאשר הוחלט על כך שהפונדקאות לא תבוצע מהביציות של הפונדקאית, אלא מאלו של האישה ששכרה אותה".

ומה צופן לנו העתיד? אלו פיתוחים נוספים צפויים להיות?

"היו לאחרונה כמה פריצות דרך של השתלת רחם, אבל זה תהליך ניתוחי מורכב מאוד וקשה לי להאמין שבעתיד הוא יהפוך לפשוט יותר. בנוסף אנו עובדים על המון פיתוחים שיאפשרו להועיל לזוגות במצבים שונים. אין ספק שבשנים הבאות העולם ייראה לגמרי אחרת בתחום הפוריות".  

גם הציבור שומר המצוות יזכה להיות שותף לכל הפיתוחים?

פרופ' משיח מציין כי לאורך השנים היו לו מגעים עם רבנים מכל הזרמים, שכן היה לו חשוב מאוד שגם הציבור שומר המצוות יוכל ליהנות מטיפולי הפוריות. "כבר לפני שנים הקמתי פורום מכובד של רבנים מוכרים. כינסתי את כולם יחד עם מדענים מאוניברסיטת תל אביב, כדי לדון בשאלה איך ניתן למצוא את שביל הזהב – שיאפשר לנו מצד אחד לבצע את טיפולי הפוריות גם בזוגות שומרי מצוות, ומצד שני לא לפגוע באיסורים ההלכתיים. היה שיתוף פעולה פורה מאוד, והצלחנו יחד למצוא דרכים שיאפשרו לנו לעקוף את הבעיות ההלכתיות, ולהגיע ברוב המקרים לפתרונות. פיתחנו גם טכניקות מיוחדות לשם כך.

"גם כיום, במרומי גילי, אני ממשיך לפגוש לא מעט זוגות שנשלחים אליי על ידי הרבנים, ובפרט הרב אלימלך פירר והרב משה שלזינגר מארגון 'פרי חיים', עם חלקם אני נוסע למחוזות רחוקים בעולם, העיקר למצוא פתרונות למקרים. אחד הכללים שהעמדתי מול עיניי כבר בתחילת הדרך הוא לא להתווכח עם רבנים, אלא לנסות למצוא את הדרכים המקובלות עליהם, וכיום אחרי שנים של עיסוק משותף, אני יכול לומר בשביעות רצון גדולה שאכן הצלחתי בכך. טיפולי הפוריות הפכו למובילים במיוחד דווקא בציבור החרדי, וגם ההצלחות שם גדולות מאוד. אני בכל פעם עומד משתאה ונרגש, כשאני רואה מה אנשים מוכנים לעשות כדי לזכות בילד. אלו לא רק סבבים של טיפולים, ונתקלתי גם בכאלו שעברו אפילו 30 טיפולים ולא ויתרו. אלא גם סכומי עתק שמוכנים לשלם, ויש כאלו שאפילו מוכרים את הבית שלהם כדי לשלם על טיפולים יוצאי דופן שיגבירו את סיכויי ההצלחה.

"הבעיה היחידה שאני רואה כיום במגזר החרדי היא שזוגות מתמהמהים מלגשת לטיפולים. לפעמים יש הרגשה שאם ימתינו, אז הבעיה תיפתר מעצמה, אך הם לא מבינים שכאשר מדובר בבעיה אמתית, אז צריך נס אמתי כדי שזה יתרחש. אנשים סובלים במשך שנים במקום לגשת לטיפול, ולעתים עד שניגשים לטיפול, הגיל של בני הזוג כבר מבוגר, והם עלולים להפסיד את הרכבת".

 

אבא של רבבות תינוקות

מדינת ישראל נחשבת כיום לאחת המדינות הנאורות והמובילות בעולם בתחום הפוריות. פרופ' משיח מציין את העובדה הזו וטוען שהוא גאה בה מאוד. "כי זה לא סתם שהגענו אליה, אלא יש לכך גם התערבות פוליטית", הוא מסביר.

למה הכוונה?

"במשך השנים פניתי עם חבריי לחברי כנסת רבים ואף הגענו עד לראש הממשלה באותם ימים – אריאל שרון. השגנו את האמירה המשותפת על כך שכל זוג בישראל, בפרט כשמדובר בזוג ללא ילדים, יהיה זכאי לטיפולי פוריות על חשבון המדינה. אין שום מדינה נוספת בעולם שקיים אצלה כזה דבר. אנשים ברחבי העולם נאלצים לשלם עלויות אדירות עבור טיפולים. כך למשל בארה"ב עולה טיפול בין 20 ל-40 אלף דולר, ואילו בישראל מקבלים טיפולים בחינם לילד ראשון ושני, וקופות החולים מתחרות ביניהן על מענקים לילד שלישי ורביעי, הכל הודות למאבק בלתי פוסק בתחום. הצלחה נוספת שזכינו להוביל היא בכך שהטיפולים ניתנים חינם לנשים עד גיל 45, שזה גם כן הישג גדול מאוד. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"אני לא יכול לומר שטיפולי הפוריות הפכו להיות קלים", מסכם פרופ' משיח, "אבל הם כיום הרבה יותר שכיחים, וגם כמעט איננו רואים ניתוחים ותהליכים קשים ומסוכנים. ישנן נשים שעוברות את ההפריות אפילו ללא הרדמה, כי אינן מרגישות שהן זקוקות לכך".

ועדיין יש מקרים שמסתיימים ללא הצלחה?

"נכון, לצערי זה יכול לקרות. ישנם מקרים בהם לאישה אין תאי רבייה, או שיש בעיות גנטיות מסוימות, יש גם מקרים בהם אצל הגבר ישנה בעיה חסרת פתרון, וכן יש מקרים שאנו מגדירים כ'לא מוסברים', בהם לא מצליחים לייצר הריון, מבלי שאנחנו מבינים למה. דווקא ככל שהמדע והטכנולוגיה מתפתחים, כך אנו רואים עד כמה שתהליך הרבייה הוא מורכב ומופלא. עד היום אנחנו לא מבינים איך בדיוק הוא מתבצע, שכן לכאורה כאשר נוצר בגוף האישה עובר – הגוף אמור לדחות אותו, שכן הוא כמו שתל המגיע ממקום חיצוני, והנה לא רק שהגוף לא דוחה, אלא שהוא אפילו מוביל להתפתחות ההיריון. נראה שיש מלאך טוב שמונע מהגוף לייצר נוגדנים כנגד ה'שתל', כלומר העובר שברחמה של האישה. אין לכך שום הסבר אחר".

יש לך הערכה כמה תינוקות עברו דרך המרפאה שלך במשך השנים?

"ניסיתי פעם לעשות חישוב – מדובר בסביבות 40 אלף ילדים, ובנוסף, גם אשתי המנוחה יילדה בשיבא בין 40 ל-50 אלף תינוקות, כך שהמספרים המשותפים שלנו גדולים הרבה יותר. לשמחתי הרבה בני, ד"ר רועי משיח, ממשיך את המסורת המשפחתית, והוא עובד כמנהל המחלקה הגניקולוגית בתל השומר. גם הוא מסייע לזוגות רבים מאוד בהבאת ילדים לעולם, ואני גאה בו מאוד. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא, ובאופן אישי אני יכול להעיד שזה כיף לא רגיל כשאתה זוכה לדבר עם הבן שלך לא רק על מצבים משפחתיים, אלא גם להתייעץ בנושא המקצועי. רועי עושה לי נחת רוח גדולה".

הידברות פותחת קהילה חדשה לזוגות מאותגרי פוריות, כולל מפגש זום שבועי עם אנשי מקצוע, רופאים, רבנים ומטפלים בנושא הפוריות. בואו לצבור ידע קריטי ולקבל חיזוקים! לפרטים נוספים לחצו כאן.

תגיות:הריוןפוריותשלמה משיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה