חדשות מדע וטכנולוגיה

בשר של מה? לא תאמינו מה מדפיסים במעבדה הזו, כאן בארץ

מעבדה ישראלית שבראשה עומדת פרופ' שולמית לבנברג, מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון, החלה בפיתוח הדפסת בשר אדם לצרכים רפואיים. "אנחנו מדברים על לקחת את התאים מהחולה עצמו, לבוא עם כלי הדם הראשיים ולתפור אותם במקום המתאים"

אא

מעבדה ישראלית שבראשה עומדת פרופ' שולמית לבנברג, מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון, החלה בפיתוח הדפסת בשר אדם לצרכים רפואיים. "בהנדסת רקמות, הרעיון הוא לייצר רקמות שאפשר יהיה להשתיל אותן בגוף. כדי לרפא או לתקן רקמות פגועות", מסבירה פרופ' לבנברג. 

איך הגיע הרעיון ליצור ולהדפיס בשר אדם? "אחד הסטודנטים שלי רצה לעשות את הדוקטורט שלו על בשר מתורבת", מסבירה לבנברג בראיון ל'כאן לרגע'. אולם היות והפוקוס שלהם היה על תחום הרפואה, הם נשארו שם ולא התפזרו לתחומים אחרים. "הוא בא ואמר: 'יש לנו במעבדה את כל השיטות. אנחנו יוצרים שריר, אנחנו יודעים ליצור רקמה שממש מחקה את הרקמה האמיתית, אז פשוט ניקח תאים מפרה, וניקח פיגום שהוא אכיל. ועל בסיס הטכנולוגיה הזו הקמנו עכשיו חברה, לייצר את חתיכות הסטייק האלו למאכל".

"תמיד חלמתי על הנדסה ביו-רפואית", מספרת לבנברג. "זה היה נשמע לי מרתק להבין איך תאים מתארגנים אבל בתלת ממד, איך הם ממש יוצרים רקמה אמיתית, כמו שזה קורה לנו בגוף. אפשר לחשוב על השתלות הלב הראשונות, שאנשים אמרו: 'מה, ניקח לב מבנאדם אחד ונשתיל אותו בבנאדם השני?' השלב הבא הוא, אוקיי, אז למה לא נייצר את הלב הזה במעבדה? הרעיון הוא שבמעבדה אנחנו למעשה מחקים את ההתנהגות הרגילה של התאים. אם זה רקמות להשתלה, אנחנו מדברים על לקחת את התאים מהחולה עצמו, למשל ביופסיה מהשריר או רקמות שומן. 

"אחרי שיוצרים את הרקמה במעבדה, אנחנו רוצים להשתיל אותה. לבוא עם כלי הדם הראשיים, לתפור אותם במקום המתאים, ושבבת אחת יקבלו הזנה וכך לתקן את האזור הפגוע", היא מסכמת. 

תגיות:עתידטכנולוגיההדפסת בשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה