חדשות ומשמעותן

האם רעידות האדמה שהורגשו לאחרונה רומזות על רעידה גדולה שמתקרבת?

רעידות האדמה שהורגשו בחודשיים האחרונים בישראל מעלות תחושות של לחץ וחשש. האם אנו אכן מתקרבים לרעידת אדמה חזקה ומשמעותית, האם מדינת ישראל ערוכה לכך, והאם יש דרך לחזות זאת מראש?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם רעידת אדמה קשה היא האסון הבא שמאיים על קיומנו? קשה להשיב על שאלה גורלית זו, אך רצף רעידות האדמה שהתרחש בארץ בחודשים האחרונים, בהחלט מעורר לחץ. האם ייתכן שמשהו חריג מתרחש מתחת לפני הקרקע?

למי שלא עוקב, נזכיר כי לפני כחודשיים הורגשו בישראל שתי רעידות משמעותיות – מקורה של האחת היה באזור כרתים, בעוצמה של 5.6 בסולם מגניטודה, והשנייה באזור קפריסין, גם היא בעוצמה דומה. לפני כחודש חברו להן שתי רעידות נוספות שמקורן היה בישראל - הראשונה בעוצמה של 3.7, והשנייה כחצי יממה אחריה בעוצמה של 3.5, שתיהן הורגשו בצפון הארץ.

השבוע זה היכה בנו שוב - כאשר ביום שלישי הורגשה רעידה בעוצמה של 3.5, ו-10 שעות בלבד לאחר מכן, ביום רביעי, הורגשה רעידה בעוצמה של 3.5.

 

אין אפשרות לחזות

האם רעידות האדמה הרבות שהתרחשו לאחרונה, מצביעות על כך שצפויה לנו רעידת אדמה גדולה ונרחבת?

עם כל הקושי שבאי הוודאות, התשובה על כך היא שאי אפשר לדעת. כפי שהוכח בכל העולם – אין שום אפשרות לחזות רעידות אדמה לפני בואן, אלא רק אחרי שהן כבר מתחילות להתרחש.

מה שכן ידוע הוא שבאזור בקע ים המלח, המוכר בשמו 'השבר הסורי אפריקאי' התרחשו רעידות אדמה חזקות בעבר, ולמעשה לאורך כל השנים יש רעידות אדמה לאורך כל קו השבר. הן מתרחשות כל הזמן, רק שלא תמיד מרגישים אותן.

כמובן שהחשש הגדול הוא מפני רעידות אדמה חזקות ומשמעותיות, אשר מתרחשות בארץ בממוצע פעם ב-100 שנה. הרעידה האחרונה הייתה לפני כ-90 שנה, מה שאומר שרעידה נוספת עלולה להתרחש בכל רגע, אבל גם יכול להיות שיחלפו עוד שנים עד שהדבר יקרה. מה שבטוח לדעתם של כל המומחים הוא שרעידת אדמה חזקה אכן תגיע אלינו בשלב כלשהו. איננו יודעים מתי בדיוק, אבל זה יקרה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אלו אזורים בארץ נחשבים מסוכנים ביותר, בזמן של רעידת אדמה?

כאן התשובה כבר יותר ברורה – מובן מאליו שתושבים המתגוררים בסמוך לקו השבר עלולים להיפגע יותר במקרה של רעידת אדמה. מדובר בתושבים שגרים לאורך ים המלח ובית שאן, וכן באזור עמק החולה, הכינרת והכרמל. ואכן היה ניתן בפעמים האחרונות לשמוע את העדויות הרבות דווקא מאותם מקומות. אנשים שגרים בהם דיווחו על מיטות שזזו, תמונות שנפלו, ובתי ספר שפונו.

יחד עם זאת, חשוב להבין שמדינתנו קטנה וצפופה מאוד, לכן אם תהיה רעידת אדמה חזקה, סביר להניח שייפגעו ממנה גם תושבים המתגוררים באזורים אחרים בארץ. על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם בעבר, הנזקים במקרה כזה עלולים להיות גדולים מאוד, ולהגיע עד למספרים מפחידים של 7000 הרוגים ועשרות אלפי פצועים. זאת בנוסף לנזק הרב שעלול להתרחש.

האם תושבים המתגוררים בבניינים חדישים מוגנים יותר מתושבי בניינים ישנים?

אין ספק שאנשים שגרים במבנים שהוקמו בשנות ה-50 וה-60 מצויים בסכנה גדולה מאוד, שכן חוזק הבניינים והעמידות שלהם ברעידות אדמה אינם גבוהים כלל. ברור שהבניינים הישנים יהיו הראשונים שיקרסו בזמן רעידת אדמה. למרבה הצער דווקא באותם אזורים הנחשבים למסוכנים כמו טבריה, בית שאן ועוד ערים נוספות, ישנם בניינים רבים שלא עברו כל חיזוק במשך השנים, והם מועדים לפורענות. לעומתם, ברור שבניינים שנבנו אחרי שנות ה-90 ויש להם את התקנים הנדרשים, או ששופצו בפרויקט תמ"א 38, יהיו בעלי עמידות גבוהה יותר ברעידת אדמה.

 

אפשר להיערך

אז נכון שרעידת אדמה אינה אירוע מתוכנן, אבל זה עדיין לא אומר שאין דרך להיערך אליו. הרעידות שהתרחשו השבוע לא מעידות על כך שצפויה רעידה גדולה ומשמעותית, אבל הן כן מאותתות לנו שעלינו להיערך לזמן חירום.

איך נערכים?

קודם כל על ידי חיזוק של מבנים, ובנוסף באמצעות הכרת ההנחיות של פיקוד העורף לשעת חירום, והכרת המערכת החדשה של פיקוד העורף שאמורה לאותת באמצעות אזעקה וקריאת "רעידת אדמה" על כך שרעידת אדמה עומדת להתרחש ברגעים הקרובים. המערכת תופעל רק באזורים בהם תורגש הרעידה באופן משמעותי, ותסייע לתושבים להבין שמדובר ברעידת אדמה ולנקוט בפעולות הנדרשות.

להלן, ההוראות החשובות לזמן רעידת אדמה (על פי אתר פיקוד העורף):

  • אם ניתן לצאת מהמבנה במהירות – צאו אל שטח פתוח, כי "שטח פתוח הוא הכי בטוח"
  • אם לא ניתן לצאת מהמבנה – היכנסו לממ"ד והשאירו את הדלת פתוחה
  • אם אין ממ"ד – צאו אל חדר המדרגות, ואם מתאפשר להתקדם המשיכו לרדת אל היציאה מהבניין
  • רק אם אינכם יכולים לפעול כך – תפסו מחסה תחת רהיט כבד, או שבו על הרצפה צמודים לאחד הקירות הפנימיים של הבית
  • בעת שהייה בחוץ - אם הרעידה מתרחשת כשאתם מחוץ למבנה, הישארו בשטח הפתוח והתרחקו ממבנים, מעמודי חשמל ומגשרים
  •  בעת נסיעה ברכב - יש לדומם מנוע ולהישאר ברכב. אין לעצור בקרבת גשרים ומחלפים
  • כשנמצאים בחוף הים - יש לעזוב מיד את החוף, בשל חשש לצונאמי. התרחקו קילומטר אחד לפחות.
תגיות:רעידת אדמהחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה