טורים אישיים - כללי

שמועה: תפוזים מעזה נגועים בנגיף ה-HIV

זו השמועה התורנית, שרצה בימים אלה בווטסאפ, בפייסבוק וברשתות השונות. גם אתם מעבירים אוטומטית כל שמועה, הודעה או התראה שקיבלתם בווטסאפ? אולי כדאי שתתחילו לחשוב רגע לפני שאתם תורמים להפצת מידע מפוקפק

  • ל' ניסן התשע"ה
אא

בימים הקשים של מבצע 'צוק איתן' נשמעו לא מעט קריאות לאחריות ציבורית בתחום הווטסאפ: החבר מהרבנות העביר מידע ממש אמין? אל תעבירו הלאה. קיבלתם רשימת שמות עגומה? תתאפקו. שמעתם על קרב רב נפגעים שהתפתח בגזרה? ותרו על הכבוד המפוקפק לצרף נוספים למעגל 'אלה שיודעים'.

ההיגיון שבבקשות האלה היה ברור אז, בעת מלחמה, עת אלמנות-צה"ל-לעתיד גילו את אסונן דרך שמועות הווטסאפ בעוד אימהות לבנים חיים וקיימים זועזעו לשווא בשל בשורת איוב מוטעית שהגיעה, איך לא, בווטסאפ. אבל ההיגיון הבסיסי של קריאת 'אל תעבירו!' נכון גם בימים כתיקונם, לא רק בימי מלחמה.

השמועה התורנית, תפוזים נגועים מעזה. בקרוב: דולפינים מעופפים באלנביהשמועה התורנית, תפוזים נגועים מעזה. בקרוב: דולפינים מעופפים באלנבי

אם גם אתם שייכים לעמישראל, סביר להניח שהווטסאפ שלכם פולט כל יום צרור הודעות שלא היו עוברות אפילו את שולחנו של עורך עיתון כיתה ג' בבית הספר היסודי הנחשל ביותר בארץ. אז נכון שמאז המצאת האינטרנט התרגלנו שאין מחסומים לחופש הדיבור ולחופש הטיפשות, אבל למה להיות שותפים למשחק הזה? קיבלנו הודעה שטותית, ניחא. למה להעביר הלאה?

רובנו מעבירים הודעות הלאה אוטומטית, בלי לעצור רגע ולחשוב. אבל לעצור רגע ולחשוב הוא כל מה שנדרש מאיתנו כדי לסנן טקסטים שמוטב לו לא היו באים כלל לאוויר העולם. יש בהודעה שמות של אנשים, בהקשר פרטי או מבזה שלא הוכח? אל תעבירו. ההודעה מתבססת על שמועות ולא על עובדות? אל תעבירו. ההודעה נראית חשודה ביומרנות הטענות שלה? אל תעבירו.

אחרי הכל, לא צריך להיות עיתונאי חוקר עם וותק של עשורים כדי לדעת שהודעה מסוג של 'סכנה, סכנה! התגלה איידס בתפוזים המגיעים מעזה!' היא איוולת מהדרגה הגבוהה ביותר. לו נתפסה בישראל תוצרת נגועה במחלה כלשהי כלי התקשורת היו הראשונים שמכריזים על כך ברמה. ואם אתם מחובבי תיאוריות הקונספירציה – ובכן, לכל הפחות הקדישו דקה של מחשבה (או שתי דקות של ויקיפדיה) כדי לבדוק את האפשרות שפירות יכולים להדביק באיידס.

לגיטימי לגמרי שמידי פעם נמצא את עצמנו מגרדים מצח במבוכה בתהייה האם המסר האחרון שקיבלנו ('דולפינים מעופפים תוקפים עוברים ושבים ברחוב אלנבי בשעות הלילה') הוא מידע שימושי לציבור או סתם הזיה. אבל אם מדובר במסר שמטרתו להרתיע או להבהיל – אל תעבירו אם אינכם יכולים לוודא שיש לפחות סיכוי שהמידע אמיתי. עוד לא שמענו על מישהו שנפגע בגלל הודעת ווטסאפ שלא הגיעה אליו בזמן. כן שמענו על התקפות חרדה ובהלות מיותרות, שלא לדבר על רמת אינטליגנציה של שיח ציבורי שיורדת ויורדת – כן, גם בזכות הווטסאפ.

אה, ולגבי הכותרת? תחשבו לבד האם ה"ידיעה" על תפוזים שהגיעו מעזה כשהם נגועים ב-HIV, אכן הגיונית. ויותר מזה, האם יתכן שאותם דולפינים מעופפים באלנבי (מהפיסקה הקודמת) משחקים באותם תפוזים? אנו מאמינים שכעת התשובה ברורה יותר.

תגיות:שמועותווטסאפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה