חדשות ומשמעותן

מדוע החליט שר התקשורת לבטל את המספרים הכשרים, ולמה הציבור החרדי מתקומם?

השבוע נקבע תאריך יעד בו יבוטלו מספרי הסלולר הכשרים, ולא תהיה עוד משמעות לקומה הכשרה. מדוע מדובר בפגיעה כה קשה בציבור החרדי, והאם יש מה לעשות כדי לבטל אותה?

(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)
אא

אחרי חודשים ארוכים בהם דובר על רפורמת ביטול הקומה הכשרה במכשירים הניידים, הודיע אתמול (ראשון) שר התקשורת יועז הנדל כי היוזמה יוצאת לדרך. מדובר בהחלטה שמדובר עליה כבר זמן רב, ובמשך החודשים האחרונים היו גורמים רבים בציבור החרדי שניסו להפעיל לחץ כדי למנוע אותה, אך כעת הודיע השר כי יש תאריך סופי לביצוע הרפורמה – 31.7.22, ג' באב. מאותו יום יוכל כל מנוי לבחור לעצמו את המספר הנייד שלו. כך הוא יוכל להשאיר לעצמו את שירות הקו הכשר, גם אם יחזיק במכשיר שאינו מוגדר ככזה, וכן להיפך – יוכל לקבל מספר שאינו משויך לקומה הכשרה, אך להקפיד על כך שהמכשיר עצמו יהיה כשר. הכל יהיה נתון לבחירתו.

 

פגיעה בחצי מיליון לקוחות

מה למעשה היה עד היום?

עד לפני כמה שנים היה ידוע שלכל חברת סלולר יש קידומת מספרית אליה משויכים מספרי הסלולר של מנוייה. כך למשל מנויים של חברת סלקום החזיקו בקידומת 0528; למנויים של פלאפון הייתה קידומת 0505, וכך הלאה והלאה.

המציאות הזו יצרה מצב בו הלקוחות היו כביכול "כלואים" בתוך החברה שלהם, שכן אם היו רוצים להחליף חברת סלולר, הם היו שוקלים זאת פעמים רבות, מאחר שהחלפת החברה כללה גם החלפת מספר, דבר שלרובינו אינו מתאים.

כבר לפני כמה וכמה שנים הוחלט על רפורמה בנושא, ומאז יכול כל אזרח בישראל להשתמש בכל מספר שהוא בכל אחת מהחברות, ואם הוא רוצה לעבור לחברה אחרת – המספר מתנייד אתו יחד. כלומר – המספר הוא שלו ולא של החברה.

היחידים שנשארו מחוץ לתחום בנושא הזה אלו בני הציבור החרדי, מחזיקי המספרים המשויכים לקומה הכשרה. עבורם המשיכו להקפיד בחברות על מתן מספרים בעלי קידומת אחידה (כמו למשל 05276) אשר מעידים על כך שהמכשיר שבידיהם מאושר על ידי ועדת הרבנים לענייני תקשורת, והינו כשר. כעת בא שר התקשורת הנדל ומכריז על המהפך – יתאפשר ניוד של מספר הטלפון הכשר לכל מכשיר, כולל מכשיר שאינו כשר.

לדבריו של הנדל: "הרפורמה תאפשר את פתיחת השוק לתחרות ובכך תפרק את המונופול השולט בשוק הסלולר הכשר, תאפשר מגוון תכניות לסינון תכנים ותוזיל את מחירי המכשירים הכשרים".

ומה הבעיה בכך?

עבור הציבור החרדי מדובר ברפורמה בעייתית מאוד. עד היום היו כחצי מיליון מנויים שנמנו על משתמשי הקומה הכשרה, ונהנו מכך שיש בידיהם חותמת כשרות על המכשיר שלהם. זה היה המספר שבו הם ייצגו את עצמם, וכך גם יכלו לזהות אחרים מהקהילה. לא פלא שנשמעת ביקורת כה רבה אודות ההחלטה.

בתגובה לביקורת החריפה אמר השר: "תפקידו של שר בממשלה הוא לקבל החלטות, גם אם יש כאלו שמתנגדים לכך. אנחנו מתקנים היום עוולה צרכנית שפגעה בכחצי מיליון לקוחות, ומעבירים את הכוח לצרכנים". עם זאת, שר התקשורת הודיע שכדי למנוע מצב בו הרפורמה תפגע בילדים, יהיה ניתן לנייד את המספרים רק מעל גיל 18.

 

נלחמים בדרך משפטית

האם ההחלטה היא סופית?

לכאורה מדובר בהחלטה סופית, וכאמור, יש גם תאריך ביצוע. אלא שיש גם כאלו שמנסים ברגע האחרון לבטל את הגזירה. כך אפשר לראות שיש עורכי דין מטעם ארגון 'אמת ליעקב' ששלחו  לשר התקשורת מכתב למיצוי הליכים, ובו הם מתייחסים לבעיה המשפטית הכרוכה בהחלטה זו.

טענתם היא שכתוצאה מהחלטת השר, נוצר מצב בו חברות סלולר יימנעו מלהקצות קומות כשרות בהתאמה לרצונותיו ולדרישותיו של מגזר שלם. מה עוד שמדובר על החלטה הנוגעת גם ללקוחות שכבר רכשו מכשיר סלולרי כשר בהתאם לרצונם להיות משויכים לקומה הכשרה, וכעת הם מוצאים את עצמם בקומה ללא משמעות.

בעתירה גם צוין כי ההשתייכות לקומה הכשרה מהווה אפשרות לתיוג עצמי, והיא גם מאפשרת ללכידותו הפנימית של הציבור החרדי ולהשגחה החינוכית במוסדות. "כפי שלא יעלה על הדעת ששר התחבורה יאסור על יצרני רכבים להציב את סמלי הרכבים שהם מייצרים, כך גם בשירותי הקו הכשר", הם טוענים. עורכי הדין גם הבהירו כי אם השר לא ייענה לבקשתם לעכב את הרפורמה ולבחנה שוב, הם יפנו לערכאה מוסמכת.

תגיות:חדשות ומשמעותןטלפון כשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה