מרן הרב יצחק יוסף

"משיב הרוח ומוריד הגשם" – 5 הלכות חשובות על השינוי בתפילה

למה מתחילים לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" רק מתפילת מוסף של שמחת תורה? מה עושים אם שכחנו לומר, ומה קורה אם נזכרנו לפני סוף הברכה? מתוך שיעורו של הראשון לציון, מרן הרב יצחק יוסף, לפרשת בראשית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

א. בשמחת תורה התחלנו לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" רק בתפלת מוסף, אף על פי שהחג התחיל כבר מהלילה, כמו שנאמר "ויהי ערב ויהי בוקר". ואם כן, מדוע בתפילת ערבית ושחרית לא אמרנו "משיב הרוח ומוריד הגשם"? בירושלמי (מסכת תענית) מבואר כי בליל החג רוב העם לא היו באים לבית הכנסת בלילה, כי תפלת ערבית רשות, והיו מתפללים בבית. ולא טוב שחלק יאמרו וחלק לא יאמרו, שלא יהיו אגודות אגודות. וכן בשחרית אם יכריזו לפני ברוך שאמר, יש מאחרים שמגיעים רק בפסוקי דזמרה, או בישתבח, ולא ישמעו את הכרזת השליח צבור. והרי הרא"ש מבאר את הירושלמי, שאין להזכיר משיב הרוח לפני שהשליח צבור מכריז בקול רם, ואינו יכול להכריז בין גאל ישראל לעמידה, כי צריך לסמוך גאולה לתפלה.
ולכן מכריזים לפני מוסף, ואומרים תיקון הגשם "אל חי יפתח אוצרות שמים, ישב רוחו יזלו מים".

 

לא אמר משיב הרוח

ב. מה שאנחנו אומרים בימים אלה "משיב הרוח" אינו לעיכובא, כי סוף סוף אמר "מוריד הטל", ולכן מי שלא אמר אינו חוזר. מה שאין כן מי שטעה בקיץ ואמר משיב הרוח ומוריד הגשם, חוזר. אבל טל יש כל השנה, העולם לא יכול ללא טל.
יש אצל חלק מאחינו האשכנזים שלא אומרים מוריד הטל בקיץ, ולכן אם טעו ולא אמרו משיב הרוח, חוזרים, כי לא הזכירו שבח כלל.

 

טעה ועוד לא חתם את הברכה

ג. מי שאמר מוריד הטל, כל עוד שלא חתם "ברוך אתה ה'" (מחיה המתים), טוב שיחזור ויתקן. אבל לאחר שאמר שם ה', והנה מישהו צעק משיב הרוח, ונזכר - לא יחזור עוד.

 

להכריז בקול

ד. מרן זצ"ל נהג במשך שנים להכריז את השינויים קצת בקול רם, כדי להזכיר גם לאחרים, בפרט עוד שבועיים שמתחילים לומר "ברך עלינו", שם מי שלא אמר צריך לחזור, ולכן כדאי שהשליח צבור או הגבאי יאמר בקול להזכיר גם לאחרים, ולא צריך שכולם יצעקו בקול רם.

 

לא אומרים "למדני חוקיך"

ה. מי שטעה ואמר מוריד הטל, ואחר כך כשבא לחתום את הברכה ואמר "ברוך אתה ה'" נזכר, לא יאמר "למדני חוקיך", שהרי זה פסוק בתהלים שלא קשור לכאן, ורק בדבר שצריך לחזור אם לא אמר, עדיף שיאמר פסוק שלא קשור – למדני חוקיך – ויתקן. וכל שכן אם כבר חתם ברכת מחיה המתים, לא יאמר שם משיב הרוח, כי רק בדבר שצריך לחזור עליו, אומר בין ברכה לברכה.
משיב הרוח ומוריד הגשם אינו דבר שצריך לחזור עליו אם לא אמר, ולכן אם אמר "ברוך אתה ה'" אינו אומר "למדני חוקיך", אלא ממשיך "מחיה המתים", וגם לא אומר בין ברכה לברכה.

 

מתחילים לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" - צפו בהסברו של מרן הרב יצחק יוסף:

מתוך הספר "השיעור השבועי" המסכמים את שיעוריו של הראשון לציון, הרב יצחק יוסף. ניתן לרכוש מספרי הסדרה בהידברות שופס כאן.

תגיות:הרב יצחק יוסףמשיב הרוח ומוריד הגשם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה