בריאות ותזונה

חרדות, התמכרות ובעיות פוריות: קנאביס רפואי – תופעות הלוואי שלא ידעתם עליהן

קנאביס רפואי ניתן לחולים במחלות קשות או כרוניות ומספק עבורם תועלת, אבל יש לו גם תופעות לוואי שלא רבים מודעים אליה, החל מנזקים פיזיים וקוגניטיביים ועד להתמכרות ולנזקים נפשיים. חשוב לדעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשנים האחרונות, חולים רבים אשר סובלים ממחלות סופניות, מכאבים כרוניים ומבעיות רפואיות מסוימות אחרות, מקבלים התוויה רפואית לשימוש בקנאביס רפואי.

השימוש בקנאביס רפואי הוכח כיעיל בעיקר לשיכוך כאבים, וגם למטרות רפואיות נוספות, כמו טיפול בהתכווצויות אצל חולי טרשת נפוצה, הקלה על מחלות דלקתיות של מערכת העיכול (כמו קרוהן) ועוד. השימוש בקנאביס רפואי הולך ומתרחב בשנים האחרונות, וישנו גם ניסיון לאשר אותו לשימוש נרחב, מעבר להתוויות הרפואיות.

עם זאת, חשוב לדעת שההשפעות של הקנאביס עדיין נחקרות. לא רבים מודעים לתופעות הלוואי הרבות שעלולות להיגרם משימוש בקנאביס – חלקן גם בשימוש חד פעמי, ואחרות כתוצאה משימוש קבוע לאורך זמן, או משימוש בכמויות גדולות של הצמח. ישנן גם תופעות לוואי שמופיעות כתוצאה מאינטראקציה בין תרופתית, אצל אנשים אשר משתמשים גם בתרופות אחרות לצרכים רפואיים כלשהם.

מהן אותן תופעות לוואי?

 

נזק לריאות

את הקנאביס הרפואי ניתן ליטול בדרכים שונות. השימוש בקנאביס באמצעות עישון הצמח נוטה לגרום לנזקים דומים לאלה של עישון סיגריות רגילות – כמו דלקות בגרון ובמערכות הנשימה, אסתמה, OCPD, סרטן ריאות ועוד. חשוב להדגיש כי אדם שמעשן גם סיגריות רגילות במקביל לעישון קנאביס מכפיל למעשה את תופעות הלוואי של העישון. עם זאת, יש לסייג שהנזקים הללו לא נגרמים בגלל הקנאביס עצמו, אלא בגלל העישון שלו, וניתן להימנע מן התופעות הללו באמצעות נטילת התרופה באמצעים אחרים, כמו שמן קנאביס.

 

פגיעה בערנות

ההשפעות התודעתיות של הקנאביס עלולות לפגוע בערנות. על פי התוויות השימוש בקנאביס רפואי, יש להימנע מנהיגה או מביצוע של פעולות מסוכנות מסוגים שונים במשך שש שעות מזמן הצריכה. עם זאת, חשוב לדעת שמשך הזמן שבו נותר החומר הפעיל בדם משתנה מאדם לאדם וגם מעונה לעונה, וקשור גם למינון הקנאביס שניטל. המשמעות היא שלעיתים לא רחוקות, גם לאחר שש שעות מהשימוש – עדיין נותרות שאריות מהחומר בדם. חשוב לדעת שגם אדם שהמתין את משך הזמן של שש שעות מהצריכה ועד הנהיגה, אם היה מעורב בתאונת דרכים ונלקחה ממנו בדיקת דם, הוא ייחשב למי שנהג תחת השפעת סמים. ההמלצה הכללית היא להימנע לחלוטין מנהיגה בתקופת השימוש בקנאביס.

הקנאביס גם עלול להוביל לתופעות כמו סחרחורות, חוסר שיווי משקל וחוסר קואורדינציה, להאטה בפעילות המוטורית ועוד.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

תופעות רפואיות

שימוש בקנאביס עלול לגרום להיפוגליקמיה (נפילת סוכר). חולי סוכרת מכל הסוגים צריכים לנהוג במשנה זהירות בזמן השימוש בקנאביס, לנטר את רמות הסוכר ולאכול גם לפני השימוש וגם לאחריו.

אנשים הסובלים מבעיות קרדיולוגיות עלולים לסבול מירידה בלחץ הדם (ובמקרים נדירים יותר – מעלייה בלחץ הדם) ומשינויים בקצב הלב לאחר השימוש בקנאביס.

גם הסובלים מדלקות בדרכי השתן או מאי ספיקת כליות נדרשים למשנה זהירות, כי הקנאביס עלול לגרום להקאות, לשלשולים ולהפרעה במאזן האלקטרוליטים בגוף.

השימוש בקנאביס עלול לגרום ליובש בעיניים וברירית הפה – במיוחד בשימוש בעישון, אך גם בצורות שימוש אחרות.

 

פגיעה בפוריות

השימוש בקנאביס רפואי נאסר על נשים בהריון ועל נשים מיניקות. הוכחה השפעה שלילית על תינוקות שנולדו לנשים שעשנו קנאביס בזמן ההריון, החל מפגיעה התפתחותית ועד לפיגור שכלי. בנוסף, השימוש בקנאביס עלול להזיק לפוריות, הן של האישה והן של הגבר.

 

פגיעות קוגניטיביות

השימוש בקנאביס עלול לגרום לתופעות קוגניטיביות כמו פגיעה בקשב ובריכוז, פגיעה בזיכרון, פגיעה ביכולות הארגוניות וביכולות הלמידה וגם פגיעה ביכולת לבצע אינטגרציה של מידע מורכב. הפגיעות הללו נגרמות כתוצאה מפגיעה של החומרים הפעילים בקנאביס באסטרוציטים, מה שגורם להתפרקות של סינאפסות במוח.

הפגיעות הללו תלויות הן במינון הקנאביס בו משתמשים, והן במשך השימוש בו. ככל שמשתמשים במינון גבוה יותר, כך גדל הסיכוי לפגיעה קוגניטיבית, וככל שהשימוש בקנאביס ממושך יותר, כך גדלה הסבירות שהפגיעות יהיו גם הן לטווח ארוך ובלתי הפיכות.

 

פגיעות נפשיות

הסטטיסטיקות מראות כי שימוש בקנאביס עלול לגרום להופעה של תופעות נפשיות רבות, כמו דיכאון חמור, עד כדי אובדנות; חרדות והתקפי פאניקה; פרנויה; הזיות שמיעה וראיה ועוד. השימוש בקנאביס אף עלול להעלות את הסיכון להתפרצות של סכיזופרניה והפרעות נפשיות דומות. במינון גבוה, השימוש בקנאביס עלול לגרום לתחושת אופוריה הפוגעת בשיקול הדעת, לאפתיה, לבלבול, לפגיעה בזיכרון ולחוסר שקט. בגלל התופעות הנפשיות הנלוות לקנאביס, השימוש בו אסור על אנשים בעלי רקע של פסיכוזה בעברם, ולאנשים עם בעיות פסיכיאטריות ישנה המלצה ברורה להימנע מהשימוש בקנאביס.

 

התמכרות

משום מה, נפוצה בציבור המחשבה כי קנאביס אינו ממכר. אולם מחקרים ארוכי טווח מראים כי השימוש בקנאביס אכן ממכר, גם אם באופן בולט פחות מזה של תרופות כימיות מסוגים שונים. על פי המחקרים, מספר המשתמשים בקנאביס גדל בהתמדה עם השנים, והמשתמשים בו מדגימים צריכה כפייתית, עלייה הדרגתית במינוני השימוש וחזרה לצריכת קנאביס גם לאחר גמילה. חשוב לדעת כי מלבד הנזק של ההתמכרות עצמה, היא עלולה לגרום לסבילות – צורך בשימוש במינון מוגבר לאורך זמן על מנת לחוש בהשפעה של הצמח. הדבר עלול להוביל לעלייה במינוני הצריכה עד למצבים של מינון יתר, אשר עלולים לגרום להיפותרמיה ובמקרים חמורים אף לשיתוק. כדאי לדעת כי תופעות הגמילה מקנאביס במקרה של התמכרות קשות מאד גם הן, וכוללות תופעות כמו כאבי ראש, עליה בלחץ הדם, הפרעות זיכרון, דיסוציאציה ועוד. אין ספק שגם למי שמשתמש בקנאביס בהתוויה רפואית ברורה, חשוב לעשות זאת בזהירות, כדי להימנע ממצב של התמכרות.

 

זיהומים

על כל תופעות הלוואי הללו, נוסף גם הסיכון לזיהומים שונים המגיעים עם הקנאביס. נכון להיום, הקנאביס אינו משווק ממקור אחיד אלא ממגדלים שונים, הוא אינו מסופק עם עלון רפואי כפי שנדרש מתרופות אחרות, ויש הרוכשים אותו גם ממקורות שאינם רשמיים. במצבים כאלה, נוצר סיכון להימצאות של חיידקים, פטריות ומזהמים אחרים בצמח הקנאביס, מה שעלול להוביל לתופעות רבות וקשות. אם אתם זקוקים לקנאביס לצורך רפואי מוגדר, הקפידו לרכוש את הצמח ממגדלים רשמיים, כדי להקטין ככל האפשר את הסכנות לזיהומים ולבעיות נלוות דומות אחרות.

תגיות:קנאביסבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה