כתבות מגזין

בטורקיה, בלונדון, בדרום קוריאה ובמוסקבה: כך יחגגו יהודי התפוצות את ליל הסדר

ההתכנסויות ההמוניות נעלמו השנה מהנוף, ושליחי חב"ד ברחבי העולם מספרים על ליל סדר שונה מהמתוכנן. וגם: המדינה בה תתקיים גם השנה סעודת ליל סדר המונית

  • י"ב ניסן התש"פ
פעילות חב’’ד ברוסיהפעילות חב’’ד ברוסיה
אא

כיכר הקרמלין שוממה מאדם בימים אלו. מבואות העיר מוסקבה על 12 מיליון תושביה עטופים כעת בשתיקה, בעקבות הסגר עליו הכריזה רוסיה במטרה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. "השלטונות ברוסיה הטילו סגר כללי על מוסקבה", מספר מרדכי ויסברג, שליח חב"ד בעיר. "ובכל זאת, בחסדי שמים, הקהילה היהודית המקומית הצליחה להיערך כראוי לחג הפסח, כך שלא יחסר דבר ליהודי המקום", הוא אומר. ויסברג מציין כי "במוסקבה אין מחסור במוצרי מזון כפי שקורה בישראל".

המציאות החדשה שנכפתה על הקהילה היהודית הגדולה ברוסיה הובילה לביטולו של ליל הסדר הגדול ביותר בעולם, שנחגג מדי שנה במוסקבה. "אנו רגילים לארח כאן כ-3,000 יהודים מקומיים וישראליים, שחוגגים יחדיו את חג הפסח בסעודת החג הגדולה ביותר בעולם. מדובר במחזה מרגש ומפעים, שלצערנו יימנע מאיתנו הפעם", הוא מציין בכאב.

שליח חב''ד ברוסיהשליח חב''ד ברוסיה

 

"התקשורת הרוסית מציינת לשבח את הקהילה היהודית"

ויסברג מספר כי הקהילה היהודית במוסקבה הטילה על עצמה סגר מרצון, עוד לפני שמדינות וקבוצות ברחבי העולם חשבו על הצעד הזה. "ימים ספורים לאחר חג הפורים נכנסנו לסגר. עשינו זאת לאחר שהבנו לאן המחלה הזו הולכת, ולאחר שכמה מבני הקהילה נדבקו. ההדבקה הראשונה בקהילה החלה בעקבות ביקור שערכו מספר בחורים מרחבי העולם בקהילה היהודית ברוסיה. לאחר ששבו לארצם התברר כי הם היו נגועים בנגיף, ואף הדביקו כמה מבני הקהילה. מיד אחרי החג התכנסו ראשי הקהילה והחליטו בתיאום עם הרב הראשי רבי ברל לזר, להיכנס לסגר מרצון, זאת כדי להימנע מהגעה למצבים קשים יותר, כפי שאנו רואים שמתרחשים כעת בחלק מהמקומות ברחבי העולם, כולל גם בקהילות ישראל, לצערנו", אומר ויסברג.

עם קבלת ההחלטה, נקטו בני הקהילה בצעדים אופרטיביים מיידים, ותוך כיממה נסגרו כל בתי הכנסת ברוסיה, לצד מקוואות הגברים וכל שאר מוסדות הדת. "מיום שני שאחרי פורים אנו מתפללים ביחידות, כל אחד בביתו", מספר ויסברג, ומוסיף כי לאחר כשבוע בו שהו בני הקהילה בסגר מרצון, החליטו גם הרשויות במדינה להטיל סגר על מוסקבה. "עד עכשיו מציינים בכלי התקשורת לשבח את ההיענות המהירה של הקהילה היהודית, ואת העובדה כי אנשי הקהילה היהודית היו הראשונים ששמרו על בריאות הציבור ועל בריאותם, ונכנסו לבידוד מרצון", הוא אומר.

"כעת הקהילה היהודית ברוסיה נתונה במצב טוב יחסית. יש אדם אחד שנמצא בטיפול נמרץ, ואנו מתפללים לשחרורו. אך מלבדו, אין עוד יהודים שאנו מכירים שנתונים במצב קשה", מציין ויסברג ומדגיש כי "מדובר בהישג משמעותי עבור מדינה בה שוהים מאות אלפי יהודים". באותו יום שבו נערכה שיחתנו קיבלה הקהילה היהודית במוסקבה בשורה משמחת במיוחד: הרב יצחק קוגן, אחד מרבניה הבולטים של רוסיה, אשר חלה בנגיף עד כדי חשש לחייו – שוחרר מבית החולים. "זו שמחה גדולה עבורנו, משום שחששנו מאוד לחייו בשל גילו המבוגר", אומר הרב ויסברג.

רוסיה ככלל מפרסמת נתונים על תחלואה נמוכה מאוד, עד כמה ניתן לסמוך על הנתונים בהם היא נוקבת?

"לדעתי אפשר לסמוך על הנתונים הללו, זאת לאור העובדה שכאשר היינו צריכים טיפול רפואי עבור חולי הקהילה, קיבלנו במהירות את הטיפול המיטבי ביותר ובמקומות הטובים ביותר, ללא צורך בהפעלת קשרים, וללא לחץ, כך שניתן להניח כי המצב כאן בהחלט טוב".

על הסגר בעיר הענקית אומר ויסברג כי מדובר בסגר "נושם", בדומה לזה שנהוג בישראל. "בשעות היום יש אפשרות לצאת מהבית, אך רק עבור עובדים חיוניים או למטרת רכישת מוצרי מזון נחוצים. אדם שייתפס ביציאה שלא לצורך עשוי לקבל קנס כספי גבוה. עם זאת, בניגוד לנעשה בישראל, במוסקבה לא ניתן לצאת מהבתים בשעות הלילה, כאשר המטרה היא למנוע התקהלויות של תושבים".

פעילות חב''ד ברוסיהפעילות חב''ד ברוסיה

 

"לא נארגן את ליל הסדר הגדול בעולם"

"אחרי שסגרו את מוסקבה, היינו צריכים לתת פתרון לכל היהודים המתגוררים בעיר ולהיערך מחדש", מסביר ויסברג. "יש גם לא מעט ישראליים שנאלצים להישאר כאן, לאחר ששדה התעופה המקומי וכל הדרכים האחרות בעיר נסגרו, אין יוצא ואין בא, כך שגם להם אנו צריכים לסייע", אומר לנו הרב ויסברג.

מדי שנה נערך במוסקבה, במתחם ה"מרינה רושה" – המרכז היהודי המפורסם, טקס ליל הסדר הגדול ביותר בעולם. "בשנים קודמות חגגנו ליל הסדר ברוב עם כ-3,000 יהודים", מספר ויסברג. "השנה כל זה לא יהיה, כמובן. במקום זאת, אנו שולחים לבתי היהודים את צורכי החג. בתיאום שעשינו מול הממשלה השגנו אישורים לתנועת הרכבים שלנו, אשר משויכים לארגון החסד של חב"ד. כל צי הרכבים שלנו, שכולל 15 כלי רכב, גויס למשימה, שנועדה לוודא כי לכל אחד מהיהודים המתגוררים בעיר יהיו כל צורכי החג".

ויסברג מציין כי לפעילות זו מסייעת העובדה שהעיר נתונה תחת עוצר. בתי חב"ד ברוסיה שומרים על קשר עם כ-125 אלף יהודים, והצורך לספק לכולם מזון וציוד לחג מתאפשר רק בזכות התנועה הדלילה ברחובות. "אנחנו בלבד עומדים לספק כ-10 אלף משלוחים ליהודי מוסקבה, לאחר שצוות מטעמנו ישב על הרשימות, צלצל לרבים מיהודי העיר ובירר מי הם צריכים סיוע ואיזה בדיוק".

מלבד 150 טון מצות שנאפים על ידי אנשי הקהילה היהודית, מעט יין מקומי וסוכר, רוב מצרכי המזון, המצות והיין נשלחים מישראל. הרב ויסברג מציין כי כל מוצרי המזון לחג הגיעו לפני שנסגרו הגבולות האוויריים ברוסיה. בהתייחס לשוק הביצים ברוסיה, אומר ויסברג כי בניגוד לחסרים שנרשמו בישראל, במוסקבה הוא לא נתקל עד כה במחסור כלל. "הסופרמרקטים בעיר מלאים ככל יום רגיל, עם כל מוצרי הצריכה הנדרשים", הוא מוסיף.

בבית חב"ד ברוסיה לא מזניחים גם את הפן ההסברתי. ובימים אלו של בידוד חברתי, נהנים יהודי המדינה משיעורים שמועברים באון ליין, באמצעות סרטוני ווידאו אשר נמסרים על ידי הרב הראשי של המדינה - רבי ברל לזר.

פעילות חב''ד ברוסיהפעילות חב''ד ברוסיה

 

ליל הסדר שונהמכל שנה

גם בשיחה עם הרב בן ציון סודק, שליח חב"ד בלונדון, ניתן לשמוע כי ליל הסדר בקהילה היהודית עומד להיות שונה מבכל שנה. הוא מספר כי כדי להתמודד עם המצב במדינה, צפויים להישלח כ-4000 קופסאות המכילות את כל מצרכי ליל הסדר, במערך לוגיסטי מיוחד, שיבוצע על ידי אנשי הקהילה היהודית המקומית.

"הכנו 4000 קופסאות שיש בהן את כל הנדרש לליל הסדר", הוא מפרט: "מצה, בקבוק יין, כוס של קידוש, קערה, ביצה, חרוסת ועוד. הקופסאות הללו נשלחות לקהילות היהודיות באנגליה, ובני הקהילה מחלקים את זה ליהודי המקום". לדבריו, המיזם החל בשבועיים האחרונים ממש, לאחר שהמדינה החלה להיכנס להסגר מרצון.

בנצי סודק, שליח חב''ד בלונדוןבנצי סודק, שליח חב''ד בלונדון

"בטורקיה עדיין מותר להסתובב ברחובות", אומר לנו שליח חב"ד באיסטנבול ב-22 השנים האחרונות, הרב מנחם מנדל חיטריק. "יש קריאה מצד הממשלה לאזרחים להסתגר בבתיהם, אך ההוראה עדיין לא חד-משמעית כפי שנעשה בישראל", הוא מבהיר.

בניגוד לנעשה בבריטניה וברוסיה, שם ישנן קהילות יהודיות גדולות במיוחד שבהן מתמקדת עיקר הפעילות, בטורקיה יש אומנם קהילה יהודית גדולה בת כ-15 אלף נפשות, אך את חגיגת ליל הסדר נהג הרב חיטריק לערוך עם תיירים שהיו מגיעים לחגוג את החג במדינה שמציעה אירוח לתיירים במחירים זולים במיוחד.

"מדי שנה היינו חוגגים את החג עם מאות תיירים, אך השנה התיירות נעלמה. במקום זאת, אנו פועלים בעיקר מול הקהילה היהודית המקומית. אני משמש כרב הקהילה האשכנזית במקום, כך שמתוקף תפקידי אני מנגיש ליהודים המתגוררים כאן את החג. במשך הימים הקודמים לחג  אני פועל רבות דרך התוכנות השונות כדוגמת אפליקציית זום והרשת החברתית פייסבוק, כדי לתקשר עם בני המקום", אומר הרב חיטריק.

במסגרת השיעורים שמעבר הרב חיטריק הוא מסביר לאנשי הקהילה היכן ניתן למכור את החמץ וכיצד ניתן לעשות הגעלת כלים. כמו כן, מסביר הרב לשומעי לקחו כיצד לחגוג את סדר הפסח כהלכתו. "ברוך השם, מספר האנשים ששומעים את השיעורים גדל לעומת שנים קודמות בזמן הזה, כך שאנו מקווים כי היהודים כאן יגיעו לחג בצורה הטובה ביותר. גם מוצרי מזון לא חסרים כאן", הוא מציין.

בדרום קוריאה, אחד ממוקדי ההתפרצות הראשונים של נגיף הקורונה, העסקים פתוחים כרגיל והחיים מתנהלים כסדרם. באופן מעניין, המדינה האסייתית – שכנתה של סין, לא הכריזה על עוצר או על סגר, ותושביה מתנהלים כבשגרה. כך גם ההתנהלות של בית חב"ד המקומי. לדברי, אשר ליצמן, שליח חב"ד במדינה, גם השנה תתקיים סעודת ליל סדר שאליה מוזמנים כלל היהודים שאין להם היכן לשהות.

שליח חב''ד בדרום קוריאה עם ראש עיריית סיאול בכותל המערבי שליח חב''ד בדרום קוריאה עם ראש עיריית סיאול בכותל המערבי

"עם זאת, גם עבורנו השנה תהיה שונה משנים קודמות", מבהיר ליצמן. "אם בדרך כלל יש לנו כאן 120 אורחים בחג, השנה המספר הזה יהיה קטן בהרבה. ממה שאנו מבינים כעת, מספר היהודים שיגיעו אלינו בחג יעמוד על כ-30 עד 40. הסיבה לכך היא העובדה שהתיירות נפסקה כמעט לחלוטין, השמיים סגורים, ומי שהיה מגיע לכאן בשנים עברו לצורך עבודתו, נמצא כעת בביתו".

"השוני בין סעודת ליל הסדר השנה ללילות הסדר בשנים עברו יתבטא גם באמצעי הזהירות שננקטים על ידינו, כדי למנוע את המשך ההדבקה כאן במדינה. על אף שאין כאן איסור על התכנסות, אנו עומדים לציית לשאר הנחיות הממשלה אשר קוראות לשמור על מרחק בין אדם לאדם ועל אמצעי זהירות נוספים. אבל, למרות הכל, אנו עומדים לספק לכל אחד את סעודת החג בצורה הטובה ביותר", הוא מדגיש.

איך זה שהחיים במדינתכם מתנהלים כמעט כרגיל בעוד העולם כולו נתון תחת סגר או עוצר כזה או אחר?

"בדרום קוריאה התרחשה התפרצות משמעותית במיוחד של נגיף הקורונה, עוד לפני שהנגיף פגע משמעותית ברוב העולם. תחילה היו כאן כמה עשרות בודדות של נדבקים, עד שאישה אחת שחזרה מביקור בסין והייתה נגועה בנגיף הובילה להדבקה המונית, שגרמה לכך שאלפי אזרחים קוריאנים נדבקו עד כה", מספר אשר.

לדבריו, המזל של דרום קוריאה טמון בהיותה מדינה מתקדמת ובאופי הצייתני של אזרחיה. "יש כאן כללים ברורים מאוד שנועדו למנוע את המשך התפשטות הנגיף. ההוראות שפרסמה הממשלה בסיאול קוראות לאזרחים לשמור על מרחק זה מזה. כמו כן, כל האזרחים במדינה חובשים מסכות, ומחטאים את הידיים בכל הזדמנות. השמירה הקפדנית על ההנחיות הללו גורמת לכך שגם אם יש מישהו שחולה, הוא אינו מדביק אחרים. הקוריאנים גם ידועים ככאלו שלא לוקחים סיכונים. כל אחד כאן מעדיף להיות בטוח במאה אחוז שהוא עושה את הדבר הנכון, כדי שלא יבדקו אותו אחר כך, במקרה זה, ההתנהלות הזו מוכיחה את עצמה".

הרב ליצמן מוסיף כי מיד לאחר פרוץ המשבר, דרום קוריאה, הנחשבת לאחת מהמדינות המתקדמות ביותר בעולם, החלה במסע ייצור מאסיבי של מוצרי מזון וציוד רפואי, שנועד למנוע מחסור. ואכן "לא היה כאן כל מחסור", הוא מציין. "מלבד מסכות, שגם את זה היה לכל אחד, אם כי במשורה". ההתנהלות הנכונה של דרום קוריאה הובילה לכך שאין במדינה כל מחסור במוצרי מזון, זאת בניגוד לנעשה במדינות אחרות ברחבי העולם.

(פעילות חב"ד ברוסיה)

כיצד מתנהלים חיי היום יום במדינה?

"אין כאן אנטישמיות, ברוך השם. מכבדים אותנו מאוד כיהודים. יש גם את הקשר הרציף עם הממשל, שמגיע לידי ביטוי מדי פעם. רק לאחרונה קיבלנו מכולה מהארץ עם מוצרי פסח. המכולה הייתה מלאה במצות, יין ועוד מוצרים חיוניים שנחוצים באופן מיידי, אך הבירוקרטיה כאן פועלת באופן כזה שאין אפשרות כזו לשחרר מכולות תוך זמן קצר. עם זאת, לאחר פעילות שלנו מול הממשלה המקומית – המכולה שוחררה והיהודים כאן קיבלו את כל מה שהם צריכים לקראת החג. בעזרת הקשרים הטובים שלנו עם ההנהגה בדרום קוריאה, הצלחנו להעביר להם את המסר כי מדובר במוצרים מיוחדים שאי אפשר להשיג במדינה. כמו כן, נתנו להם להבין שמטרת הבאת המוצרים לדרום קוריאה איננה מטעמי רווח וממון, אלא כדי לספק צורכי דת. הם הבינו את העניין, ואפשרו לשחרר את המוצרים ללא בירוקרטיה רבה מדי".

לאחר שהמוצרים שוחררו, פנו ראשי הקהילה היהודית במקום לחלק את המוצרים ליהודים שמתגוררים במדינה, ובעיקר בבירה סיאול. "יש כאן מאות יהודים", מספר הרב ליצמן. "אנו שולחים להם חבילות עם מוצרי החג דרך הדואר, כך שהם מקבלים את מוצרי החג ממש עד לפתח ביתם".

במהלך השיחה עם הרב ליצמן מתברר לנו כי יד לפני מספר שנים, לא ניתן היה לקיים אורח חיים יהודי במדינה הרחוקה. "לפני 12 שנה הגעתי לדרום קוריאה", הוא מספר, "הגיעה אלינו שמועה, לפיה לקהילה כאן אין שום אפשרות לקיים חיים יהודיים, לא היה כאן בית כנסת, לא אוכל כשר ולא כל שירות קהילתי. בהחלטה משותפת קיבלנו על עצמנו לעזוב את הכל ולבוא לכאן. כיום, ברוך השם, יש כאן כל מה שצריך עבור היהודים המקומיים כמו גם עבור הישראלים ואנשי העסקים שפוקדים רבות את המדינה.

"הציפייה של כולנו היא שנוכל לעזוב כאן את המדינה יחד עם כל היהודים המתגוררים בגלות, ולחגוג יחד עם כל בית ישראל ועם משיח צדקנו את חג הפסח כהלכתו בירושלים עיר הקודש", הוא מסיים את דבריו.

תגיות:יהדותפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה