חדשות בריאות

פריצת דרך רפואית: ניתוח ראש בהרדמה חלקית

פריצת הדרך הזו של בית החולים בילינסון מאפשרת למטופל לחוש בנוח במהלך ניתוח שבו הוא נדרש להיות ער

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פריצת דרך בבית החולים בילינסון: במקום ניתוח שבו המטופל ער לחלוטין – ניתוח ראש בהרדמה חלקית, באמצעות קטמין.

כשחושבים על ניתוח – ובפרט ניתוח ראש – רובנו מדמיינים אוטומטית ניתוח שנעשה בהרדמה מלאה. בפועל, ישנם ניתוחי ראש שבהם המטופל דווקא נדרש להיות בהכרה מלאה.

אחד מהם הוא ניתוח בשם DBS – גירוי מוחי עמוק. זהו ניתוח שנועד לסייע בטיפול בחולי פרקינסון. במהלך הניתוח מוחדרות אל המוח אלקטרודות, שנשלטות בעזרת קוצב מיוחד, והן מנטרלות אזורים שונים של המוח אשר גורמים להפרעות שמהן סובלים החולים במחלה – כמו נוקשות באיברים, איטיות בפעולות הגוף ורעד. במהלך הניתוח חשוב לנטר את הפעילות של המוח, ולבדוק אם הפעולה הכירורגית מצליחה ופועלת כראוי. לכן ניתוח כזה נעשה כאשר המטופל ער (רק בטיפול נוגד כאב), ובמהלך הניתוח אף מבקשים ממנו לבצע פעולות מוטוריות וקוגניטיביות, כמו תנועות ידיים, דיבור, תרגילי זיכרון ואפילו נגינה בכלי.

מטבע הדברים, ניתוח כזה כרוך באי נוחות עבור המטופל, שעלול להיות לחוץ או חרד במהלכו.

כעת מגיעה פריצת דרך חדשה מבית החולים בילינסון. לראשונה נערך ניתוח מסוג DBS תוך שימוש בהרדמה חלקית, באמצעות חומר ששמו קטמין. קטמין גורם לטשטוש ומפחית חרדה, מה שמקל על המטופל במהלך הניתוח, ומסייע לו להיות רגוע, על אף שהוא ער. ד"ר עידית תמיר, מנהלת היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית בבית החולים בילינסון, מסבירה כי"זה מאפשר למטופל, במקום להיות ער לגמרי – להיות במצב ביניים". המטופל שזכה לעבור את הניתוח בשיטה החדשה הוא שמעון שרעבי, בן 71, שאובחן כחולה בפרקינסון לפני כ-5 שנים, והתקשה לבצע פעולות בסיסיות בכוחות עצמו.

הניתוח עבר בהצלחה, וכעת הוא מאושפז למשך מספר ימים, שבהם ינסו להבין אם השיטה החדשה שפותחה בבילינסון אכן תשנה את האופן שבו נערכו ניתוחי פרקינסון ברחבי העולם עד היום.

תגיות:חדשות בריאותניתוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה