פורום מומחיות

מתי צריך טיפול רגשי?

איך יודעים שצריך טיפול רגשי, ומה עושים עם השמנת יתר בגיל הנעורים?

  • כ"א אדר ב' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה זה טיפול רגשי לילדים? איך אדע שילדי זקוק לטיפול רגשי?

טיפול רגשי לילדים ניתן כמענה לילדים ולמבוגרים שמתמודדים עם בעיות רגשיות או עם מצוקות נפשיות.

הדרך לסייע לילדים ומתבגרים היא באמצעות מטפלת רגשית מוסמכת, או פסיכולוגית.

רוב הטיפולים כוללים תרפיה רגשית, תוך מתן דגש על ברית טיפולית, כלומר קשר טיפולי מיטבי בין מטפל למטופל. מחקרים מוכיחים שכשנוצר קשר טוב בין המטפל למטופל, הסיכויים להצלחת הטיפול גדולים יותר.

מטרת הטיפולים היא לעזור לילדים להתגבר על מחשבות לא מציאותיות, ולסייע לילדים עם בעיות התנהגות ומצוקות רגשיות, כמו חרדה ופוביות שונות, הפרעה אובססיבית-טורדנית ועוד.

יש לא מעט הורים שחוששים מטיפול רגשי. האסוציאציה שעולה במוחם היא שילד הזקוק לטיפול רגשי הוא ילד בעייתי, כי "הרי מי הולך לפסיכולוג או למטפל רגשי?..".

כיצד, אם כן, אדע שהילד שלי זקוק לטיפול רגשי?

בחלק מן המקרים אנו מזהים שהילד לא חושב או מתנהג כשורה. במקרים אחרים, ההפניה היא דרך המערכת החינוכית (גננת, מורה).

כך, למשל, ילד פסימי, שמטבעו רואה שחורות, מצב רוחו ירוד, ועלול להימצא בסיכון לסבול מדיכאון או הפרעות חרדה שונות - יש מקום להפנותו לטיפול רגשי.

ילדים שמגיעים לטיפול רגשי במסגרת CBT, יגלו שהחשיבה שלהם לא מציאותית ולא יעילה. ברגע שידעו לזהות את עיוותי החשיבה, ולהחליף את המחשבות למחשבות יעילות וחיוביות, או אז מצב רוחם ישתפר, ויגיעו אי"ה לרווחה כללית.

(יפה איפרגן, MA, אשת חינוך ומטפלת CBT במחלקת "נפשי בשאלתי")

* * *

בתי בת ה-15 סובלת מהשמנת יתר. מיותר לציין כי הדבר מפריע לה מאוד מבחינה חברתית. היא בעלת לב טוב, וחשוב לה שיהיו מרוצים ממנה. כיצד ניתן לטפל בכך?

אחד הגורמים לאכילה לא מוסברת, שאיננה באה למלא רעב, הוא הצורך בתחושת שייכות. כשאדם חש שהוא חסר ערך בעיני עצמו, ומבקש למלא חוסר זה באכילה - למעשה, הוא מבקש למלא ריקנות נפשית במלאות פיזית.

בנוסף לכך, בתך מתמלאת בעצמה גם בהכלת האחר - כפי שאת מציינת, חשוב לה שהסביבה תהיה מרוצה ממנה. על כן היא מפנה מקום בתוכה לסיפוק צרכיה של הסביבה. היא הופכת עצמה בלא מודע למְרַצָּה חברתית, על מנת לזכות בתחושת השייכות שתמלא את תחושת הריקנות וחוסר ערך העצמי שהיא נושאת בתוכה.

על כן ברור שהפתרון לא נעוץ רק בשינוי הרגלי תזונה, אלא בהעצמת האני שבה. כשהיא תתמלא מתוך עצמה, לא יהיה לה צורך באכילה חיצונית שתמלא אותה, או בהכלה חברתית. אם היא תזכה לעבודה פנימית שכזו, היא תימנע מאכילה מופרזת שלא לצורך, ותגלה במהרה שרזתה.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

תגיות:פורום מומחיותטיפול רגשי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה