בריאות ותזונה

כל מה שרציתם לדעת על אבוקדו, וגם מתכון לגוואקמולה

מאין הוא מגיע אלינו, איך אפשר לאכול אותו ולמה הוא נחשב בריא כל כך? כל מה שרציתם לדעת על אבוקדו – בתוספת מתכון טעים

  • ט' ניסן התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רגע לפני סוף עונת האבוקדו, קבלו את כל מה שחשוב לדעת על הפרי הזה.

שם: האצטקים, שהם אינדיאנים ששלטו במקסיקו במאה ה-15 לספירה, העניקו לאבוקדו את שמו. באצטקית קוראים לו ahuacatl, שזאת מילה שקשה לנו להגייה, לכן מזל שברוב השפות בעולם, פשוט קוראים לו אבוקדו.

ארץ מוצא: האבוקדו נולד במרכז יבשת אמריקה. הספרדים שכבשו את מקסיקו, הפיצו אותו לדרום היבשת ובהמשך גם לאפריקה ולאסיה. מעניין לדעת שרק בתחילת המאה ה-20 האבוקדו הגיע לשכנה הצפונית של מקסיקו, שהיא ארה"ב. וגם... שממש באותם הימים האבוקדו עשה עלייה לארץ ישראל והשתקע באדמות בית הספר החקלאי "מקווה ישראל".

מצבי צבירה: כממרח בכריך, כקוביות בסלטי ירקות, כעטיפה או מילוי בסושי, כמחית עם ביצים מגוררות ואפילו כמחית עם בננות בשלות כשכל זה מתובל בשמן זית, מלח ופלפל. זאת ועוד, מאבוקדו מפיקים שמן אבוקדו בכבישה קרה. לשמן יש צבע ירוק וריח של אבוקדו. דרגת החמיצות של השמן היא פחות מאחוז אחד, כך שמדובר בשמן איכותי ביותר. אפשר לתבל בשמן אבוקדו את סלט הירקות ואפשר לטגן עם שמן אבוקדו. כן, כן.

מה יוצא לנו מזה? האבוקדו מכיל ארבעה עשר אחוזים של שמן, כששני אחוזים מתוכם הם שומן רווי. בגלל השמן הרווי, האבוקדו מוקשה ולא נוזלי. ובגלל אחוזי השומן הגבוהים, יש כאלה שחוששים שהוא משמין. אז קבלו צפירת הרגעה: השמן הוא אחד מאבות המזון, מה שאומר שללא שמן אין חיים, וגם... שללא שמן אי אפשר לשמור על משקל תקין. לכן, אם השמן וגם השמן הרווי הוא ממקור צמחי ולא ממקור מהחי, שזה כולסטרול, אזי מדובר בשמן שתורם לנו חומצות שומן חיוניות. עם זאת, כמו תמיד הכל במידה. מנת שמן אחת שווה לרבע אבוקדו בינוני.

 

איזה באסה

איזה באסה זה לקנות ממרח אבוקדו מוכן, לקרוא את רשימת הרכיבים, ואז לגלות שיש בו חומרים משמרים ושאר מרעין בישין. לכן קולפים אבוקדו, מועכים אותו בעזרת מזלג ומקבלים אחלה של ממרח טעים ומזין.

איזה באסה זה לקנות אבוקדו קשה, להמתין עד שהוא יתרכך, ואז לגלות שממש באותו רגע, הוא הפך לשחור מבפנים, כך שאי אפשר לאכול אותו. לכן לא אוכלים אבוקדו בקיץ אלא בחורף, כיוון שזאת עונת ההבשלה שלו. 

איזה באסה זה לחתוך אבוקדו, להניח את השארית במקרר, ואז לגלות שתוך זמן קצר הוא השחיר, שזה אומר שהוא התחמצן. לכן כדאי להסיר את השכבה השחורה, או להקדים תרופה למכה, ולהזליף עליו מיץ לימון טרי שימנע את החמצון ועל הדרך יוסיף עוד ויטמין C.   

 

מתכון לממרח גוואקמולה

החומרים:
1 אבוקדו בשל 

רבע עגבנייה בינונית או 2 עגבניות שרי

1 שן שום גדולה

1/2 כפית מלח (רצוי מלח הימאליה)

1/4 כפית פלפל שחור

מיץ מחצי לימון טרי

 

אופן ההכנה:

מערבבים את כל החומרים במעבד מזון עד לקבלת תערובת חלקה ואחידה.

טיפ - לא מועכים בעזרת מזלג, או מועך לפירה. זה לא נותן את המרקם הרצוי.

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא", שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר. ניתן לרכוש בקמפוס היהודי שבאתר הידברות.

הנטורופתית שרה בר אשר, היא עיתונאית, מבקרת מפעלי מזון, מרצה במכללה לרפואה משלימה במכון וינגייט ומרצה בנושא "נושא פרי"

תגיות:אבוקדוגוואקמולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה