מנוחה פוקס

איך תיפטרי מהרגלים לא חיוביים? 10 כללים

פחות תשמעו את אלו האומרים: "יש לי הרגל מצוין, לצחצח שיניים בכל יום שלש פעמים!", או: "יש לי הרגל כזה, לנגב את הנעליים בשטיח שבפתח, בכל פעם שאני נכנסת הביתה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. חצי הכוס המלאה קיימת ונושמת. חצי הכוס המלאה מחכה לנו מעבר לפינה. בואו נתרגל להביט בה, לראותה, לייפותה ולהבליטה.

נאמר לעצמנו: "ההרגל השלילי הזה, שנדחף לכל פינה, לא חייב להישאר, אני יכולה לשנות אותו לחיובי".

הילד חולה? את נשארת אתו בבית – זה מרגיז אותך מאד, את מסתובבת כל היום בבית בהרגשה שאת לכודה? שרע לך? שמר לך? אמרי לעצמך: "לא טוב שהילד חולה, לא טוב שאני מפסידה עבודה, אבל אוכל להספיק הרבה מאוד מטלות שנותרו לי".

כשמביטים בחצי הכוס המלאה – כל ההרגשה משתנה.

2. הרגל נהפך לטבע שני. רוב בני האדם מתוכנתים כך, שהם מסוגלים להסתכל על חצי הכוס הריקה ופחות לראות את זו המלאה. לכן תשמעו אנשים שאומרים: "יש לי הרגל כזה, לאכול, אפילו שאני לא רעב!". או: "יש לי הרגל להתעורר מכול רשרוש". או: "לבת שלי יש הרגל משונה, להירדם עם חיתול על האף".

פחות תשמעו את אלו האומרים: "יש לי הרגל מצוין, לצחצח שיניים בכל יום שלש פעמים!", או: "יש לי הרגל כזה, לנגב את הנעליים בשטיח שבפתח, בכל פעם שאני נכנסת הביתה".

הרגלים מגונים מסופרים ומדוברים, לעומתם, הרגלים חיוביים – לא מצוינים ולא מוזכרים. ההרגל הטוב נהפך לטבע שני, לכן, לפעמים, הוא מסתתר ובלתי נראה. איננו שמות לב לכך שאנו מכבות את האור ביוצאנו מן הבית. איננו שמות לב לכך שאנו מכסות את הילדים באמצע הלילה בעוד שמיכה.

בואו נשתדל לשים לב לפרטים שנעשים כאילו מאליהם, להפנות אליהם את אור הזרקור ולדעת שהם שם.

3. את נגד עצמך! מפריע לך שאין לך מנוחת הנפש? מפריע לך שאין לך פנאי לשבת רגל על רגל? פתחי לעצמך הרגל לעשות זאת. גם אם נדמה לך שאין לך פנאי, בסופו של דבר, כך אומרות כל הדודות, העבודה לא בורחת. רק את מרוויחה שנחת מעט. אז אל תפעלי נגד עצמך. היי בעד.

4. קני  לך הרגל! קשה לך לרכוש מנהג או הרגל טוב? הכיני לעצמך לוח קיר קטן ליד מיטתך, או במקום אחר שאת חולפת דרכו אין סוף פעמים ביום, ואליו הצמידי את החלטתך. הזכירי לעצמך באמצעות הלוח הזה מה בדיוק את צריכה לעשות. התחילי להיזכר, והדבר ייהפך לך להרגל.

5. צרפי מישהי לשורותיך! קשה לך להפסיק לאכול  כל כך הרבה? עשי זאת עם מישהו נוסף!

קשה לך לקחת את ילדייך לגינה? את מתעצלת לעשות זאת לבדך? בכל זאת את חושבת שזה טוב להם וחשוב? - עשי זאת עם מישהי נוספת!

קשה לך להפסיק לאכול כל כך הרבה? – עשי זאת עם חברה טובה!

החברה תדרבן אותך, תעודד אותך, את תעודדי אותה, תחזקי אותה, וכך תתעודדי באמצעותה. היא כבר תשמור עליך, תגן עליך, תזכיר לך, תזהיר אותך. היא כבר לא תאפשר לך לעשות מה שלא רצית לעשות...

6. עקרי את ההפרעה מהשורש! הרגלים רעים, או לא טובים, ניתן לשרש. זה בתנאי שתגלי שהם קיימים, ושתהיי מודעת  להרגל עצמו, אך גם לבעיה שהוא יוצר.

ברגע שתגלי שההרגל מפריע לך – הפסיקי להתעצבן עליו! במקום זה, היי מודעת לקיומו. לפתע הוא ייהפך לקל יותר לתיקון או להכחדה.

7. תפסת מרובה – לא תפסת! רוצה לשנות הרגל? בחרי בהרגל אחד בלבד. אל תתפתי לעבוד על כל ההרגלים המגונים שלך בבת אחת.

אחרי שכל כך הרבה שנים התרגלת לנקות את הבית שלש פעמים ביום, איך תעברי בלי קושי לפעם אחת? אחרי שכל כך הרבה  ימים נתת לתינוקך בקבוק עם כל ציוץ שצייץ – איך תעברי בין רגע למצב שלא ישתה כלל במיטה?

התחילי בקטן, במעט, והמשיכי בגדול ובהרבה.

8. מה מתאים לך? לכי על זה! אל תרגילי את הילד לשקט! כך יאמרו לך אימהות חכמות. "אם יתרגל לישון בשקט, הוא לא ילך לישון כשיהיה בבית רעש, או שיתעורר מיד".

"אל תרגילי את הילד שאת רצה אליו עם כל קריאה, כך יסתגל לזה ולא ייתן לך מנוחה!".

"הפסיקי להרגיל את הילד לשתות מבקבוק לפני השינה, כך ימשיך להרטיב במיטה".

כמה פעמים שמעת את המשפט: "אל תרגילי אותו!".

הקשיבי לדברי אחרים, ושפטי. הרגלים שטובים לאחרים, לא תמיד יתאימו גם לך.

9. אל תחליטי כשאת עייפה! אל תחליטי מה טוב ומה רע לפני שאת מרגישה שאת בשיא כוחך. אל תחליטי להעניש את הילד על שעשה מעשה רע, כשאת עייפה ומותשת, כשאת ממהרת ומיואשת, כשאת כועסת או עצבנית. החלטות שגויות מתקבלות פעמים רבות מתוך חוסר אונים, מתוך עצלות, מתוך עייפות או מתוך הרהורי שווא שהכול רע לי.

10. אל תתייאשי! החלטת החלטה כלשהי לאחר מחשבה מרובה? – אל תתייאשי אם לא עמדת בה. קשה לעקור הרגל שטבוע בך. קשה להתחיל לעבוד בעבודה אחרת, אבל אפשרי. תני לעצמך מתנה קטנה על כל הצלחה.

למשל: שלחי את עצמך להרצאה שאת אוהבת, לביקור אצל חברה, לטיול בשכונה, אם רק הצלחת לעמוד בהחלטתך, שלא לאכול את כל תכולת הקערה בארוחת הערב.

סוף דבר - כולנו מפתחות לעצמנו מנהגים והרגלים שונים במשך השנים. ככל שאנו יודעות להיות עם עיניים פקוחות, לשנות התנהגויות ולהשתנות – כך אנחנו נעשות יותר ויותר טובות.

מתוך הספר "מגיע לך 10 בחינוך ילדים".

תגיות:מנוחה פוקסהרגלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה