חדשות בארץ

הנרמול עם איחוד האמירויות | גנץ ואשכנזי לא היו מעורבים בהסכם ההיסטורי

מוקדם יותר יצא ראש הממשלה מישיבת קבינט הקורונה למשך כמה דקות. כמה שרים שנכחו בישיבה אמרו שנתניהו אמר להם שהוא יוצא בשל "צורך לאומי". פומפאו אמר כי מדובר ב"הישג יוצא דופן", ובירך "מברוק ומזל טוב". הוא ציין כי הנורמליזציה מוכיחה את המחויבות של ישראל והאיחוד האמירויות "להתמודד עם איומים משותפים, בתור מדינות קטנות וחזקות"

טראמפ וגנץ בבית הלבן (צילום: אלעד מלכה)טראמפ וגנץ בבית הלבן (צילום: אלעד מלכה)
אא

שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, מנהיגי מפלגת כחול לבן, עודכנו על ההסכם ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות רק לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם היום (חמישי) על המהלך עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשיחת הטלפון. גנץ עצמו בירך על ההסכם "החשוב והמשמעותי" וחלק קרדיט לנתניהו, ששוחח גם יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. "ההסכם מבטא את הברית בין מדינות האזור המעוניינות בשגשוג ויציבות האזורית, ומדגיש את שאיפתה הנצחית של ישראל לשלום עם שכנותיה", אמר.

גנץ הוסיף: "אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור. אני קורא למדינות ערביות נוספות לקדם את היחסים עם ישראל בהסכמי שלום נוספים".

נתניהו במהלך השיחה המשותפת עם טראמפ ובן זאיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)נתניהו במהלך השיחה המשותפת עם טראמפ ובן זאיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

שר החוץ מסר כי "היציבות במזרח התיכון, הרחקת איומים ביטחוניים וקירוב הסכמים עם עמי האזור - אלה הם היעדים שלי ושל כחול לבן. הבשורה על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות היא חשובה ומהווה פתח להסכמים נוספים. אני מברך את ראש הממשלה נתניהו על ההסכם, ומודה לנשיא טראמפ ולעמיתי מזכיר המדינה פומפאו על תרומתם למהלך זה". אשכנזי גם בירך על מה שהוא כינה "הימנעות מתכנית הסיפוח החד-צדדית" והבטיח כי תכנית טראמפ המלאה והמאוזנת תידון בהמשך בהרחבה ובהתייעצות עם מדינות האזור.

במסגרת ההסכם, שהושג בתיווך וושינגטון, ישראל הסכימה להשהות את החלת הריבונות ביהודה ושומרון. "אני רוצה לברך את כל האנשים שמאחוריי, קרה דבר מדהים - משהו שאי אפשר היה להשיג ב-25 שנים", אמר טראמפ בשיחה עם כתבים הערב בבית הלבן. "ערכתי שיחה עם נתניהו ובן זאייד שהסכימו להגיע להסכם שלום. כולם אמרו שזה בלתי אפשרי".

"מוחמד הוא אחד מהמנהיגים הגדולים בעולם הערבי", הוסיף טראמפ "אחרי 49 שנים, המדינות ינרמלו את היחסים, יחליפו שגרירויות וישתפו פעולה בתחומי התיירות, החינוך והביטחון".

בן זאיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "דיברתי היום עם הנשיא טראמפ ועם ראש הממשלה נתניהו. הסכמנו לעצור את הסיפוח ושוחחנו על כך שיכוננו יחסים בין שתי המדינות". יורש העצר הוסיף כי בשיחה "סוכם על הכנת מפת דרכים לתחילת שיתוף פעולה כדי להגיע ליחסים הדדיים ולנורמליזציה".

בירות איחוד האמירויות, אבו דאבי (צילום: shutterstock)בירות איחוד האמירויות, אבו דאבי (צילום: shutterstock)

מוקדם יותר יצא ראש הממשלה מישיבת קבינט הקורונה למשך כמה דקות. כמה שרים שנכחו בישיבה אמרו שנתניהו אמר להם שהוא יוצא בשל "צורך לאומי".

מהבית הלבן נמסר כי ההסכם הוא "עדות לדיפלומטיה האמיצה והחזון של שלושת המנהיגים והאומץ של איחוד האמירויות וישראל לשרטט דרך חדשה". עוד נכתב כי משלחות משתי המדינות ייפגשו בשבועות הקרובים כדי לחתום על הסכמים שעוסקים בהשקעות, תיירות, טיסות ישירות, ביטחון, טכנולוגיה, תשתית תקשורת, אנרגיה, בריאות, תרבות, סביבה ונושאים נוספים. שלוש המדינות מסרו כי הן בטוחות שניתן להגיע לפריצות דרך דומות עם עוד מדינות ערביות, וכי הן יעבדו במשותף כדי להשיג זאת.

מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפאו, אמר כי מדובר ב"הישג יוצא דופן", ובירך "מברוק ומזל טוב". הוא ציין כי הנורמליזציה מוכיחה את המחויבות של ישראל והאיחוד האמירויות "להתמודד עם איומים משותפים, בתור מדינות קטנות וחזקות". לדבריו, "ארה"ב מקווה שהצעד הזה יהיה הראשון בסדרה של הסכמים שיסיימו 72 שנים של עוינות באזור".

תגיות:איחוד האמירויותישראלנורמליזציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה