זוגיות ושלום בית

מעגל הקסמים הזוגי: איך יוצאים ממעגלי התנהגות מזיקים?

עם הזמן, מתפתחות תחושות של תסכול וחוסר שביעות רצון שעלולים להביא לריחוק בין בני הזוג. אז מה אפשר לעשות, איך נצא מהמעגל?

  • כ"ב שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תגידו, יש לכם תחושה לפעמים שאתם נמצאים בתוך מעגל קסמים שלילי שקשה לצאת ממנו? במצבי מתח זוגיים שחוזרים על עצמם שוב ושוב וגם מסתיימים באותה תוצאה?

במסלול החיים הזוגי, מהרגע שבאנו בברית הנישואין אנו מסגלים לעצמנו דפוסי התנהגות שמאפיינים את חיינו ואת מערכת היחסים המשותפת שלנו. סגנון דיבור, דרך לפתרון קונפליקטים, הדרך בה אנו מביטים בבן הזוג ומתייחסים אליו ועוד...

לעיתים, זוגות מגיעים למצב בו הם אינם שבעי רצון מהזוגיות שלהם, וזה יכול להיות קשור למעגלי התקשורת ודפוסי התנהגות אליהם התרגלו. לדוגמא: כשיש אי הסכמה, הדו-שיח מתנהל ללא הקשבה, וממילא גם ללא הבנה, דו שיח קולני ופוגעני, כשהתוצאה היא שגם נשארים ללא פתרון.

כשמצב זה חוזר על עצמו, הוא משאיר את ההקשבה וההבנה מחוץ למשחק, וגם את הפתרונות, וזה מסלול כניסה למעין "מעגל קסמים" של דפוס התנהגות שלילי שחוזר על עצמו בתנועה סיבובית שפוגעת בקשר.

עם הזמן, מתפתחות תחושות של תסכול וחוסר שביעות רצון שעלולים להביא לריחוק בין בני הזוג, לוויכוחים סוערים או הימנעות מויכוחים ומתחושה של דרך ללא מוצא שאף עלולה לגרום להפסקת הקשר.

אז מה אפשר לעשות, איך נצא מהמעגל?

זה נכון שפעולה זוגית משותפת או פניה לאנשי מקצוע וניסיון לשפר יכולים להועיל, אך יש מצבים בהם אפילו רק אחד מבני הזוג יכול ליצור מצב שסולל דרך יציאה מהמעגל השלילי ויצירת מעגל חיובי במקומו ובכוחו של היחיד לחולל שינוי לטובה שיסחוף אחריו גם את בן הזוג.

כדי לבצע את השינוי, יש צורך בעצירה להתבוננות במצב העכשווי ולנסות להבין מה קורה לנו, היכן נקודות החיכוך בקשר, מה גורם להתדרדרות במצב, מה גורם להרמת קול, מי מהצדדים חזק בפיוס, האם יש הערכה מספקת בין בני הזוג ועוד.

לאחר שהיחיד מזהה ומבין מה קורה לזוגיות בזמן אמת, יש ביכולתו לקחת אחריות ולייצר דפוס התנהגות אחר ושונה ממה שהתרגלו אליו עד עכשיו.

אם שמעתי דעה מבן הזוג שנוגדת לגמרי את דעתי, במקום לחשוב איך אני מגיב כאן ועכשיו, ומביא את דעתי ה"נכונה" וה"צודקת" שאין בלתה, ושוב להיסחף למעגל הקבוע, אעצור לרגע ואנסה לצאת מהמעגל השלילי, ולשם שינוי הפעם אקשיב במקום להגיב!

כשמתכוננים לכך בזמנים רגועים, יש סיכוי שבזמן אמת נוכל לעצור ולהקשיב ולפעול אחרת ממה שהתרגלנו אליו.

כשהיחיד מתרגל את התגובה החיובית, יש בכוחה לסייע ולמשוך את בן הזוג השני מתוך המעגל השלילי החוצה.

איך זה קורה?

כשבן הזוג רואה שהשינוי החיובי משפיע לטובה, הוא לא נתקל בהתנגדות אוטומטית, מישהו לידו מתבונן ומגיב אחרת, מקשיב, מנסה להבין, לא מנסה להיות צודק בלעדי – אז יש בכוחו לגרום גם לו להתבונן בשינוי שחל ושיוכל לרתום גם אותו לתוך מעגל תגובה חיובי.

האווירה בבית תשתנה לטובה, ואז נוכל להרגיש את מעגל הקסמים השלילי נשבר, ונוצר מעגל חדש וחיובי שאליו כדאי להתרגל.

הערה חשובה לסיום: יש מצבים שרצון טוב והתבוננות של יחיד לא תמיד יעזרו. במקרה כזה אין לוותר על פנייה לגורם מקצועי שיוכל לסייע.

גיא קדוש הוא יועץ במחלקת שלום בית של הידברות.

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה