זוגיות ושלום בית

6 כללים לתקשורת זוגית נכונה, ולתקשורת נכונה בכלל

דיבור כזה מעצים את זה שאומר את דברי השבח. זה מפתח את הכרת הטוב שלו, את השמחה שלו, את התדמית שלו וכמובן - הדבר מעודד את זה שביצע את הפעולה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"אם תאמר מה שתרצה לומר, איך שתרצה לומר, למי שתרצה לומר ומתי שתרצה לומר, אז תתרגל לשמוע... מה שלא תרצה לשמוע, איך שלא תרצה לשמוע, ממי שלא תרצה לשמוע ומתי שלא תרצה לשמוע!".

בעיות רבות בתקשורת, שורשן במצב "טכני" שמונע שיחה. חשוב שנזכור שכאשר בני הזוג רוצים לשוחח – ובפרט כשמדובר במסרים טעונים, או שיש שצריך לבקר, חשוב לבדוק אם העיתוי לשיחה מתאים כעת - האם האדם איתו אנו מעוניינים לדבר נמצא במצב של שיחה, ועל כל פנים של הקשבה. חשוב לציין - לא שמיעה, אלא הקשבה! שמא הוא ממהר, רעב, עייף, עומד לצאת מהבית או בדיוק נכנס, שאז הוא במצב של ציפייה ליחס חיובי. מצבים רבים של מתח וחוסר סבלנות לשיחה ניתן ליצור על ידי שימת לב לדברים אלו!

חשוב וצריך לשאול "מתי נוכל לשבת לכמה דקות של שיחה?", "אני אשמח מאוד לספר לך משהו מעניין שקרה לי היום" וכו'. אמירות חיוביות כאלו יוצרות עניין עוד בטרם תתחיל השיחה.

לעומת זאת, אמירות כמו "אין פה עם מי לדבר", "אני מחכה לשיחה כבר שעות רבות" וכו' - אמירות ברוח המסרים הללו יוצרות מתח גלוי וסמוי עוד בטרם תחל השיחה, ולעיתים מרחיקות את ביצועה של השיחה – הרי מי רוצה לקבל נזיפות?

תחום סגנון השיחה מתחלק לשלושה סוגי תקשורת.

1. תקשורת שכלית – שבה מעבירים מידע ונתונים. צורה זו של תקשורת תתאים בדרך כלל להעברת מסרים טכניים, כמו בבנק או במעבדה – וכן  במקומות עבודה ששם מטבע הדברים התקשורת היא שכלית (ובעיקר מצד הלכותצניעות יש להקפיד שהשיחה תעשה בצורה עניינית בנושאי העבודה ולא יותר).

תקשורת זו לא מתאימה לקשר בין בני הזוג, מפני שכאן מדובר בזוג נשוי שכרתו יחד ברית, וחייב להיות חיבור שיחתי על בסיס רגשי בעיקר.

2. תקשורת רגשית - שבה מועברים מסרים בעלי תוכן של רגשות, והתכנים מועברים בצורה של חיוכים, בטון דיבור רגשני ובשפת גוף תואמת. תקשורת זו מתאימה מאוד לקשר עם ילדים, למשל.

מחקרים מצביעים על כך ש-70% מהמסר תלוי בשפת הגוף, 20% מהמסר הוא טון הדיבור ורק 10% מהמסר הוא המסר - המלל בעצמו.

במערכת זוגית יש לבני הזוג תפקיד מאתגר, שהוא לשלב שיחה נעימה ורגועה עם שפת גוף חיובית ומחויכת, ולומר דברים בצורה המתקבלת. 

3. תקשורת אגרסיבית - מסרים של איומים ויצירת התניות. תקשורת זו אינה מותרת כלל בין בני הזוג, וכן אמירות פוגעניות מסוג של השפלות, לעג ודיבורים מביכים על חולשות, חסרונות, וקללות הן אסון למערכת הזוגית. מעל הכל, אלו הם איסורי תורה חמורים ביותר. דיבור בהרמת קול וצעקות פוגעים מאוד בקשר.

 

כללים מעשיים חיוניים ביותר

  • הסכמה - ליצור מכנה משותף על ידי הסכמה היוצרת פתיחות בכל שיחה, ובפרט בנושא טעון בין שני בני הזוג. חשוב ששני בני הזוג ימצאו מכנה משותף ביניהם בתחילתו של דו-השיח. לדוגמה, אם הם רוצים לדבר על המשמעת בבית, אפשר להתחיל במשפט בסגנון של "אין לי ספק שלשנינו יהיה טוב אם תהיה יותר משמעת בבית. יחד עם זאת, אני חושב שיש מקום לדבר על הדרך שבה אפשר לשפר את נושא המשמעת".
  • תקווה - משפטי תקווה המעודדים מוטיבציה. לדוגמה, "חשוב לי לדבר על זה ולמצוא פתרון מתאים לשנינו. אני מאמינה שכמו שהסתדרנו בהרבה נושאים בעבר, נמצא גם במקרה הזה פתרון המתאים לשנינו".
  • פרשנות - לבקש בלי להאשים ובלי להכליל, ובפרט בלי פרשנות: חשוב לשים לב להימנע מאמירות כמו "אתה לא אחראי", "לך לא אכפת" וכדומה. שימו יותר דגש על מה שאתה הייתם רוצים. לדוגמה: הייתי רוצה שתהיה יותר משמעת בבית, בעיקר בערב".  וכמובן להקפיד ביותר לא לומר אמירות של פרשנות, "עשית לי את זה בכוונה", "העיקר שלך יהיה טוב וכולם יסבלו", וכיוצא באלו.
  • התחדשות - חשוב שלא לדבר על העבר, ולומר משפטים כמו: "אין סיכוי שתשתנה. אתה תמיד היית בעייתי בעניין זה", או "נקווה שתצליח להחזיק מעמד בדרך ארץ שלך יותר מיום אחד".
  • אמירות שליליות - חשוב להימנע מאמירות כמו: "את כמו אמא שלך", או "אתה מזכיר את אבא שלך". אמירות מסוג זה מחבלות לגמרי בתהליך השיחה בכך שהן מעצימות את בעיית בן/בת הזוג, יוצרות מחיצות וגם תדמית שלילית על אומרם.
  • שבחים ומחמאות הם חלק בלתי נפרד מהמערכת הזוגית הבריאה. על הבעל והאישה לומר בכל יום לפחות בין 15 ל-20 מחמאות. המחמאות יוצרות אקלים חיובי, ומיטיבות עם השומע. אך  יותר ממה שהן מטיבות עם השומע הן, משפיעות משמעותית על זה שאומר אותן.

חשוב לדעת לא לקבל שום פעולה טובה כמובנת מאליה. על כל דבר לשבח ועל כל דבר להגיב בצורה חיובית. הדבר מעצים את זה שאומר את דברי השבח. זה מפתח את הכרת הטוב שלו, את השמחה שלו, את התדמית שלו וכמובן - הדבר מעודד את זה שביצע את הפעולה.

נגענו במספר כללים יעילים ביותר, ואם ניקח אותם איתנו - נוכל לייעל את תחום התקשורת בין אדם לזולת, וכל שכן בין בני הזוג. בהצלחה!

אברהם בן אסולין הוא יועץ ופסיכותרפיסט במחלקת שלום ביתשל הידברות. לפניות למחלקה:073-2221310  או Eliyahun@htv.co.il

תגיות:תקשורתשיחהשלום בית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה