הלכה

9 הלכות שאולי לא ידעתם, והפעם: ברכת שהחיינו

על אילו פרות מברכים שהחיינו? ועל אילו אנשים? 9 מהלכות ברכת שהחיינו, מתוך ספר ההלכה מאיר העיניים "ילקוט יוסף"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. על אלו פירות מברכים שהחיינו?

על פרי חדש מברך "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה" קודם אכילתו. ומצוה לאכול מעט מכל מין חדש מידי שנה, כדי להראות שחביב עליו בריאת הקב"ה. ומי שיודע שלא יוכל לקנות פרי חדש מסויים, או שהפרי כבר אזל מהשוק, ורואהו אצל חבירו, רשאי לברך שהחיינו על ראיית הפרי.

2. לפניו שני פירות חדשים – כיצד יברך שהחיינו?

אם יש לפניו ב' מיני פירות חדשים, די בברכת שהחיינו אחת לשניהן. ואם אינם לפניו יברך שהחיינו על כל מין ממיני הפירות החדשים. ואפילו כיוון עליהם לפטרם. מאחר והמין החדש- השני, לא היה לפניו, אינו נפטר

3. שכח לברך שהחיינו באכילה הראשונה – האם הפסיד את הברכה?

אכל פרי חדש ושכח לברך עליו שהחיינו, יש אומרים שיברך באכילה שניה, ויש אומרים שאין לו לברך עוד, מאחר שכבר אכל ממנו. ולענין הלכה, לא יברך שהחיינו שכלל גדול בידינו ספק ברכות להקל. וכלל זה שייך אף בברכות השבח, ולא רק בברכות הנהנין ובברכות המצוות. ואם ירצה יאמר שהחיינו בלי שם ומלכות. ומכל מקום טוב לברך שהחיינו על מין אחר, ויכוין לפטור את הפרי ששכח לברך עליו שהחיינו, או ישמע ברכת שהחיינו מאדם אחר שנתחייב בברכה זו.

3. מה קודם – ברכת הפרי או ברכת שהחיינו?

המברך על פרי חדש ברכת שהחיינו, לכתחלה נכון יותר להקדים לברך את ברכת הפרי, ואחר כך יברך ברכת שהחיינו, ואחר כך יטעם מן הפרי. ומכל מקום הנוהגים לברך ברכת שהחיינו תחלה, יש להם על מה שיסמוכו.

4. על אלו פריטים חדשים מברכים "שהחיינו"?

קנה בגד חדש אפילו היה לו בגד כזה תחלה, יש לו לברך "שהחיינו" בשם ומלכות. ואף שמעיקר הדין היה צריך לברך בעת קניית הבגד, כבר נהגו שלא לברך אלא עד שעת לבישת הבגד. ועל דבר שאינו חשוב כל כך, כגון חלוק או לבנים או מנעלים וגרביים, או כיפה, אין לברך שהחיינו.

5. האם גם על כלים או תכשיטים מברכים "שהחיינו"?

הקונה מכונית חדשה, והוא שמח בה, וכן הקונה תכשיטי זהב לאשתו, או טייפ ושאר כלים שהוא שמח בהם, אף שמעיקר הדין היה רשאי לברך על זה "שהחיינו", כבר נהגו בכל אלה לברך שהחיינו על בגד חדש, ולפטור הכלים שקנה.

6. על אלו אנשים מברך שהחיינו, ומתי?

מי שלא ראה את אביו או את רבו, או אחד מקרוביו או ידידיו במשך שלשים יום, והם חביבים עליו מאד, כל שהוא שמח בראייתם, צריך לברך ברכת שהחיינו בשם ומלכות, אף על פי שהיה איתם בקשר טלפוני או בקשר של מכתבים בתוך 30 יום. וכן הדין באמו או אחיותיו, או שאר קרובותיו ששמח לראותן אחר 30 יום.

7. האם מברכים שהחיינו על חבר שדיבר עמו בטלפון בתוך 30 יום?

מי שלא ראה את חבירו 30 יום, ואחר כך ראהו בלויין בשידור חי וכדומה, אף ששמח מאד לראותו, אינו מברך שהחיינו. וכן השומע קול חבירו בטלפון, או ברדיו [בשידור ישיר] לאחר 30יום, לא מברך עליו שהחיינו, אף אם שמח על זה הרבה.

8. מה מברך כשרואה חברים שלא נפגש עמם יותר משנה?

אם לא ראה את חבירו החביב עליו מאד במשך 12 חודשים, ושמח מאד בראייתו, ולא היה לו עמו קשר מכתבים או בטלפון, וגם לא שמע מאנשים אחרים ששלום להם, ושמח מאד בראייתם, צריך לברך עליו בשם ומלכות "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם מחיה המתים". [ואם יש חשש שקרובו יצטער אם ישמע שמברכים עליו ברכת מחיה המתים, יברך ברכה זו בלחש לעצמו]. אבל אם היה עמו בקשרי מכתבים וכדומה, לא יברך אלא ברכת שהחיינו בשם ומלכות בלבד.

9. שמח לפגוש חברים רבים שלא ראה 30 יום – כמה פעמים יברך שהחיינו?

הנכנס למקום שיש לו שם הרבה רעים אהובים, ופגשם במעמד אחד, אין לו לברך שהחיינו על כל אחד ואחד, אלא די לו בברכה אחת.

תגיות:ברכת שהחיינוהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה