חדשות בעולם

יחסי ישראל - ארה"ב לאחר עליית ביידן: "הוא אינו אובמה, אבל ישראל תצטרך לצפות לשינוי מדיניות מול איראן"

הניצחון של ביידן צפוי לבלום את הסכמי השלום בין ישראל למדינות ערב ולאפשר לאיראן להיחלץ מהמצב הכלכלי הקשה, אליו נקלעה בעקבות הסנקציות האמריקניות. פרשנים מעריכים: היו זיופים, אבל טראמפ לא יצליח לשנות את התוצאה בבית המשפט. וגם: מיהו הסוקר שחזה במדויק את תוצאות הבחירות ב-2016 וב-2020?

  • כ"ב חשון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשעת בוקר מוקדמת של יום רביעי (שעון ישראל), ה-4 בנובמבר, היה נראה לרגע כי הוא עושה את זה שוב. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שמאז כניסתו לחיים הפוליטיים אף אחד לא חזה את עלייתו המטאורית, תחילה בתוך המפלגה הרפובליקנית ולאחר מכן במרוץ לנשיאות שהסתיים בבחירתו לנשיא ארה"ב בניגוד לכל הסקרים והתחזיות, החל להסתמן שוב כמנצח הגדול. בשלב ההוא, בשיא ספירת הקולות, הוביל טראמפ בשורה של מדינות מפתח והסתמן כמנצח הגדול במדינות המשמעותיות: פלורידה, אוהיו וצפון קרוליינה – מדינות שהניצחון בהן סימן מאז ומתמיד את זהות הנשיא הבא.

ככל שעבר הזמן השתנתה התמונה, והמועמד הדמוקרטי התחיל להוביל. תחילה נפלו לידיו מדינות שהצביעו לטראמפ בבחירות הקודמות כוויסקונסין ומישגן, ולאחר מכן המדינה הגדולה מקרב שלישיית המדינות הללו, המכונות "רצועת החלודה", על שם תעשיות הפלדה הממוקמות בהן. פנסילבניה סימנה מהפך כאשר המועמד הדמוקרטי החל להוביל בה. מאז שביידן החל להוביל בספירת הקולות בפנסילבניה, הוא הוכרז על ידי כלי התקשורת האמריקנים כמנצח בבחירות לנשיאות עם 290 אלקטורים (הנציגים הנבחרים מטעם המדינות השונות שמעניקים באופן רשמי את הניצחון לאדם שבו בחרו אזרחי המדינה אותה הם מייצגים). הממשל הטוב ביותר שהיה לישראל החל לנשום את נשימותיו האחרונות.

"המהפך שעבר הבית הלבן צפוי לשנות את כל מה שידעה מדינת ישראל בארבעת השנים של ממשל טראמפ", אומר ל'הידברות' גורם ישראלי בכיר שביקש לא להזדהות בשמו. "הממשל היוצא היה הממשל הטוב ביותר שהיה למדינת ישראל אי פעם: ממשל שהעניק למדינה היהודית כמעט כל מה שרצתה, בין אם זה מול איראן וגרורותיה כחיזבאללה והן מול הפלסטינים. ממשל כזה לא יהיה עוד אומנם, אך ממשל ביידן צפוי להוביל מדיניות מנוגדת לחלוטין סביב שני הנושאים הללו".

 

הכרעת השופט

"ביידן מנצח את הבחירות הללו בשברירי אחוזים", אומר אורן נהרי, עיתונאי ומומחה לפוליטיקה אמריקנית. "אך ברור לחלוטין שהבחירות הללו לא הסתיימו עם פרסום התוצאות המסתמנות בכלי התקשורת השונים", הוא מוסיף. "טראמפ כבר הודיע שבכוונתו להתמודד משפטית מול ביידן, לאור טענתו כי הבחירות זויפו על ידי הדמוקרטים, טענה שהדמוקרטים מכחישים מכל וכל. יש להניח כי גם ביידן היה עושה את אותו דבר לו היה מפסיד בבחירות בפער קטן".

לדברי נהרי, הקרב המשפטי צפוי להסתיים בבית המשפט העליון, שאין זו הפעם הראשונה בה הוא נדרש להכריע את תוצאות הבחירות. "בשנת 2000 נערך עימות משפטי בין שני מועמדים לנשיאות: אל גור מהמפלגה הדמוקרטית, וג'ורג' בוש מהמפלגה הרפובליקנית. המאבק המשפטי בין השניים החל בעקבות עתירה שהגיש אל גור במהלך ההצבעה החוזרת שנערכה במדינת פלורידה. אל גור דרש אז מהשופטים לאפשר את המשך ההצבעה החוזרת בגלל חשד, לטענתו, לזיופים בהצבעה במדינה. הבקשה נדחתה על ידי השופטים ברוב של חמישה מול ארבעה. שלא במפתיע, השופטים שהצביעו נגד אל גור היו רפובליקנים, והשופטים שהצביעו בעדו היו דמוקרטים. בסופו של דבר ניצח בוש את אל גור בזכות פסיקת בית המשפט עם 271 אלקטורים – שני אלקטורים בלבד יותר מהנדרש כדי להתמנות לנשיא ארה"ב. תרחיש כזה עשוי במקרה קיצון לחזור על עצמו גם הפעם, כאשר בית המשפט העליון – הנשלט שוב על ידי שופטים רפובליקנים, יצביע לטובת טראמפ. אולם במצב כזה, שבית המשפט העליון יקבל החלטה שתיראה מוטה פוליטית, צפוי להתעורר גל של ביקורת נגד בית המשפט ואי אמון כלפי החלטות השופטים", מזהיר נהרי.

מה הסיכוי שאכן הבחירות זויפו?

"האם גם בארה"ב יכולים להיות זיופים? בהחלט כן", משיב אורן נהרי. "אבל לא נמצאה הוכחה חד-משמעית לכך שהיו זיופים. וזה למרות שהרפובליקנים השקיעו רבות כדי למצוא הוכחות לכך שהיו זיופים נרחבים. אבל לא מצאו עדויות חותכות לזיופים נרחבים. הסיבה לכך שלא נרשמו שם זיופים משמעותיים נובעת מהחוק האמריקני, המחמיר מאוד על אדם הנתפס בזיוף תוצאות הבחירות. אדם שהורשע בבית משפט אמריקני על זיוף תוצאות בחירות מסתכן במאסר של שנים בכלא פדרלי". למרות האמור, אורן נהרי מסכים כי יש צורך לבדוק את ההצבעה, לפחות בחלק מהמקומות. "היה 'ברדק' בכמה מקומות, בזה אין ספק", הוא אומר. "אך לטענת טראמפ, מיליוני קולות זויפו, וזה כנראה לא נכון. בנוסף, יש גם טענות שהדואר לא שלח בזמן מעטפות להצבעה וכך לא התאפשר לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית – דבר שפגע דווקא במצביעים פוטנציאליים של המפלגה הדמוקרטית המסתמכים יותר על הצבעה באמצעות הדואר".

פרופסור איתן גלבוע, מומחה לארה"ב מאוניברסיטת בר אילן, מאמין גם הוא שהיו זיופים בבחירות לנשיאות, אך לא בסדר גודל שצפוי לשנות את התוצאות. "בכל דמוקרטיה יש זיופים ואי סדרים בבחירות", הוא אומר. "טראמפ טוען שזה בגדול. ההיסטוריה מלמדת על כך שהזיופים בבחירות בארה"ב הם בדרך כלל מינוריים. בסך הכללי ניתן יהיה למצוא מאות ואולי אלפי קולות מזויפים. לא יותר. לרוע מזלו של הנשיא היוצא, הפער בינו לבין ביידן עומד על עשרות אלפים, כך שאין כאן סיכוי לשינוי התוצאה הסופית".

בנוסף, לדברי פרופסור גלבוע, ישנה סיבה נוספת לכך שטראמפ יתקשה להפוך את התוצאה. "צריך 'קייס' חזק מאוד כדי לשנות את הנתונים בשטח. טראמפ אינו יכול לומר שבמקום איקס היו זיופים ופגיעה בקולות, מבלי להציג לכך הוכחות ברורות. גם טענתו של הנשיא היוצא על כך שפתקי הצבעה שהגיעו לאחר יום הבחירות – נספרו, בניגוד לעמדת חלק מהמדינות, איננה טענה חזקה, משום שיש מדינות שאפשרו זאת מלכתחילה".

אורן נהריאורן נהרי

בניגוד למערכת המשפטית בישראל, השופטים האמריקנים מזוהים מאוד עם המפלגות השונות. מצב זה עשוי להגדיל את סיכוייו של טראמפ לנצח בסופו של יום בבית המשפט העליון, אשר נשלט על ידי שופטים שמרניים?

נהרי: "אכן, מערכת המשפט האמריקנית מזוהה עם המפלגות השונות יותר מאשר בהרבה ממדינות העולם. רוב השופטים בארה"ב נבחרים, בכלל, בבחירות רגילות, במהלכן בוחרים בהם אזרחי המדינה, כך שבמדינה כמו ניו יורק ופלורידה, שופט ייבחר אם הוא יותר ליברל, ולעומת זאת, במדינות כמיזורי ואלבמה, השופט ייבחר על בסיס עמדתו השמרנית. בהערת אגב ניתן להוסיף כי למרות האמור, מערכת המשפט האמריקנית זוכה לאמון רב מצד האזרחים. ולכן, יש צדק בהערכה שטראמפ צפוי להגיע אל בית המשפט העליון בעמדה טובה בהרבה מזו של ביידן.

"אבל, למרות שהשקפת העולם בהחלט משפיעה על הפסיקות, השופטים נאלצים להתחשב בנתונים מהשטח, כך שכלל לא בטוח כי טראמפ ינצח בקרב המשפטי. כדי להיבחר לנשיא הבא של ארה"ב על בסיס החלטת השופטים, הוא יצטרך להציג טענות חזקות מאוד כדי שהשופטים יוכלו לשנות את תוצאות הבחירות, דבר שלא נראה כעת".

 

הסוקר שחזה את תוצאות האמת

מלבד הנשיא טראמפ, אשר רשם הפסד מהדהד והיסטורי בבחירות, הבחירות הללו מסתיימות עם מפסידים נוספים: הסוקרים האמריקנים שהעניקו ניצחון גדול לביידן וחזו כי ינצח בפערים עצומים בהרבה. בסופו של דבר הוא ניצח בפערים קטנים מאוד במישיגן ובפנסילבניה. כמו כן הסוקרים טעו בחיזוי התוצאה בשורה של מדינות, בהן פלורידה, בה הוביל ביידן עד יום הבחירות, אך בפועל הובס על ידי טראמפ.

האם לאור כישלונם של הסוקרים בבחירות 2016 ו-2020, אפשר להעריך שתם עידן הסקרים?

"אין כלי אחר שיכול לחזות את התוצאות, ולכן איני חושב שתם עידן הסקרים", משיב גלבוע. "יתירה מכך, הסוקרים דייקו בתוצאה הסופית, שהיא ניצחונו של המועמד הדמוקרטי. הם טעו אומנם בפערים, והעריכו כי ביידן ינצח בפער גדול יותר ממה שהתרחש במציאות, וטעו גם במקומות שהתוצאה בהן הייתה צמודה מאוד, כמו בפלורידה, שם טראמפ ניצח לבסוף בניגוד לתחזיות, אבל עדיין, השורה התחתונה היא שביידן ניצח בבחירות לנשיאות, בדיוק כפי שחזו הסקרים. ולכך ניתן להוסיף כי הכשל הפעם היה קטן יותר מהבחירות הקודמות, מה שמלמד, שהסוקרים למדו מטעויות העבר. עם זאת, כנראה שיש בעיה בזיהוי מגמות, בעיה שהסוקרים יצטרכו לעבוד עליהן", הוא מודה.

פרופסור גלבוע מציין עוד, כי יש אדם אחד שהצליח לחזות את תוצאות הבחירות באופן מדויק לחלוטין. "קוראים לו אלן ליכטמן. ליכטמן הוא פרופסור יהודי-אמריקני החוקר מגמות היסטוריות, שפיתח מודל מיוחד בעל 13 קריטריונים, החוזה מדי מערכת בחירות מי ייבחר לנשיא. מאז שהחל להפעיל את המודל ב-1984, הצליח ליכטמן לחזות מי עומד להיבחר, כולל בבחירות של 2016, אז כולם העריכו כי קלינטון תנצח".

בקרב הימין האמריקני רבים מאמינים כי הסקרים זויפו במכוון, כדי למנוע ממצביעים פוטנציאליים של טראמפ לצאת ולהצביע עבורו מתוך הנחה כי ממילא ביידן צפוי לנצח. האם יש אמת בטענה זו?

"איני מסכים לקבל את הטענה שהסקרים הוטו במכוון. אני כן חושב שהסוקרים טעו, והיו קבוצות שהם לא ידעו לזהותם היטב, בין היתר, את האוכלוסייה השחורה שרבים מתוכה הצביעו לטראמפ, באחוזים גבוהים יותר מ-2016. אבל, הסוקרים לא עשו זאת במכוון. הם לא היו מסכימים להתבזות כך ולגרום לפגיעה קשה בתחום עבודתם בשביל להפיל נשיא שאינו אהוד עליהם".

 

החרדים וטראמפ

בין הקבוצות שהצביעו עבור טראמפ בלטה האוכלוסייה האורתודקסית והחרדים בארה"ב, שיצאו בהמוניהם לתמוך בנשיא הטוב ביותר שהיה לישראל, זאת בניגוד לרוב היהודים בארה"ב. "היחידים שבוחרים לטראמפ מקרב יהדות ארה"ב הם יהודים חרדים, וישראלים לשעבר שעברו להתגורר בארה"ב", אומר אורן נהרי. העיתונאי הוותיק מסביר כי שאר היהודים האמריקנים נמנעים מלהצביע למפלגה הרפובליקנית גם בגלל הנוכחות הרבה של האוונגליסטים בקרבה. "רבים מהיהודים האמריקנים מביטים על האוונגליסטים בחשש. הסכנה האלימה ליהודים לכל אורך ההיסטוריה באה מהימין הקיצוני הגזעני, ולא מהשמאל הקיצוני. כך שיש לאותם יהודים סיבה לחשוש מהשוליים הרדיקליים בקרב המפלגה הרפובליקנית.

ומה עם התמיכה של טראמפ בישראל?

"התמיכה של הנשיא טראמפ בישראל אינה גורמת לאותם יהודים להצביע עבור המפלגה הרפובליקנית בגלל שהם מרגישים כבר רחוקים ממדינת ישראל, שגם היא מתרחקת מהם בהדרגה. זהו תהליך דו-צדדי", מציין נהרי.

בעניין זה מוסיף פרופסור גלבוע, שהתמיכה של הישראלים בטראמפ היא זו שהובילה לניצחון המשמעותי של הנשיא המכהן בפלורידה, שם חזו הסקרים ניצחון לביידן. לדבריו, רוב גדול מתוך שמונה מאות אלף הישראליים שמתגוררים במדינה החשובה, הצביעו עבור טראמפ, והעניקו לו את הניצחון בה. "הישראליים הצביעו עבור טראמפ בגלל תמיכתו במדינת ישראל, וכך הוא זכה ב-29 האלקטורים של פלורידה, שהניצחון בה הותיר את מטה טראמפ עם סיכויים לנצח בבחירות ועם תקווה כזו עד לרגעים אלו".

שליח אתר החדשות jdn לסיקור מערכת הבחירות בארה"ב ובן הקהילה החרדית המקומית, שמואל בן צבי, מחלק את הקהילה החרדית בארה"ב לשני חלקים. "הציבור החרדי היותר פתוח הביע תמיכה אקטיבית בנשיא טראמפ לכל אורך הדרך", הוא אומר. הסיבה לכך לדבריו, נעוצה בתמיכתו של הנשיא במדינת ישראל. "התמיכה הגדולה של הציבור החרדי הכללי בטראמפ נבעה מהקשר החם שלו לישראל ועסקת המאה הפרו-ישראלית שהוביל". החלק השני של המצביעים החרדים בארה"ב – השמרנים יותר - תמכו בנשיא גם בשל יחסו לישראל, אך להם הייתה סיבה נוספת לתמיכה בטראמפ: שחרורם של האסירים היהודיים מרדכי רובשקין ויצחק סאמעט מהכלא, לאחר שטראמפ חנן אותם.

"השחרור של רובשקין, עסקן מוכר מאוד בקהילה החרדית, היה משמעותי מאוד עבור הקהילה החרדית, גם בגלל עצם שחרורו של יהודי שנמק בכלא האמריקני וגם בגלל ההרגשה הכללית כי נעשה לו עוול. גזר הדין הכבד שהוטל עליו נובע לדעת רבים בקהילה מאפליה כנגד הציבור החרדי ומכך שהתובעת הכללית החזיקה בעמדות אנטישמיות". בן צבי מסביר כי רובשקין אינו היחידי שעבר על החוק האמריקני בצורה הזו, אך בניגוד לאחרים הוא נעצר ואף הוטל עליו גזר דין כבד במיוחד של 27 שנים בכלא. "אם נוסיף לכך את הטענה המבוססת על מקרים שונים, לפיה התובעת במשפטו הינה אנטישמית – שחרורו של רובשקין היווה סוג של תיקון עוול מבחינת הקהילה החרדית המקומית".

שמואל בן צבישמואל בן צבי

האם הייתה השפעה מסוימת לתמיכת החרדים בטראמפ?

"ניו יורק וניו ג'רזי, המאכלסות את עיקר הקהילה החרדית בארה"ב, הם מחוזות דמוקרטים ממילא, שם ההצבעה החרדית לטובת טראמפ הייתה חסרת משמעות. עם זאת, בתחילת הקמפיין היו יהודים חרדים שתרמו עבור קמפיין טראמפ. זמן קצר לאחר התנעת מערכת הבחירות התקיים בניו יורק אירוע התרמה במהלכו נתרמו מיליוני דולרים עבור הקמפיין של המפלגה הרפובליקנית. יהודים חרדים גם נצפו בשיירות התמיכה בנשיא ובחלק מעצרות הבחירות שלו".

איך אותם תומכים נלהבים של הנשיא מרגישים כעת לאחר הכישלון?

"שוררת כאן תחושת אכזבה. יש כאלו שעדיין נתלים בתקווה כי יתרחש שינוי בבית המשפט, ומאמינים כי טראמפ עוד יוכרז כמנצח של הבחירות. אבל הרוב מתייחסים לבחירות הללו כאנקדוטה חולפת. אמר לי אדם אחד שתמך בטראמפ, כי החיים שלו אינם עומדים להשתנות בעקבות בחירתו של ג'ו ביידן. הוא איש עסקים מהמעמד הבינוני, כך שהוא לא צפוי לקבל את התמיכה הכלכלית שמבטיחים הדמוקרטים לאוכלוסיות החלשות, וגם לא אמור לאבד את תמיכת ממשל טראמפ בעסקים הגדולים. הוא חי את חיי היום יום בניו יורק, כך שלזהות הנשיא שישב בבית הלבן אין השפעה ממשית על חייו האישיים. עמדה זו מאפיינת רבים מהחרדים בארה"ב".

 

פלסטינית נוספת בקונגרס

כיצד ייראו היחסים בין ישראל לארה"ב תחת ממשל ביידן?

גלבוע: "נתניהו הפך להיות מזוהה מאוד עם המפלגה הרפובליקנית. בשנים האחרונות הוא תמך בשני מועמדים שהציגה: מיט רומני ודונלד טראמפ. עובדה זו יצרה ניכור בין נתניהו ומדינת ישראל למפלגה הדמוקרטית וגם בין ישראל והקהילה היהודית-אמריקנית אשר מזוהה מאוד עם מפלגת השמאל. כך שהיחסים לא צפויים להיות טובים כפי שהיו תחת ממשל טראמפ.

"למרות הקרע בין נתניהו וישראל למפלגה הדמוקרטית, ביידן כבר הצהיר כי אין בכוונתו לנקום בנתניהו. מעבר לזה, הדמוקרטים אומנם צפויים לשמור על הרוב שיש להם בבית הנבחרים, אך לא הצליחו להשיג רוב בחלק אחר של הפרלמנט האמריקני – בסנאט, שם הרפובליקנים צפויים לשלוט. המשמעות של שליטה רפובליקנית בסנאט תאפשר לרפובליקנים למנוע מהלכים אנטי ישראליים שינסה להוביל ממשל ביידן.

אבל הקשר המידרדר והולך בין ישראל למפלגה הדמוקרטית אינו נובע רק ממדיניות נתניהו. "במפלגה הדמוקרטית יש שינויים רדיקליים פנימיים, שגורמים לה להתרחק ממדינת ישראל", אומר גלבוע. "זה החל לפני כ-15 שנים, עם התחזקות הגורמים הרדיקליים בתוך המפלגה. המגמה הזו התחזקה בשנים האחרונות והפכה להיות גלויה לעין עם כניסתן של ארבע חברות הקונגרס, המכונות בתקשורת האמריקנית 'החבורה'. בנות 'החבורה' מחזיקות בעמדות אנטי-ישראליות מובהקות. שלוש מתוכן הן מוסלמיות, ואחת ממוצא פלסטיני. בבחירות הנוכחיות המגמה הזו הוכיחה כי היא אינה צפויה להיעלם אלא להתגבר, עם כניסתה לקונגרס של אישה נוספת ממוצא פלסטיני. נקל לשער שגם עמדתה לגבי ישראל לא דומה לעמדה שמציגים בכירי המפלגה הדמוקרטית, ננסי פלוסי וצ'אק שומר, האוהדים את ישראל.

איתן גלבועאיתן גלבוע

מה מידת ההשפעה שתהיה לחברות הקונגרס הרדיקליות ולגורמים הקיצוניים במפלגה על ממשל ביידן?

"קשה להניח את האצבע על מידת ההשפעה שתהיה להן על הממשל החדש. הם ניסו להשפיע על ביידן בשלבים שונים של הקמפיין, אבל הוא נמנע מלקבל את עמדתן. כך לדוגמה, הם ניסו להיות חברות בגיבוש המצע של המפלגה ולדרוש את הקפאת הסיוע הצבאי לישראל עד לשינוי מדיניותה מול הפלסטינים, אך בקשתן סורבה על ידי אנשי ביידן. דבר נוסף שהם ביקשו וביידן נמנע מלבצע, היא פרסום הצהרת בחירות על כך שבכוונתו להעביר את השגרירות האמריקנית מירושלים חזרה לתל אביב. אך ביידן הצהיר בדיוק את ההיפך והודיע כי בכוונתו להותיר את השגרירות בירושלים. למרות זאת, יש להן השפעה מסוימת".

ומה בדבר המדיניות האמריקנית מול איראן?

גלבוע: "ביידן אינו צפוי להמשיך במדיניות שהוביל קודמו שכללה 'מקסימום לחץ' על המשטר באיראן. הנשיא הדמוקרטי יהיה ממוקד בהשגה מחדש של הסכם גרעין, מה שצפוי לעצור את המאמץ האמריקני לתווך בין ישראל למדינות ערב, זאת מתוך מטרה למצוא חן בעיני האיראנים ולאפשר השגת הסכם מהיר מבלי לעורר התנגדות פנימית באיראן. המשמעות של זה היא, שישראל תפסיד פעמיים: גם בכך שייחתם הסכם חדש מול איראן, דבר שיסייע לה כלכלית בזמן קשה מאוד עבורה, וגם בכך שההסכמים בין ישראל למדינות ערב ייבלמו, שזהו מהלך אסטרטגי החשוב במיוחד לעתידה של ישראל".

ובשורה התחתונה, לאחר כל הערכות הפסימיות, חשוב שנזכור כי אם ה' לא ישמור עיר, שווא שקד שומר, ואין אנו מסתמכים לא על ממשל אמריקני כזה או אחר אלא על אבינו שבשמים, שצופה ומביט על ארץ ישראל, כפי שכתוב: "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית שנה ועד אחרית שנה".

 

תגיות:בחירותטראמפביידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה