חדשות בארץ

"אין צורך לשלוח לי תמונות של רופאים ערבים – אני מתנצל"

אברי גלעד אמר בתוכנית הבוקר שלו בערוץ 13 כי "המצב הקבוע" של הערבים "זה זעם, ולא סתם יש כל פעם יום זעם. תמיד כעס. אין בפלטה, בארגז הכלים הרגשי, שום דבר אחר חוץ מכעס וזעם". ברשת 13 מיהרו לפרסם הבהרה מטעמו של המגיש, לפיה ההתבטאות הייתה בהקשר לתגובת הירדנים לתכנית הסיפוח: "לא התכוונתי לערביי ישראל ובוודאי שלא התכוונתי להכליל ומתנצל אם לא הובנתי כראוי"

אברי גלעד בתוכניתו "העולם הבוקר" ברשת 13 (צילום: צילום מסך, רשת 13)אברי גלעד בתוכניתו "העולם הבוקר" ברשת 13 (צילום: צילום מסך, רשת 13)
אא

סערה תקשורתית פרצה היום (שני) בעקבות דבריו של מגיש הטלוויזיה אברי גלעד, שאמר בתוכנית הבוקר שלו בערוץ 13 כי "המצב הקבוע" של הערבים "זה זעם, ולא סתם יש כל פעם יום זעם. תמיד כעס. אין בפלטה, בארגז הכלים הרגשי, שום דבר אחר חוץ מכעס וזעם". זאת, בתגובה לדבריו של הפעיל החברתי אחסן חלאילה שהתארח בתוכנית והתייחס לתוכנית הסיפוח. חלאילה טען כי הסיפוח מסוכן וכי לא צריך "להוסיף עוד שמן למדורה של המזרח התיכון הבוער", וכן שמלך ירדן "כועס". המגיש הוסיף לתהות האם אצל האוכלוסייה הערבית "ראית פעם הומור? חיוך? אהבה? נתינה? קבלה? משהו?"

התבטאותו של גלעד הובילה לגל ביקורת נרחב ברשתות החברתיות, שהאשימה אותו בגזענות. בראש המגנים עמד חבר הכנסת לשעבר מוסי רז שצייץ בטוויטר כי "המצב הטבעי של אברי גלעד הוא גזענות ושנאה". גולש אחר הוסיף: "האמירות של אברי גלעד על הערבים בתוכנית הבוקר אינן מקריות. האיש יש לו משנה סדורה ותפיסה עמוקה וקשיחה עלינו הערבים".

ארגון השמאל 'זזים' גינה גם כן את ההצהרה של גלעד וכתב בעמוד הפייסבוק: "למה זה חשוב? הבוקר גילינו דרך ערוץ רשת 13 שאברי גלעד חושב ש'הערבים רק זועמים וכועסים' ואין להם שום יכולות רגשיות אחרות. זאת לא הפעם הראשונה שהוא מפגין בורות, שנאה, גזענות והסתה כלפי ערבים ומיעוטים בתכנית הבוקר של רשת 13 והגיע הזמן שמנכ"ל הערוץ יספק תשובות לצופים שלו".

ברשת 13 מיהרו לפרסם הבהרה מטעמו של המגיש, לפיה ההתבטאות הייתה בהקשר לתגובת הירדנים לתכנית הסיפוח. "לא התכוונתי לערביי ישראל ובוודאי שלא התכוונתי להכליל ומתנצל אם לא הובנתי כראוי", נמסר.

גלעד עצמו פרסם רק בצהריים הבהרה מפורטת בחשבון הפייסבוק שלו, בו ציין כי הבוקר, בתוכנית הבוקר שלו, יצאה לו אמירה "לא כל כך מוצלחת", במסגרת דיון על תגובת הירדנים לתכנית הסיפוח. "אמרתי לחברי אחסן חלאילה שדיווח על זעמם של הירדנים, שזעם הוא מצבם הטבעי של הערבים. התכוונתי למצבם הקבוע של הירדנים כלפינו. יצא הערבים. שידור חי. טעות. בזמן אמת בכלל לא שמתי לב ולא תיקנתי". הוא הוסיף: "מתנצל בפני ערביי ארץ ישראל שנפגעו, לא התכוונתי אליכם. אין צורך לשלוח לי תמונות של רופאים, אחים, רוקחים וליצנים רפואיים ערבים. מכיר בתרומת המגזר לעולם הרפואה בישראל. אין לי עניין להוכיח שאני לא גזען, המלה הזאת היא סתם מילת גידוף של השמאל הרדיקלי ברחבי העולם כלפי כל מי שלא חושב שכמוהם. שיהיה גזען. גזען שמחזיק, למשל, חבר פאנל קבוע ערבי. ממש קו קלוקס קלאן".

בשנה שעברה לגלג גלעד בתוכנית הרדיו שלו בגלי צה"ל על הקהילה האתיופית, להם הציע לחבוש "כובע מחודד" כדי שיוכלו להתבדל מ"השחורים האחרים", בהם אריתראים וסודנים. הוא אמר כי הקהילה האתיופית היא "חלשה ומוחלשת ויש לה ייצוג רב בקהילה העבריינית, במיוחד של עבירות רכוש ... וכאלה, זו הקהילה האריתראית והסודנית", אמר גלעד בתוכניתו "משפחה גרעינית" לצד המגישה שרון קנטור, "ועכשיו כשאתה מחפש אנשים או פעילות אתה לא יודע זה... אולי אתם צריכים ללכת עם איזה כובע מחודד?". בעקבות דבריו חתמו יותר מ–1,500 בני אדם על תלונה לתחנה הצבאית נגדו.

תגיות:אברי גלעדערביי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה