עובדות שלא ידעתם

עשר עובדות על יקומים מקבילים

למה יש מדענים שמאמינים בקיומו של ה'רב-יקום'? איפה גר הכפיל שלכם ביקום אחר? ואיפה עובר הקו בין מדע למדע בדיוני?

  • ב' אייר התשע"ה
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מה היו סופרי פנטזיה ומדע בדיוני עושים בלי יקומים מקבילים? מדיאנה ווין ג'ונס (לכל אדם יש שמונה כפילים בתשעת העולמות המשתייכים לסדרה שלו) ועד טרי פראצ'ט (תיאורית 'מכנסי הזמן') סופרים עשו שימוש רב בתיאוריה הדמיונית לפיה יש עולמות רבים, מקבילים, שהם כ-מ-ע-ט כמו העולם שלנו...אבל לא בדיוק.

2. אבל לא מדובר רק בפנטזיה עובדתית. תאמינו או לא, ישנם מעט מדענים רציניים לגמרי שמקדמים בהתלהבות את תיאורית ה'רב יקום' (multiverse)

3. למדע הקוסמולוגיה יש אפילו נוסחה לחשב עבורכם את הכתובת של הכפיל שלכם שחי ביקום אחר! הוא חי בגלקסיה שמרחקה ממך הוא 10 בחזקת  1028מטרים. תתחילו לכתוב לו מכתבים, אולי בינתיים יקום שירות דואר בין-גלקסי. ובלי ציניות: תשכחו מזה...

4.  ההסבר הפשוט יותר בעד הרב-יקום אינו מתוחכם במיוחד: הגורסים בו אומרים שמכיוון שהיקום הוא אינסופי יש להניח שהוא מכיל מספר אינסופי של פלנטות, ומתוך מספר אינסופי וודאי יש כמה שמקבילים לפלנטה שלנו.

5. ההסברים המורכבים יותר והלוגיקה המפורטת שמאחורי רעיון הרב-יקום לא מיועדים למי שלא למד לפחות חמש יחידות בפיזיקה. נאמר את זה כך: אם אתם לא מאמינים שחתול יכול להיות חי ומת בו זמנית, אל תנסו להתעמק בתיאורית הרב-יקום.

6. אם, לעומת זאת, החתול הפלאי של שרדינגר הוא ידיד וותיק שלכם, נאמר רק שתורת הקוואנטים היא זו שהולידה את תיאורית הרב-יקום.

7. הראשון שהגה את תיאוריות הרב-יקום בהקשר מדעי היה הפיזיקאי יו אוורט שב-1957 הוכיח שאם לוקחים בחשבון קיום של רב-יקום עם עולמות מקבילים, פונקציית הגל לא 'קורסת'. פונקציית הגל היא השם המקובל לבעיית המדידה הקיימת במכניקה של הקוואנטים. הבעיה היא בכך שלא שניתן למדוד או לכמת אף אחד ממאפייני המערכת: לפני ביצוע מדידה ניתן לחשב את התנהגות המערכת – למשל התנהגות גל אור – אולם מרגע ביצוע המדידה התוצאה כבר לא מתאימה למציאות הנצפית. אוורט פתר את הבעיה בתיאורית הרב-יקום: זה לא שהתוצאה לא נכונה (כלומר, הפונקציה לא 'קורסת' ברגע שמודדים משהו) אלא שעם ביצוע המדידה היקום כולו מתפצל, כאשר בכל יקום נמדדת אחת מהתופעות האפשריות בניסוי.

8. גם המאמינים הנלהבים ביותר ברב-יקום, עם זאת, לא מתכוננים לפגישה קרובה עם עמיתיהם: כל עוד לא תקום טכנולוגית-על חדשה שאיננו יכולים אפילו לחלום עליה, לעולם לא נצליח לבקר ביקום מקביל או ליצור קשר עם תושביו.

9. חלק מהשימושים שנעשים על ידי 'אנשי מדע' כביכול בשם הרב-יקום לא מצריכים רקע בפיזיקה כדי להעניק לכם רגע של עליצות. מדענים מופתעים לא פעם ממציאתם של שרידים ארכיאולוגיים שאינם תואמי-תקופה, לפי החישובים שלהם: כך למשל ידועה חידת 'הפטיש מלונדון' שנמצא בשנות השלושים של המאה הקודמת. שיטות החישוב של המדענים הביאו אותם למסקנה שהפטיש הוא בן 500 מיליון שנים – כלומר נוצר עוד לפני שהמין האנושי היה קיים, לפי המאמינים באבולוציה. האם המסקנות האלה גרמו לחוקרים לפקפק בתיארוך שלהם או להודות שהעולם כלל אינו קשיש כפי שהם חושבים? לא ולא. אמונה בבריאת העולם בשישה ימים לא עומדת על הפרק. אבל אמונה ברב-יקום? בהחלט כן. ההסבר הפופולארי לממצאים כמו הפטיש מלונדון הוא...הם נסחפו לכאן בדרך מסתורית כלשהי מיקום מקביל! (או זה, או שהם הושארו בטעות בעבר על ידי נוסעים בזמן מפוזרים)

10. לבסוף, חובה להדגיש שתיאורית הרב-יקום היא לא יותר מאשר תיאוריה. מדענים רבים לא מאמינים בה כלל, ואין שום הוכחות מוצקות לקיומו של אפילו עולם מקביל אחד לשלנו. יהודים מאמינים, כמובן, לא ממש עוצרים נשימה עד שהוכחה כזו תימצא.

תגיות:היקוםעשר עובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה