חדשות בריאות

התקווה לקורונה? 7 תרופות ניסיוניות שאושרו לשימוש במדינות שונות לחולי קורונה

הן משמשות לטיפול בשפעת, במלריה, בצהבת, ב-HIV ועוד – וכעת הן נבדקות גם לשימוש בחולי קורונה. 7 תרופות ניסיוניות שמתחילים להשתמש בהן ברחבי העולם

  • כ"ח ניסן התש"פ
אילוסטרציה (תמונה: שאטרסטוק)אילוסטרציה (תמונה: שאטרסטוק)
אא

המאמץ למלחמה בנגיף הקורונה חולש על תחומים רבים: ניסיונות לעצירת ההתפשטות של הנגיף, מחקרים ללימוד ההתנהגות של הנגיף, עבודות לפיתוח של חיסון וכמובן – ניסיון למצוא תרופה שתילחם ביעילות בנגיף הקורונה ובנזקים שהוא גורם. מספר תרופות אושרו לאחרונה לשימוש ולמחקר. האם אחת מהן תימצא כיעילה לריפוי? אנחנו תפילה שכן.

1. קסופלוזה

הקסופלוזה היא תרופה אנטי ויראלית חדשה יחסית – היא אושרה על ידי ה-FDA לשימוש בארה"ב לפני שנתיים בלבד. היא משמשת לטיפול בשפעת, ויעילה כאשר נוטלים אותה בתוך 48 שעות מהופעת התסמינים. אופן הפעולה של התרופה הוא עיכוב של החלבון אנדונוקלאז, שאחראי לשכפול של נגיף השפעת בגוף. כאשר נוטלים את התרופה, תסמיני השפעת נעלמים בתוך 24 שעות בלבד. כעת, נבדקת היעילות של התרופה מול נגיף הקורונה. המחקר עדיין בעיצומו.

 

2. אינטרפרון אלפא

אינטרפרונים הם חלבונים אשר מופרשים בגוף בתגובה לזיהום. התפקיד שלהם הוא להפעיל את החלקים במערכת החיסון שאמורים לתקוף נגיפים. אינטרפרון אלפא, שניתנת בזריקה תת-עורית, נועדה להמריץ את מערכת החיסון ולסייע לה להילחם בצהבת נגיפית מסוג B או C, וכן במחלת הסרטן. כעת היא נבדקת גם לגבי טיפול בנגיף הקורונה.

 

3. פאווילאוויר

הפאווילאוויר משמשת ביפן לטיפול בשפעת. היא מעכבת את ה-RNA פולימראז, אשר משמש את הנגיפים לשכפול עצמי ולהתרבות. בשנת 2016 נעשה שימוש בתרופה זו בגינאה, כנגד נגיף האבולה. התרופה נבדקה בסין גם כנגד נגיף הקורונה, וכעת מתבצעים בה ניסויים גם בישראל.

 

4. קלטרה

תרופת הקלטרה מהווה חלק מקוקטייל התרופות הניתנות לנשאי HIV. היא מסייעת בהפחתת כמות הנגיפים בדם, ובהעלאה של כמות תאי הדם הלבנים. לאחרונה היא נבדקת לטיפול בנגיף הקורונה, ובשלב זה ניתנת רק בבתי חולים, ורק לחולים הסובלים מסיבוכים קשים של הנגיף.

 

5. רזולסטה

גם הרזולסטה משמשת לטיפול ב-HIV. התרופה מחולקת לשני מרכיבים: הדרונוויר, שמסייע בהפחתת כמויות הנגיף בגוף ובהתאוששות של מערכת החיסון, והקוביציסטאט, שתפקידו להאט את ההתפלגות של הדרונוויר על ידי הכבד. השילוב של שני חלקי התרופה מונעת מנגיף ה-HIV להשתכפל בגוף, ושומרת אותו ברמה נמוכה. משרד הבריאות אישר את השימוש בתרופה לטיפול בחולי קורונה, אף שהמחקר על ההשפעות שלה עדיין נמצא בעיצומו, ואין לו עדיין תוצאות ברורות.

 

6. כלורוקווין

כלורוקווין היא תרופה שמשמשת לטיפול ולמניעה למחלת המלריה כבר משנת 1947. משתמשים בה גם לטיפול במחלות ראומטיות – דלקות מפרקים, זאבת ועוד. לפני כ-15 שנה פורסם מחקר שמצא שהכלורוקווין יעיל לטיפול בנגיף שגרם למגיפת הסארס שנתיים קודם לכן.

כבר בינואר גילו חוקרים בסין כי הכלורוקווין מעכב את ההתפתחות של נגיף הקורונה, ואצל מטופלים רבים שקבלו את התרופה ניתן היה לראות ירידה של החום, שיפור במצב הריאות – והחלמה.

איך זה פועל? התרופה משנה את החומציות והבסיסיות בתאים של נגיף הקורונה, וכך מפריעה לו לחדור אל תאי הגוף. התרופה, שניתנת בבליעה, הומלצה לטיפול בקורונה בסין, ולאחר מכן גם בדרום קוריאה, באיטליה, בצרפת – ולאחרונה גם בישראל.

 

7. רמדסיביר

תרופה זו פותחה על ידי חברת גיליאד סיאנסז האמריקנית. הייעוד המקורי שלה היה טיפול בנגיף האבולה, והתגלה כי היא יעילה גם כנגד נגיפים כמו סארס ומרס, הדומים לקורונה.

את הרמדסיביר מקבלים בעירוי לווריד. דרך הפעולה שלה היא בתקיפה של הנגיף כך שהיא מונעת ממנו לשכפל את עצמו. המחקר בתרופה גילה יעילות בטיפול בבעלי חיים, כאשר ניתנה מיד לאחר הופעת התסמינים. המחקר עדיין לא הסתיים, אך למרות זאת כבר משתמשים בתרופה במקומות שונים בעולם, כמו באיטליה, בסין ובארה"ב. גם בישראל נעשה שימוש בתרופה כאשר היא ניתנה לנהג אוטובוס שאושפז בבית החולים פוריה – והיא השפיעה עליו בצורה טובה וסייעה להחלמתו.

תגיות:נגיף הקורונהחדשות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה