כתבות מגזין

"מצור חשמלי ותנועה בלתי פוסקת": השכנים של בנט משתפים

הם מעולם לא חשבו שהשכונה השלווה שבה הם מתגוררים תהפוך למבצר מתוחם עם עשרות מאבטחי שב"כ ורעש ומהומה תמידיים. לרוע מזלם, לאחר שהשכן, שהפך לראש הממשלה, החליט להישאר בביתו, חייהם הפכו לסיוט מתמשך

  • ח' אייר התשפ"ב
(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

עשרות מצלמות שפזורות ברדיוס רחב עוקבות אחר כל תנועה, ולו הקלה ביותר, ומאבטחים חמושים סורקים את השטח כל העת. התיאור שקראתם עתה אינו בא לתאר את חגורת האבטחה שקיימת סביב בסיס צבאי סגור וסודי, אלא זוהי מציאות הזויה שמתרחשת בלב שכונת דירות מטופחת ברעננה – מציאות שנוצרה רק בגלל שהשכן, ראש הממשלה נפתלי בנט, החליט להמשיך להתגורר במקום ולא לעבור למעון בבלפור.

"אנו נאלצים להתמודד מול שורה של מטרדים שמלווים אותנו מדי יום, כל היום", אומר ל'הידברות' דוד קמחי, מתושבי שכונת ציפמן ברעננה, בה מתגורר בנט. את המצב בשכונה הוא מתאר ככזה שהלך והחמיר מתקופה לתקופה. "בתחילה זה עוד היה נסבל, הגיעו לכאן אומנם מאבטחים רבים, אך יכולנו להמשיך בשגרת חיים מסוימת. אבל ככל שחלף הזמן – האבטחה התהדקה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"אתן לך דוגמה אחת שתתאר את המציאות הבלתי נסבלת שעוברים כאן התושבים", הוא אומר. "היה כאן שכן אחד שמביתו ניתן היה לצפות לחצר של בנט, אך בשלב מסוים אנשי האבטחה החליטו כי המציאות הזו איננה יכולה להימשך, ובנו בין ביתו לבית של בנט חומה. לא צריך להסביר מה זה אומר", הוא מציין ומוסיף, "לשכן הזה אין מאז אור טבעי כמעט בבית, וגם לא נוף. המציאות הזו נראית למישהו הגיונית?".

בכלל, קמחי אינו מבין מדוע בנט מתעקש להמשיך להתגורר לצדם ולפגוע כך באיכות חייהם, ותוהה: "היעלה על הדעת שנשיא ארה"ב, לדוגמה, לא יתגורר בבית הלבן?".

קמחי, שעוסק לפרנסתו כיועץ למשפחות בעלות הון, מתגורר במרחק של חמישה בתים מהמתחם המבוצר שהוקם ברחובות ציפמן-אחד העם זמן מה לאחר שבנט נבחר לראשות הממשלה. "בתחילה אבטחו אותו בדרכים אחרות, אך בהמשך הביאו לכאן טרקטורים קטנים ובנו את החומה מסביב לעשרה בתים בשכונה, ובעצם כלאו את התושבים שמתגוררים שם בתוך מתחם מבוצר. המשמעות מבחינת התושבים הללו בעייתית אף יותר מהמציאות שמולה אני נאלץ להתמודד", הוא אומר בכאב.

 

חוויות מתוך המבצר

את המציאות הקשה שמולה מתמודדים התושבים מתאר בפנינו אוהד שלום, שביתו הוא אחד מעשרת הבתים שמרכיבים את המתחם המבוצר שנבנה בסביבת בית ראש הממשלה. "הם הקימו ביום בהיר חומות מכמה צדדים, וכך סגרו את הבית שלי ועוד כמה בתים בתוך חומה. מאז, הפכנו משכונה רגילה למתחם מבוצר שכל יציאה או כניסה ממנו היא מורכבת במיוחד".

מה זה אומר מבחינתך שסביבת ביתך מגודרת בחומה?

"הרבה מאוד", הוא משיב. "די אם אומר שבכל יציאה או כניסה למתחם אנו צריכים להזדהות ולהמתין שהשערים החשמליים ייפתחו. יתירה מכך, גם היציאה מהאזור המתוחם מתאפשרת רק מכיוון אחד בלבד, בעוד שעד הקמת המתחם יכולתי לעזוב את ביתי מכל כיוון שרק רציתי.

"ומה עם להזמין אורחים לשבתות?", הוא ממשיך, "בגלל שבכל כניסה או יציאה מהמתחם אנו צריכים כאמור להפעיל את השערים החשמליים – אין לנו את האפשרות להזמין אורחים לבתינו מחשש לגרום לחילול שבת של מאבטחי השב"כ".

מלבד החומה, ישנם אמצעי אבטחה נוספים שמפריעים לשכנים?

"ודאי. זה מתחיל בתיעוד הרציף של סביבת בית ראש הממשלה, שנעשה באמצעות שורה של מצלמות שהוצבו כאן בכל האזור. המצלמות הללו פוגעות בפרטיות שלנו, כשחלקן ממוקמות מול חלונות בתינו. זו תחושה לא נעימה בכלל. זה ממשיך בעוד שורה של מטרדים ובעיות, כמו התאורה החזקה שמאירה את האזור במטרה לאפשר לשב"כ לסרוק כל העת את השטח. התאורה הזו מפריעה לנו, בעיקר בלילות. ואם זה לא מספיק, יש גם את הרעש שנשמע בכל פעם שהשערים החשמליים נפתחים ונסגרים – וגורם לנו להתעורר ממנוחת הלילה או הצהריים.

"אני יכול לתאר ולא לגמור את רשימת הקשיים שעמם אנו מתמודדים לאור התעקשותו של בנט להישאר בשכונה", הוא ממשיך. "יש כאן, לדוגמה, שירותים ניידים של המאבטחים, שמביאים עמם בעיה תברואתית קשה, ויש גם את הרעש הרב שפוקד את המקום בעקבות מספרם הרב של אנשי האבטחה שמסתובבים במקום".

דוקטור אריה טוויל מתגורר גם הוא בתוך המתחם שהוקם לשם אבטחת בנט. "ביתי ממוקם ממש מול ביתו של בנט", הוא אומר ובקול מיואש מספר את שעובר עליו ועל משפחתו: "כבר 11 חודש של בנייה חלפו עלינו. הדבר שהכי קשה לנו זהו חוסר השינה. במהלך הלילה הדלתות החשמליות נפתחות ונסגרות כל עשר דקות בממוצע. אם אתה לא ישן מספיק טוב – אתה מתעורר בכל פעם מהדבר הזה. אשתי כבר לא ישנה בנחת. הילדים עייפים. כולנו עייפים. היום נאלצתי לקום לאחר לילה כמעט בלי שינה בכדי לעבוד במרפאה".

טוויל מספר כי פנה למאבטחים וביקש מהם שלא לפתוח את הדלתות במהלך הלילה. "הם משתדלים לשמור על השקט עבורנו, אבל זה כנראה לא כל כך אפשרי. לתקן את הנקודה הזו ספציפית יש לעשות באמצעות החלפת השער לשער שקט יותר, אבל העירייה לא חזרה אלינו בנושא", הוא מסכם בעצב.

רעננה (צילום: משה שי / פלאש 90)רעננה (צילום: משה שי / פלאש 90)

ואתה, דוד קמחי, שאינך מתגורר בתוך המתחם – מול אלו קשיים אתה נאלץ להתמודד?

"אומנם הסובלים העיקריים הם השכנים הקרובים של בנט שמתגוררים בתוך המבצר, אך גם שאר התושבים בשכונה מתמודדים מול קשיים לא פשוטים. לדוגמה, היה כאן מגרש ציבורי ריק שמשתרע על פני רחובות ציפמן ואחד העם, ובו ילדי השכונה היו מגיעים לשחק, אך אנשי השב"כ השתלטו על המקום וכעת לא ניתן להיכנס אליו".

עם זאת, קמחי אינו מותח ביקורת על שירות הביטחון הכללי. "על השיקולים הביטחוניים של שירות הביטחון איננו מתווכחים", הוא מציין. "האחריות מבחינתנו מופנית לעבר בנט ורעייתו, שמתעקשים לאמלל את חיינו ולא עוברים אל המעון הרשמי".

גם את הדרך הרגילה שקמחי נהג לעשות לביתו מדי יום הוא נאלץ לשנות בעקבות המצב בשכונה. "הייתי עובר יום יום בתוך 'המתחם', כשאני מנצל את הכביש הרחב שיש שם כדי להגיע הביתה. אך כעת, במקום זאת אני נאלץ להגיע לבית כשאני עובר דרך רחובות צדדיים וצרים יותר שמסכנים גם את הרכב שלי. מה גם שהנסיעות שגברו מאוד ברחובות הצדדיים, בעקבות חסימתו של ציפמן, גורמים לזיהום הרחובות הצרים שאינם בנויים לתנועה ערה".

מול המטרדים הללו אתה שוקל לעזוב את השכונה?

"ממש לא", שלום נחרץ. "אני דור שלישי ברעננה, ובנט להערכתי עוד רגע כבר יחזיק בתואר 'ראש הממשלה לשעבר'". לאחר רגע של שתיקה הוא מוסיף: "זו באמת התקווה שלנו: שהמצב הזה זמני. אם כי יש חשש שהם ישאירו את האבטחה גם לאחר שיעזוב את תפקיד ראש הממשלה, מכל מיני עילות כמו שבנט מאוים ועוד. נקווה שזה לא יקרה".

 

"החברים הטובים של בנט אפילו לא זכו לטלפון ממנו"

עד ליום בו הפך בנט לראש הממשלה הכירו אותו שכניו ככזה שלא מעורר בעיות מיוחדות. "היינו מברכים אותו לשלום מדי יום ומעולם לא התגלעו בינינו חילוקי דעות", אומרים ל'הידברות' כמה משכניו הקרובים של ראש הממשלה. "אך הכול השתנה כאשר בנט נבחר לתפקיד".

לקמחי מעולם לא היו יחסי קרבה עם בנט. "כמעט לא יצא לי לשוחח עמו מלבד דרישות שלום אקראיות. המפגש היחידי בינינו היה לאחר שרכבו שפשף את רכבי, ואז הוא הראה הוגנות כאשר הפעיל את חברת הביטוח ושילם את הדרוש תשלום. לא הכרתי אותו מעבר לכך, ואף לא האמנתי בו בכדי שאצביע עבורו. כיום מסתבר שלא טעיתי".

במקרה של שלום, המצב מורכב יותר. "הייתי חוזר מדי פעם עם בנט מבית הכנסת ונהגנו לשוחח על דא ועל הא. גם בנושאי פוליטיקה כמובן. אך מעולם לא יכולתי להאמין שהוא יעשה כזה צעד, של התנתקות מכל הדברים להם הטיף. לכן גם בחרתי בו, ואני מאוכזב מאוד מהברית שלו עם עבאס והשמאל הרדיקלי, ומהתנתקותו מחברי האופוזיציה שהם בני בריתנו האמיתיים, מהחרדים ומסמוטריץ' ועוד כמיליון מצביעי הליכוד".

אבל שלום מבקש להפנות את המבט בעיקר לנעשה בשכונה. "האירועים בשכונה אינם פוליטיים אלא אישיים-משפחתיים. מדובר כאן בסבל שאנו עוברים יום יום רק בגלל התנהלותו הלא-שגרתית של בנט. ראש ממשלה צריך לגור במעון בבלפור", הוא קובע.

שכנים ברחוב ציפמן משתפים את 'הידברות' בהפניית העורף של בנט ומשפחתו לשכניהם. "יש כאן אנשים שאפילו לא זכו לטלפון מבנט ומשפחתו מאז שנבחר לתפקיד", אומר לנו אחד השכנים שלא לציטוט. "יש כאן שכנים קרובים שהיו ביחסי ידידות עם משפחת בנט, חלקם אירחו את משפחת בנט בבתיהם לסעודות שבת ולהיפך, אבל מאז שהוא הפך לראש הממשלה אין שיחות מכיוון משפחת בנט. לא התנצלויות וגם לא שיחות נימוסין".

ניתן להניח שאתם, כשכני ראש הממשלה, נאלצים להתמודד גם מול קשיים רוחניים בעקבות המצב החריג הזה

"בהחלט", משיב קמחי ומתאר מקרה אחד שמראה עד כמה הפגיעה בשכנים ובמכרים משתלבת בפגיעה בערכי שמיים. "בדלתי החומות שהציבו מסביב לשכונה לא נתלו מזוזות, ועל כן, כיהודים מאמינים פנינו ללשכת ראש הממשלה וביקשנו מהם להציב מזוזות בשלושת הפתחים. לאחר זמן מה הם חזרו אלינו עם תשובה שלא תיאמן: לא נמצא לכך תקציב, הסבירו. אתה מבין? הקימו כאן מבנים בשווי עשרות מיליונים מחשבון הציבור, ולא נותרו להם מאות שקלים בודדים בשביל מזוזה. לבסוף השכנים נאלצו לאסוף כספים לבדם בשביל להציב מזוזה בפתחי המבצר".

זה לא הכול. כדי להגיע לבית הכנסת של השכונה, נאלצים חלק מהשכנים לעבור דרך המתחם שגידר השב"כ. "אם ביום חול הדרך סגורה בידי המאבטחים ואי אפשר לעבור מצד אחד לצד השני, אך ניתן לפחות להשתמש ברכב – בשבת המצב שונה. כדי שנוכל להגיע לבית הכנסת השכונתי או לאזורים אחרים שניצבים מעבר לחומה – אנו  צריכים לבקש לעבור  דרך השערים החשמליים שמוצבים בפתחי המתחם – דבר שיגרום לחילול שבת של אנשי השב"כ. וכאן לפחות, בעקבות לחץ כבד שהופעל עליהם, השערים נפתחים בשבתות באופן אוטומטי בשעות התפילה, זאת במטרה לאפשר לאנשים לבוא ולהתפלל בבית הכנסת, ומי שרוצה לעשות את דרכו בזמני התפילות צריך לתאם מראש ולקבל על כך אישור מקדים. ועדיין נותרה השאלה הרוחנית, לאור זאת שמאבטחי השב"כ שעומדים בחלק אחד של החומות צריכים לעדכן את חבריהם על כך שאנשים נכנסו למקום. כאן יש רבנים שמתירים לעבור למרות זאת, ויש כאלו שאוסרים. הטעם המר של חילול השבת קיים בכל מקרה גם לשיטת המתירים".

 

בעיה משפטית

לאחרונה עורך הדין שלכם מצא כי כל המבנים שהוקמו ומאמללים את חייכם אינם חוקיים כלל. מה בדיוק הוא גילה?

"נקודת החוקיות של המקום עמדה לנגד עינינו לכל אורך הדרך", מפתיע קמחי. "ניסינו לברר על חוקיות הבנייה, כי אומנם מדובר בראש ממשלה, אך עדיין כמו כל מבנה אחר בארץ – יש צורך באישורי בנייה מינימליים מטעם בית משפט. אנו מדינת חוק. אבל מסתבר כי לא היה להם כל אישור חוקי לבנות את המקום".

המציאות האבסורדית הזו התבררה לשכנים בבית המשפט, לאחר שהתאגדו והגישו תביעה לבית המשפט העליון בכדי לנסות ולמנוע את הפיכת שכונתם למתחם צבאי סגור. "בהתחלה הפרקליטות אמרה שהיא תגיש בפנינו את התוכניות טרם הבנייה, ואנו נוכל להגיש הסתייגויות", אומר קמחי. "הם בנו לבסוף מבלי להגיש לנו את התוכניות, וכך לא יכולנו להגיש הסתייגויות. כך הם קבעו עובדות בשטח. בעקבות כך פנינו לבית המשפט וביקשנו דיון בנושא. המדינה בתגובה גררה רגליים במכוון. פעם הם היו צריכים להביא את המסמכים ולכן ביקשו דחייה, במקרה אחר היה צורך לטענתם בתיאום עם שלל גורמים. בפעם האחרונה הם הפתיעו אפילו את השופטים כאשר ציינו כי הם נאלצים לדחות את הדיון בגלל שמי שהיה אמור להגישם לקה בקורונה. לאחר תקופה ארוכה של דחיות, הם פשוט הופיעו בפני בית המשפט וטענו בלי להתבלבל שאין על מה לדון בגלל שהעבודות כמעט הסתיימו...".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

השכנים, שחשבו כי לא יופתעו עוד מדבר, נדהמו לשמוע באחד מהדיונים כי היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה כתבה מסמך שעוסק בחוקיות הבנייה ברעננה, וממנו עולה כי כלל לא ברור האם ניתן להגדיר את בית בנט ברעננה כמעון ראש הממשלה. מדובר במסמך בעל השלכות משמעותיות. בפרקליטות הסתירו את התכנים הללו. עוד הוסתרה אי ההגשה של הבקשה לשפץ את הבית בפני ועדת הכספים כפי שמורה החוק. כך שהתקציב לשיפוצים סביב בית ראש הממשלה ברעננה הועבר שלא כחוק.

לסיום אומר קמחי: "בתקציב ששמו בציפמן ברעננה, שכולו כספי ציבור, יכלו להפוך את המעון הרשמי בבלפור לארמון. במקום זאת נאלץ אחד מידידיי, שמתגורר בסמוך לביתו של בנט, להתמודד עם חומה שנבנתה ממש בסמיכות אליו ומונעת ממנו את אור השמש. אני למעשה לא האמנתי מעולם בבנט", הוא ממשיך. "ידעתי שהוא משתמש במפלגת 'הבית היהודי' לצרכיו. הצהרותיו היו מבחינתי שקר וכזב, ובהחלט לא הופתעתי כאשר התיישב בכפיפה אחת עם רע"מ, ולצערי האישי גם לא כאשר החליט לאמלל לנו את החיים לאחר מכן".

תגיות:נפתלי בנטשכניםרעננה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה