בריאות ותזונה

5 עקרונות שיעזרו לכם להוריד במשקל

שומרים את הבגד מלפני 10 שנים בארון, בתקווה שיום אחד תחזרו למידות של פעם? הנה כמה כללים שיקדמו אתכם ליום בו הבגד ירד סוף כל סוף מהקולב (ולא כדי לזרוק אותו...)

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כולנו זקוקים לראות צלחת מלאה כדי להרגיש ש"אכלנו ארוחה". מלאו את הצלחת שלכם בירקות, והתחילו בהם. תחושת השובע מגיעה רק כעשרים דקות לאחר האכילה, כאשר אותות מהקיבה מגיעות למוח, ולכן מוטב שנתחיל את הארוחה במזון בעל ערך קלורי נמוך. מאותה סיבה חשוב ללעוס ולאכול באיטיות, ולא לסיים את הצלחת בשתי דקות. תחושת השובע בשלב כה מוקדם עדיין לא הגיעה, ולכן אף כשצרכנו כמות מספיקה של מזון מרגישים עדיין רעב וממשיכים לאכול. נעשו מחקרים רבים שבדקו את הקשר בין אכילה מהירה לבין סיכון מוגבר להשמנה. באחד המחקרים שפורסם בכתב העת International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity‎  נמצא שקבוצת הנבדקים שנדרשה לאכול בקצב איטי יותר דיווחה על תחושת שובע מוגברת לאחר שעה מזמן הארוחה.

זו הסיבה לכך שכאשר אוכלים מהר מדי וממשיכים באכילה בקצב זה עד להגעת תחושת השובע, כעבור כמה דקות מרגישים תחושה לא נעימה של 'בטן מפוצצת'. כדי להימנע מכך יש לאכול באיטיות, ולא הרבה מדי, ופשוט להמתין...

2. מחקו מהלקסיקון שלכם "חבל לזרוק" או "אני רק אוכל כדי שלא יהיה בל תשחית". כולנו מכירים את ההרגשה הלא נעימה להשליך לאשפה צלחות מלאות באוכל שהילדים השאירו, או סיר שאף אחד כבר לא יאכל יותר ממנו, ואם הוא לא ייאכל היום, הוא ייזרק. ואז במקום להיפרד בכבוד משאריות האוכל, מחליטים לקיים לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה בדחילו ורחימו  מצוות "בל תשחית", ומעבירים את התכולה הישר אל בטננו שלנו. ואני שואלת, איך זה בדיוק בסדר להפוך את הבטן שלנו לפח האשפה המשפחתי? ההלכה אומרת "בל תשחית דגופא עדיף" – לא להשחית את הגוף שלנו זה יותר חשוב. פגיעה בגוף שלכם זה "בל תשחית" יותר חמור משל השלכת מזון לאשפה.
אז בפעם הבאה שאתם נתקלים באוכל שנשאר והולך להיזרק, הזכירו לעצמכם – הבריאות שלי חשובה יותר מחתיכת השניצל הזו...

3. חשוב לשתות הרבה מים. לפעמים תחושת צמא מתדמה לתחושת רעב, ולכן בהחלט ייתכן שמה שאתם מרגישים הוא רק מחסור בנוזלים, וכוס מים יעלים את הרעב. מומלץ לשתות לפני כל ארוחה שתי כוסות מים, בכדי למלא את הקיבה בנוזלים, להשקיט את תחושת הרעב ולהפחית את כמות האכילה. כמו כן, מים מגבירים את קצב חילוף החומרים בגוף ואת פעילות מערכת העיכול.

4. בין הארוחות נשנשו ירקות או פרי, על מנת לא להגיע למצב של תחושה רעב אדירה, שגורמת לנו לאכול הרבה מעבר למה שאנו באמת זקוקים. צריכה גדולה מדי של מזון בארוחה גורמת לעליית האינסולין (הורמון שאחד מתפקידיו הוא בניית רקמה ותאים, ואגירת אנרגיה בתאים בצורה של גליקוגן ושומן), ומעכבת ירידה במשקל.

5. בדקו עם עצמכם אם אתם אוכלים מתוך תחושת רעב או בעקבות רגשות לא נעימים, כמו עצב, כעס או דאגה. אכילה רגשית היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר להשמנת יתר, משום שהאוכל מעניק מן תחושת נחמה רגעית. חשבו אם הרגש הוא מה שמניע אתכם לכיוון המקרר, ואם כן - מצאו חלופות שירגיעו את הכאב הנפשי, כמו שיחה עם חבר על מקור הבעיה, האזנה לשיעור מחזק שייתכן כוחות להתמודדות, התייעצות עם רב/רבנית/יועץ המבינים בנושא המדובר, תפילה לבורא עולם, קריאת סיפורי ישועות של אנשים שהיו באותו מצב ועוד.

תגיות:דיאטהמשקל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה