בריאות ותזונה

7 טיפים לשמירה על מערכת החיסון

היא עובדת ביעילות רוב הזמן, אך לפעמים מערכת החיסון שלנו נכשלת ואז אנו נדבקים במחלות. בתקופה הקרובה, עלינו לשמור על מערכת חיסון חזקה בעקבות נגיף הקורונה שמתפשט בארץ ובעולם. הנה כמה טיפים לשיפור מערכת החיסון ומניעת מחלות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מערכת החיסון היא רשת של תאים, רקמות, חלבונים ואיברים מיוחדים הפועלים יחד כדי להגן על הגוף מפני פגיעה בפולשים ובמחלות זרים. כשמערכת החיסון שלנו מתפקדת כראוי היא מזהה איומים, כמו חיידקים, טפילים ווירוסים והיא מפעילה תגובה חיסונית כדי להרוס אותם. ניתן לחלק את המערכת החיסונית שלנו באופן רחב לשני חלקים: מולדים ומסתגלים. חסינות מולדת היא ההגנה הטבעית שאנו נולדים איתה וקו ההגנה הראשון שלנו להילחם בזיהום. לאחר גילוי זיהום, התגובה המולדת שלנו פועלת במהירות לנסות ולשטוף את הפולש על ידי ייצור ריר נוסף או להפעיל את בקר הטמפרטורה כדי להרוס את הפולשים בעזרת העלאת חום הגוף. חסינות הסתגלותית היא הגנה שאנו רוכשים לאורך החיים כאשר אנו נחשפים למחלות או מוגנים נגדם באמצעות חיסונים. מערכת ההסתגלות מגלה אויב ומייצרת את כלי הנשק הספציפיים - או הנוגדנים - הנדרשים להשמדה ולחיסול הפולש מהגוף. מערכת ההסתגלות זקוקה לבין 5 – 10 ימים כדי לזהות את הנוגדנים הנדרשים ולהפיק אותם במספרים הנחוצים כדי לתקוף ולהדוף את הפולש בהצלחה. באותה תקופה המערכת המולדת שומרת את הפתוגן (מחולל המחלה) תחת בקרה ומונעת ממנו להתרבות. בקרב חולים הסובלים ממחלות אוטואימוניות כמו סוכרת, לחץ דם, אי ספיקת לב, יש להקפיד על מדדים מאוזנים על מנת למנוע סיבוכים עתידיים באמצעות ייעוץ רציף של רופא. בנוסף, לאור הנחיות משרד הבריאות, ולטובת האוכלוסייה הנמצאת בסיכון, מרפאות מאפשרות לקבל ייעוץ, המלצות ומעקב עם הצוות המטפל באמצעות שירותי האונליין.

  1. הורדת רמות הסוכר

כאשר רמות הסוכר בדם שלך גבוהות באופן תמידי, מתחוללים כל מיני תהליכים הרסניים  בגוף. פעילות מחזור הדם מואטת, מה שמגביל את הניידות של תאי חיסון חיוניים. רמות גבוהות של סוכר גם מעכבות את פעולתם של אותם תאי מערכת חיסון, כך שהם לא נלחמים במלוא הכוח בפתוגנים. לכן, חשוב להקפיד על תזונה נכונה, לנטר את רמות הסוכר באמצעות מד סוכר רציף ללא דקירות ולהקפיד על הטיפול התרופתי במידה ונדרש. ההמלצה עבור חולי קורונה מאושפזים, היא להימנע מדקירת האצבע לצורך ניטור הסוכר וחיבור למערכת המאפשרת ניטור רציף ללא צורך בהקזת דם מהאצבע או מהוריד.

  1. תזונה יכולה לעשות את ההבדל

חומרים מזינים מסוימים יכולים לעזור לשפר את מערכת החיסון. ויטמין C מסייע להילחם בהצטננות ונמצא גם בברוקולי, פירות הדר ועגבניות. לא ידועה עדיין ההשפעה על נגיף הקורונה. ויטמין E מגביר את מערכת החיסון ונמצא בדגנים מלאים ואגוזים. כמו כן, האגוזים עתירי קלוריות כך שלמרות שהם בריאים, יש להקפיד על גודל המנה ולא להגזים. מקורות לחומצות שומן אומגה 3, ניתן למצוא בשמן זרעי פשתן, דג מקרל, אנשובי, טונה וסלמון. כמו כן, מזונות העשירים באבץ כוללים שעועית ובשר הודו רזה. בנוסף, מומלץ לאכול יוגורט בו ישנו פרוביוטיקה - חיידקים בריאים שיכולים לעורר את מערכת החיסון.

  1.  הקפדה על שעות שינה

חשוב להקפיד על שעות שינה, לפחות 7-9 שעו בלילה. בהנחה שלא שומרים על שינה סדירה, יכולת הגוף לתקן את עצמו עלולה להיפגע בצורה משמעותית. מחקרים מצאו כי אנשים שאינם מקפידים על שינה מספקת סובלים יותר מדלקות, והם בעלי פחות תאי T החיוניים למערכת החיסון.

  1. פעילות גופנית

הקפדה על ביצוע פעילות גופנית, 150 דקות, שלוש פעמים בשבוע לפחות, תסייע להגביר את הפעילות בתוך תאי מערכת החיסון. יתר על כן, פעילות גופנית משחררת אנדורפינים - כימיקלים טובים, המשפרים את מצב הרוח ועשויים לגרום לתחושת רוגע.  

  1. מדיטציה

מחקרים מצאו כי תרגול מדיטציה במשך שמונה שבועות התבטא בתגובה חיסונית מוגברת עד ארבעה חודשים לאחר מכן. אותם אנשים שתרגלו מדיטציה גם ייצרו יותר נוגדנים כאשר קיבלו את החיסון נגד שפעת בהשוואה לאלו שלא עשו מדיטציה.

  1. היפרדו מההרגלים הרעים

הרגלים רעים כמו עישון ושתיית כמויות מופרזות של אלכוהול עלולים להשפיע לרעה על מערכת החיסון. עישון יכול להוביל למגוון רחב של בעיות בריאותיות כולל מחלות לב, שבץ מוחי ובעיות נשימה. ואילו, שתייה מוגזמת של אלכוהול קשורה לסיכון מוגבר למחלות מועברות, דלקת ריאות חיידקית ועוד, מכיוון שהיא יכולה לדכא את התגובה של מערכת החיסון.

  1. צחוק יפה לבריאות ולמערכת החיסונית

צחוק פשוט יכול להיות התרופה הטובה ביותר. כשאתה צוחק יותר, גופך מייצר יותר תאי דם לבנים הנלחמים בזיהומים וגם מוריד את רמת הורמוני הלחץ. חפשו סרטים מצחיקים, בדיחות, וכל דבר שמשפר את מצב הרוח וגורם לך לצחוק.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:סוכרמערכת החיסוןתזונהשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה