חדשות בארץ

לקראת יום השואה: אלו הנתונים על הניצולים בישראל

בישראל חיים כיום 189,500 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות. 77% מתוכם מעל גיל 80, והרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר מסייעת להם בהתמודדות עם קשיי משבר הקורונה. נתונים עדכניים נוספים על הניצולים – בכתבה שלפניכם

  • כ"ו ניסן התש"פ
(תמונה: שאטרסטוק)(תמונה: שאטרסטוק)
אא

לקראת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שייפתחו הערב (שני), מפרסמת הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר נתונים עדכניים על ניצולי השואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות החיים בישראל, ומרחיבה אודות היערכותה לסייע להם על רקע משבר נגיף הקורונה.

מספרם של הניצולים והנפגעים בארץ עומד כיום על 189,500. 77% מתוכם הינם מעל גיל 80, כך שהם נמצאים בסיכון הגבוה ביותר להיחשפות לנגיף, שטרם נמצא לו חיסון. לאור העובדה, כי אין באפשרותם לצאת מן הבית או לקיים מגע עם נציגים מן החוץ, הרשות מעמידה מערך טיפול ותמיכה נפשית לרשותם של כ- 7,000 ניצולים. השירות ניתן על ידי אנשי מקצוע באמצעות שיחות טלפון ווידאו, והרשות מזמינה ניצולים נוספים להיעזר בו.

מערך המתנדבים של הרשות – הכולל 5,000 מתנדבים מסורים, שהגיעו עד כה על בסיס שבועי לביתם של הניצולים – ממשיך את הקשר החם בעזרת שיחות טלפוניות יום-יומיות ומתן מענה לצורכי הניצולים במידת הצורך.

הרשות, הנמצאת בקשר הדוק עם משרדי הרווחה והבריאות, נמצאת בקשר שוטף גם עם פיקוד העורף על מנת להעניק לניצולים טיפול הוליסטי ככל הניתן. בנוסף, לניצולים שחברות הסיעוד אינן מוצאות עבורם מטפל בעת הנוכחית, מאפשרת הרשות להמיר את שעות הסיעוד הנוספות שהיא מעניקה לסכום כספי.

ברשות מציינים, כי הם תגברו את מרכז המידע הלאומי שלהם ונערכו לקלוט שיחות נוספות ובקשות לסיוע.

 

נתונים עדכניים

לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מוסיפה הרשות נתונים על הניצולים החיים בישראל.

גילם הממוצע של ניצולי השואה ונפגעי ההתנכלויות האנטישמיות הוא 83.9. 16% מהם – כ-31 אלף איש – חצו את גיל 90, ולמעלה מ-800 עברו את גיל 100. מרבית המוכרים ברשות הן נשים – 60%.

64% מהמוכרים ברשות הם ילידי אירופה. ילידי ברית המועצות לשעבר מהווים את הקבוצה הגדולה ביותר מתוכם – 36% מכלל ילידי אירופה. ילידי רומניה מהווים 12%, ואחריהם ילידי פולין עם כ-6%, בולגריה (3%), הונגריה (2%), גרמניה (1%) וצ'כוסלובקיה (1%).

36% הם ילידי אסיה וצפון אפריקה. מחצית מתוכם הם ילידי מרוקו ואלג'יריה, שסבלו מהתנכלויות על רקע אנטישמי ומהגבלות שונות בתקופת משטר וישי. 11% הם יהודי בגדאד, שניצלו מפרעות הפרהוד בעיראק בתחילת יוני 1941. כ-7% נוספים הם יוצאי תוניסיה ולוב, אשר סבלו מרדיפות הנאצים.

26% מהמוכרים ברשות עלו לארץ עד שנת 1951. למעלה מ-34% עלו עד שנת 1989, והשאר לאחר התפרקות ברית המועצות. 66% מניצולי גרמניה ואוסטריה החיים בישראל עלו לארץ עוד לפני קום המדינה.

העיר בה מתגוררת קבוצה הניצולים הגדולה ביותר היא חיפה – 13,300. אחריה ברשימה ירושלים – עם 11,600 ניצולים, ותל אביב – עם 10,500. באשדוד מתגוררים 9,350 ניצולים, בנתניה 9,200, בבאר שבע 8,300, בפתח תקווה 7,600, ובראשון לציון חיים 7,400 ניצולים.

בשנה האחרונה הלכו לעולמם 15,170 ניצולים וניצולות – למעלה מ-41 ניצולים וניצולות בממוצע מדי יום.

תגיות:יום השואהמשרד האוצר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה