נפלאות הבריאה

מדוע חלק מבני האדם ימניים, וחלקם שמאליים?

מה משפיע על היותו של אדם ימני או שמאלי, ומה היא המשמעות של בחירת יד כזו או אחרת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מרבית בני האדם בעולם משתמשים ביד ימין בתור היד הדומיננטית והחזקה. רובנו כותבים ביד ימין, גוזרים ביד ימין ובאופן כללי מבצעים את מרבית הפעולות, באופן אוטומטי, ביד ימין. עם זאת, אצל כ-10% מהאנשים בעולם, דווקא יד שמאל היא הדומיננטית. אנשים אלה מכונים "איטרי יד ימינם", או בפשטות – שמאליים.

בגיל הינקות, מרבית התינוקות משתמשים בשתי הידיים כדי לחקור את העולם. לקראת גיל שנתיים, אפשר לראות אצל מרבית הילדים העדפה בולטת לאחת משתי הידיים. ההעדפה הזו מתבססת באופן מלא סביב גיל 5, אז גם ניתן לראות את הילדים מציירים וכותבים ביד הדומיננטית. מיעוטם של בני האדם יכולים להשתמש בשתי הידיים בדיוק באותה מידה, ואין להם העדפה לצד מסוים. אלה מכונים "אמבידקסטרים", או בעברית – "דו-ידיים".

למה זה קורה? מדוע אנחנו מפתחים העדפה לצד אחד דווקא? ישנן תיאוריות רבות בנושא, רובן מתמקדות בהתפתחות המוחית של התינוק בהיבטים נוירולוגיים שיוצרים את ההעדפה הזו. אך ההסבר בפועל עדיין אינו ברור לחוקרים. עם זאת, לשמאליים מיוחסות לעיתים קרובות תכונות כמו יצירתיות, דמיון מפותח וחשיבה מופשטת.

בחיי היומיום, שמאליים עלולים לחוות לעיתים חוסר נוחות בשימוש במוצרים ובמכשירים שונים, שמיוצרים בהתאמה למרבית בני האדם, ונוחים לשימוש בעיקר לימניים.

בהלכה, ישנה התייחסות רחבה לאיטרים, בעיקר ביחס למצוות התפילין – בעוד שמרבית בני האדם מניחים תפילין על יד שמאל, שהיא ידם החלשה, שמאליים יניחו תפילין דווקא על יד ימין – שהיא היד החלשה שלהם. גם בכל הנוגע לקשירת שרוכי הנעליים - בעוד שבדרך כלל ההלכה היא שיש לקשור קודם את נעל שמאל ואחר כך את נעל ימין, הרי ששמאליים קושרים קודם כל את שרוכי הנעל הימנית.

ישנם גם בעלי חיים רבים שיש אצלם העדפה לצד אחד על פני השני. אולם אצל מרבית בעלי החיים הללו, החלוקה בין ימניים לשמאליים היא בערך 50% לכל צד, בעוד אצל בני האדם, כאמור, רובנו ימניים.

תגיות:כתיבהשמאלימין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה