בריאות ותזונה

יום השמיעה 2020 - אלו הסימנים שמעידים שהשמיעה שלכם נפגעת

הלו? האם אתם שומעים היטב? 7 סימנים שעלולים להעיד על בעיה בשמיעה, ועל הצורך לגשת לבדיקה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למעלה מ-700 מילון איש סובלים מלקות שמיעה כלשהי. למעשה מדובר בכ-10% מאוכלוסיית העולם. בישראל המצב דומה, ולמעלה מ-700,000 איש חיים עם לקות שמיעה המגבילה אותם בחייהם.

ירידה בשמיעה הנה תהליך אשר במרבית המקרים קיימים סימני אזהרה מוקדמים המעידים עליו.

היום מצוין בעולם "יום השמיעה הבינלאומי". היום הזה הוא פרי יוזמתו של ארגון הבריאות העולמי (WHO)' אשר השנה בחר לצינו בסימן העלאת מודעות לאפשרויות הבלתי מוגבלות של אנשים בעלי לקויות שמיעה.

האפשרות להתפתחות לקות שמיעה עולה עם הגיל, ועל פי הנתונים יותר ממחצית מבני ה-75 ומעלה סובלים ממנה. לשמיעה ירודה יש השלכות מרחיקות לכת על איכות החיים, והיא עלולה להוביל גם לפגיעה בהתפתחות השפה והפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, ולהתבודדות וקושי מקצועי אצל מבוגרים.

 

מהם הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה?

  1. הגברת עוצמת השמע ברדיו וכדומה עד מצב שאינכם מצליחים לשמוע את קולות הסביבה, יכולה להצביע על ירידה בשמיעה. רבים אינם שמים לב לכך שעוצמת השמע חזקה עד אשר מעירים להם.
  2. קושי בשמיעה בטלפון - שיחות שלא נענו, חזרות רבות על המילה "הלו", בקשה לחזור שוב ושוב על אותו משפט, שמיעת השיחה רק דרך הרמקול - ייתכן שאתם בדרך לאיבוד שמיעה.
  3. קולות הסביבה נשמעים כרעש – במידה ואתם לא מצליחים להבחין בגיוון הקולות הסביבה, הקולות נשמעים לכם כרעש אחד גדול או שאתם מוכחים להסתכל על האדם על מנת לשמוע ולהבין אותו, כדאי לכם לפנות לבדיקת שמיעה.  
  4. קושי להסתדר בהרצאות, בישיבות ובזמן צפייה בהצגות – אם אתם מוצאים את עצמכם מסרבים להגיע לאירועים הדורשים קשב, ולא משום שהנושא אינו מעניין אתכם, ייתכן שזוהי עוד נורה אדומה שנדלקת ומסמלת שעליכם לגשת לבדיקת שמיעה.
  5. אתם מתבודדים וסובלים מדיכאון. יש סיבות רבות לירידה במצב הרוח ולהתבודדות, אבל הן לא חייבות להיות ממקור נפשי. גם ירידה בשמיעה עלולה לגרום להתרחקות חברתית, ולנסיגה במצב הנפשי. כחלק מהבירור, לצד אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי, מומלץ לעבור בדיקת שמיעה.
  6. אתם יושבים קרוב אם אתם מעדיפים תמיד את השורות הראשונות, ולא משום שהראייה נפגעה, אלא משום שבשורות אחרונות אינכם מצליחים לשמוע היטב בהצגה, הרצאה, מופע או סרט. גשו לבדיקת שמיעה.
  7. כשמישהו מעיר לכם על שמיעתכם - אתם מתעצבנים. כמו בתחומים רבים, השלב הראשון בהתמודדות עם בעיה כלשהי הוא ההכחשה. אם אתם כועסים כשמישהו מעלה את האפשרות שחלה אצלכם ירידה בשמיעה, ייתכן מאוד שההערה במקומה, וכדאי לכם להיבדק.

 

מהם השלבים שיש לעשות בדרך לבירור?

תחילה, יש לפנות לרופא אף אוזן גרון לבדיקת האוזן. לאחר מכן יש לבצע בדיקת שמיעה, ולאחריה ייעשה שיקום בהתאם. טיפול בירידת שמיעה הינו חשוב בכל גיל. ליקוי שמיעה הינו שכיח מאוד, וקשור בפגיעה באיכות החיים, בידוד חברתי, דכאון ואף סיכון מוגבר לדמנציה. הרוב המכריע של לקויי השמיעה יפיקו תועלת ממכשירי שמיעה קונבנציונליים. לאלו ניתן להוסיף על פי הצורך עזרים נלווים, כגון מערכות fm המקלות על השמיעה בסיטואציות רועשות או כשמנסים לשמוע דובר מרוחק.
חלק מלקויי השמיעה אינם מפיקים תועלת ממכשירי השמיעה, ויכולים ליהנות מטכנולוגיות אחרות כגון עזרי שמיעה, מכשירי שמיעה בהולכת עצם, שתלי הולכת עצם, שתלים לאוזן תיכונה או שתלי שבלול.
כמו כן, חשוב שלא לקבל את ליקוי השמיעה והפגיעה באיכות החיים הנובעת ממנו כגזרות גורל. ישנם פתרונות רבים היכולים להקל, ומומלץ לפנות למומחים העוסקים בשמיעה כדי לקבל ייעוץ, ולתפור פתרון המתאים לאופי ולחומרת הירידה cשמיעה.

 

ד"ר ישגב שפירא הא ראש שירות שתל השבלול ואחראי תחום מחלות האוזניים במרכז רפואי שיבא.

תגיות:שמיעהיום השמיעהד"ר ישגב שפירא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה