חדשות בארץ

מנהלי בתי החולים מתריעים: אנחנו בכאוס, נקרוס בחורף

מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי התפוסה הכללית במחצית הראשונה של שנת 2020 אינה גבוהה יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ובחלק מבתי החולים אף נמוכה יותר. מינואר ועד יולי גדל מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל מ-16,301 מיטות ל-16,321, כך שבסך הכול התווספו 20 מיטות בלבד

מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אא

הוועדה לביקורת המדינה קיימה היום (שני) דיון עם מנהלי בתי החולים, בעקבות מה שהוגדר "העומס בבתי החולים הכלליים בשל התחלואה בקורונה". לקראת הדיון חשף מרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים שלפיהם תפוסת מיטות האשפוז לקורונה בבתי החולים שפורסמו בימים האחרונים אינם משקפים את המציאות, והמספרים האמיתיים נמוכים הרבה יותר. מהנתונים עלה כי מינואר ועד יולי גדל מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל מ-16,301 מיטות ל-16,321, כך שבסך הכול התווספו 20 מיטות בלבד.

עוד עולה מנתוני מרכז המחקר כי התפוסה הכללית במחצית הראשונה של שנת 2020 אינה גבוהה יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ובחלק מבתי החולים אף נמוכה יותר. מבדיקה שערכה שלי לוי, ראש צוות בכירה במרכז המידע והמחקר, הדיווחים שהוצגו בכלי התקשורת ובמערכת הבינה העסקית של המשרד על תפוסה יומית גבוהה במחלקות קורונה אינם מדויקים. על פי הדו"ח, במקורות השונים פורסם כי נכון ל-2 באוגוסט, תפוסת מיטות הקורונה בבית החולים הדסה עין כרם עומדת על 184%, באיכילוב על 122%, בשערי צדק על 112%, בשמיר (אסף הרופא) על 96% ובשיבא תל השומר על 92%. במשרד הבריאות השיבו לפניית מרכז המידע וטענו שמדובר בנתונים שגויים שלא ברור מה מקורם וכיצד חושבו, שכן אין נתונים על מספר מיטות הקורונה הזמינות בבתי החולים, אלא רק על מספר המאושפזים.

שלח, באפריל (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)שלח, באפריל (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, תקף את הממשלה: "חמישה חודשים בתוך משבר הקורונה, מערכת הבריאות עדיין מתפקדת בחסר, שמאיים להידרדר לקריסה בחורף הקרוב. כבר עכשיו מנהלי בתי חולים מדברים על כאוס, תקנים שהובטחו אינם מגיעים, והאוצר מבקש לשלוט בעניינים שאינם בתחום עיסוקו. התמונה הכללית היא של חוסר יד מכוונת, ממשלה שעוסקת בתפל וחוסר מוכנות בתחומים קריטיים".

מנהלי בתי החולים התריעו בדיון מפני קריסה נוכח העומס במחלקות בתי החולים, ואיימו כי יוציאו לפועל פיטורי עובדים בתאגידי בתי החולים אם יימשך המשבר ואם לא יימצא פתרון. "למרות היותנו שישה חודשים בלב לבו של משבר הקורונה, מדינת ישראל לא נתנה עדיין פתרונות ראויים לבתי החולים הממשלתיים, שיאפשרו את תפעולם השוטף באמצעות תקציב הולם לכל בית החולים על כל מרכיביו", אמר ד"ר מיקי הלברטל, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים.

מנכ"ל בית החולים שערי צדק, עופר מרין, הוסיף כי "הקורונה תופסת את ישראל בחוסר רזרבות בקיץ. בתי החולים מלאים כל חורף. מצטטים את התפוסות של 150%-120% ועל הדבר הזה עוד מוסיפים את הקורונה". לדבריו, באפריל היה יותר קל להכיל בעקבות ההחלטה לעצור לאלתר כל פעילות אלקטיבית שאינה קשורה לטיפול במגפה, ומספר החולים ירד באופן יזום. "עכשיו באוגוסט אנחנו מלאים ואנחנו בכאוס. אתמול, ביטלנו חולים ניתוחים ושלחנו אותם הביתה כי טיפול נמרץ מלא וההתאוששות מלאה. הפתרון לזה הוא שצריך להכשיר מהר מיטות חדשות נוספות לבתי חולים ועוד כוח אדם  לבתי החולים העצמאיים אין כסף לשלם משכורות ואין לי כסף לא בגלל שאנחנו מתנהלים לא נכון אלא בגלל שאנחנו בגירעונות . אני מתבייש איך נראה חדר המיון שלשערי צדק ואנחנו בחודש אוגוסט", אמר.

תגיות:בתי חוליםקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה