תשעה באב

איך אפשר להתחבר לחורבן הבית לאחר 2,000 שנה?

האם הצער על חורבן הבית הוא על אירוע שהתרחש לפני כ-2,000 שנה, או על מציאות החיים הנוכחית? וכיצד אפשר לעזור לעצמנו להרגיש ולהתחבר לחורבן בתשעה באב?

(צילום: Noam Revkin Fenton / פלאש 90)(צילום: Noam Revkin Fenton / פלאש 90)
אא

בדומה ליהלום שלו צדדים רבים, כך גם מעגל השנה מורכב מזמנים שונים כאשר לכל מועד יש את העבודה הרוחנית המיוחדת לו. לכל זמן בשנה נפתח מין חלון הזדמנויות שממנו ניתן לשאוב קרבה ודרגה רוחנית אם מצליחים לנצל אותו. איך מנצלים אותו? על ידי העבודה הרוחנית המתאימה לזמן זה.

תקופת ימי בין המצרים היא תקופה בה ניתן להגיע לקרבת ה' מיוחדת ונעלה דרך הצער על החורבן והגלות. ימים אלו מביאים איתם את הקריאה להתחבר לחורבן, לגלות, לצער השכינה. לא תמיד אנחנו מצליחים לפתוח את הלב, ולעשות את הדבר הכל כך מתבקש: להרגיש. אז איך אפשר לעזור לעצמנו להתחבר לאותה עבודה רוחנית הנדרשת מאתנו בימים אלה? 

אנו מבכים בימים אלו לא רק על אירוע שהתרחש לפני שנים רבות – חורבן בית המקדש, אלא גם ובעיקר על ההשלכות שמלוות אותנו מאז אותו יום ועד ימינו אנו. את התוצאות של חורבן בית המקדש אנו חיים בכל יום ויום מאז שאיבדנו אותו, ועל זה אנו מבכים. מהן בדיוק אותן תוצאות? יש כמה וכמה, כאשר כל אחת נמצאת ברובד רוחני שונה. והנה הן מהנמוכה ועד הגבוהה ביותר:

1. כואב לי. הדרגה הראשונה שבה ניתן להתחבר לצער הגלות היא על ידי בכייה על הצרות הפרטיות שהאדם חווה. כל כך רבים מאתנו מייחלים להקים בית בישראל, להיפקד בילדים, להתרפא ממחלה, לצאת מדוחק כלכלי ועוד. בעת הגאולה לא יהיו עוד קשיים וסבל, ולכן הצפייה לסיום הגלות יכולה לנבוע מהרצון לצאת מהצרות הפרטיות שמקיפות את האדם.

2. העם שלי סבל וסובל. הדרגה השנייה שבה ניתן להתחבר לצער הגלות היא על ידי הכאב על הצרות שעם ישראל סבל לאורך הדורות עד ימינו אנו. עברנו כל כך הרבה קשיים לאורך הדרך – שואה, מלחמות, פוגרומים, רדיפה של אומות העולם, אנטישמיות, טרור שלא נגמר ועוד. לא עובר זמן רב מדי בארצנו עד למתקפה הבאה על בני עמנו; ילדים בדרום ארצנו גדלים למציאות של חוסר בטחון ופחד מתמיד מן הצפוי לבוא; חיילנו נאלצים לסכן את חייהם, וחלקם אינם שבים עוד לביתם; אימהות הופכות לשכולות, ונשים לאלמנות; העולם מפנה כלפינו אצבע מאשימה וצבועה בניסיונו להגן על עצמנו. הרבה צער וכאב עמנו ידע.

3. אחים מנותקים מאבא. הדרגה השלישית שבה ניתן להתחבר לצער הגלות היא משום הכאב על הריחוק הרוחני של אחינו ואחיותינו מדרך התורה והמצוות ומהקב"ה. כה רבים מבני עמנו חיים את חייהם כאילו אין דין ואין דיין, עלולים באם חלילה לא יתקנו את מעשיהם לאבד את חלקם לעתיד לבוא, והלב נשבר על מר גורלם. כולנו עדים כיצד השפל במסגרות החינוכיות הממלכתיות בארצנו רק גדל משנה לשנה, ועד כמה הפער והריחוק מתעצם מדור לדור. בזמן זה של הסתר וחושך רוחני, הצפייה היא לשוב לשלמות הרוחנית המתוקנת של עם ישראל, לזכות לחיבור בין שמיים לארץ כפי שהיה בימי בית המקדש, ולזכות לשפע הרוחני ולגילוי האלוקי בבריאה.

4. אבא בצער. הדרגה הגבוהה ביותר שבה ניתן להתחבר לצער הגלות היא על ידי הכאב בכאבו של הקב"ה. הסיבה שבגללה בית המקדש נחרב, וכל שנה אינו נבנה מחדש, היא החטאים שלנו. בגלל שאיננו זכאים להשראת השכינה אנו עדיין במצבנו הגלותי. הקב"ה, שהוא אבא אוהב, כואב על מצבם של ילדיו, כפי שנאמר בתהלים "עמו אנכי בצרה", ופירוש הדברים הוא שכאשר עם ישראל בצער, כך גם הקב"ה בצער. ה' נמצא בצער מהריחוק שיש בין בניו הרחוקים לדרך התורה והמצוות, וכן כאוב מכך שילדיו סובלים רבות את צער הגלות הקשה. הדרגה הכי גבוהה של צער החורבן היא להצטער על הצער שאנו במעשינו גרמנו לקב"ה, והצפייה לגאולה נובעת מהסיבה היחידה הזו – לשים די לצערו של ה'.

לסיום, צפו בכמה סרטונים שיעזרו לנו ללמוד על משמעות ימים אלו, יעזרו לנו לפתוח את הלב ו... להתחבר.

מדוע מתאבלים בתשעה באב? הרב זמיר כהן בשיעור מרתק על המשמעות של חורבן בית המקדש בימינו

 

הרב יצחק פנגר בשיחה נוגעת ללב: "תשעה באב: מה עוד נשאר לעשות?"


 

הרב יצחק פנגר בשיעור מרטיט שמסר בתשעה באב - למה המשיח עדין לא הגיע?


הרב יצחק פנגר בשיעור עוצמתי שמסר בתשעה באב – "איפה אנחנו?"

 

"די! פשוט די!!": הרב פנגר בשיעור כואב לתשעה באב

 

תשעה באב: הרב פנגר בשיחה כאובה על מצבינו

תגיות:חורבןתשעה באב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה