המצעד

תופעות טבע נדירות ומרהיבות שאתם פשוט חייבים להכיר

סופת בוץ, מפולת בוץ, ענני עדשה, והברקים של קאטאטומבו: כמה מהתופעות הללו אתם באמת מכירים? בואו לבחון את עצמכם

אא

סופת בוץ 

סופת בוץ היא סופה שנגרמת כתוצאה של מפגש בין רעמים לאפר וולקני. 

תופעה זהה לזה היא מפולת בוץ, שנגרמת כתוצאה מכמויות מים אדירות שחודרות לשכבות בוץ, מדללות אותן וגורמות להידרדרות שלהן במורדות הרים. 

גם שלג שנמס או זרימה מואצת של מי תהום עלולים לעורר תנועת אדמה מסביב להר, ולגרום בכך למפולת בוץ. גם סופת בוץ וגם מפולת בוץ הן מהירות ביותר, ויכולות להגיע למהירות של 80 קמ"ש. 

סופות כאלה לרוב זורעות אחריהן הרס רב ומסוגלות אף לקבור כפרים שלמים תחתיהן. 

לפני כשנתיים חוותה העיירה השוויצרית גרוגניי שבמחוז שמוסון למפולת בוץ חזקה, שסחפה איתה בלי מאמץ כבישים, בתים ומפעלים. תושבי אורח שנקלעו למקום מיהרו לצלם את הסופה, שהפעם, באורח נסי, לא פגעה בחיי אדם. 

גם קליפורניה ידעה כמה וכמה סופות בוץ, האחרונה שבהן - בינואר 2018 מזרחים לסנטה ברברה, גבתה את חייהם של ארבעה בני אדם, ו-300 בני אדם נוספים חולצו בדרגות פגיעה שונות. "המקום נראה כמו שדה קרב ממלחמת העולם הראשונה", דיווחו כתבים שנשלחו לסקר את זירת האירוע. הסופה עקרה בתים ממקומם, והרשויות פקדו על התושבים להתפנות מבתיהם. 

העיר סנטה קטרינה פינולה בגוואטמלה ידועה בסופות הבוץ שלה, שנגמרות כתוצאה ממפגש בין סופת רעמים לשאריות אפר וולקני של וולקן פקאיה. בשנת 2015, סופת בוץ קשה שאירעה במדינה, קברה את העיר כולה תחתיה, ולקחה עמה 137 בני אדם שנקברו חיים מתחת לבוץ. 

 

ענני עדשה

ענני עדשה, או בשמם הלועזי Lenticular Clouds - נוצרים בגובה רב, כתוצאה ממשבי רוח חזקים שעולים כלפי מעלה ויוצרים בכך צורות מעגליות נדירות שמתאפשרות הודות לאדי מים דחוסים. 

בשל צורתם הייחודית קיבלו ענני העדשה את הכינוי 'צלחת מעופפת'.

תופעה זו נצפתה מספר פעמים רב בהר רייניאר שבוושינגטון, ארה"ב - הר המתנשא לגובה של 4,392 מטרים. 

 

הברקים של קטאטומבו

תופעת הטבע האגדית הזו מתרחשת בשפך נהר הקאטאטומבו - אגם במערב ונצואלה. 

במשך חצי שנה, בכל לילה ולמשך 10 שעות - מופיעים מעל לשפך סופות ברקים שמגיעות לתדירות של 280 פעמים בשעה (!).

חוקר בשם אלכסנדר פון הומבולדט נתן לתופעה הסבר מדעי ותיאר אותה כ'פיצוצים חשמליים שדומים לאש גופרית', אולם מדענים בני ימינו מתארים אותה קצת אחרת, ומקשרים אותה לזרימה מעגלית של רוחות מעל לאגם. 

הברקים של קאטאטומבו יכולים להגיע לגובה של 2-10 ק"מ מעל לפני האדמה, ולעוצמה שחזקה פי 10 מברקים רגילים - עובדה שהכניסה אותם לספר השיאים של גינס לשנת 2015.

 

אגם נטרון - טנזניה

אגם נטרון הוא אגם מלח שנמצא בצפון טנזניה, סמוך לגבול עם קניה.

התופעה הייחודית שמתרחשת בו היא צבעם הייחודי של המים - אדום ורוד, שמתקבל כתוצה של מפגש בין כמויות מלח אדירות למי מעיינות מתוקים. 

החומציות של האגם חריגה במיוחד, ומגיעה ל10.5 PH שהן הרמה הבסיסית של גז האמוניה. בשל רמת החומציות הגבוהה - באזור האגם אין כמעט צמחיה או דגים. מה שמפתיע הוא אוכלוסיית הפלמינגו הגדולה שקיימת באגם, שניזונה בין היתר מדגיגים קטנים שמצליחים לחיות באזורים הפחות מלוחים של האגם. 

תגיות:טבעשמייםתופעותהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה