מצוות

מהו סכום זכר למחצית השקל בשנת תש"פ 2020?

זכר למחצית השקל בשנת תש"פ 2020 - כמה צריך לתת, למי ומתי? האם מדובר במצווה או במנהג? כל מה שרציתם לדעת, על פי ילקוט יוסף וקו ההלכה

  • כ"ט שבט התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המקור מן התורה לנתינת מחצית השקל מופיע בפרשת כי תשא: "זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים: מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ, עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'" (שמות ל', י"ג). בעוד שבזמן שבית המקדש היה קיים, מצווה זו היתה דאורייתא, בימינו זהו מנהג שראוי לקיימו בחודש אדר, החל מראש חודש אדר ועד קריאת מגילת אסתר. 

 

מחצית השקל  בדור המדבר (לפני הכניסה לארץ)

בדור המדבר נצטוו ישראל לתת כל זכר מעל גיל 20 מחצית השקל. בכספים אלו השתמשו עבור הקמת המשכן.

 

מחצית השקל בזמן בית המקדש

בתקופת בית המקדש, נתנו ישראל פעם אחת בשנה מחצית השקל, לשם רכישת קרבנות ציבור. כן העניקו ישראל מחצית השקל בעת שנוצר צורך למנות את עם ישראל. 

 

מחצית השקל בימינו

אמנם, כיון שאין לנו בית מקדש כבר אין לנו מצווה, אלא רק מנהג כזכר למצווה שהיתה נהוגה בעבר. על כן בנתינת הסכום יש להקפיד לומר 'זכר למחצית השקל' ולא: 'למחצית השקל' בלבד, כדי שהכסף לא יחשב כהקדש לצרכי בית המקדש.

 

מי חייב במחצית השקל בימינו?

· גברים מגיל 20 ומעלה - עיקר הדין.

· יש אומרים גברים מעל גיל 13 - טוב להחמיר כן.

· יש אומרים אפילו עבור נשים.

· ילדים קטנים ואפילו עובר במעי אמו - מי שיכול (ומי שקשה לו יתן סכום הקטן ביותר כמבואר לקמן).

 

מהו סכום זכר למחצית השקל בשנת תש"פ 2020?

"מנהג הספרדים לתת מעות זכר למחצית השקל כפי השיעור שהיו נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים, והוא כתשעה גרם כסף טהור, כמובאר בילקוט יוסף פורים (עמ' תקפ"ד)", כותב הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף.

"ולפי מה שבדקנו היום, מחיר גרם כסף טהור הוא כ-2.037 ש"ח, ולפי זה תשעה גרם כסף טהור הוא כ-18.33 ש"ח (מע"מ של סכום זה הוא 3.11)

"ולפי זה", מסכם הרב יוסף את תשובתו, "טוב לתת כ-22 ש"ח לנפש, שהוא כולל מע"מ".

תשובתו של הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסףתשובתו של הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף

מתי נותנים?

את "זכר למחצית השקל" נותנים החל מראש חודש אדר, ועד סוף החודש. כאשר כדאי מאוד להקפיד לתת את הסכום לא אחרי קריאת המגילה. חז"ל קבעו כי יש לתת תרומה זו בחודש אדר, כדי להקדים את שקלי ישראל לשקלים שרצה המן לתת לאחשורוש.

 

מותר לתרום ממעשרות?

כמבואר בשלחן ערוך הלכות צדקה (יורה דעה סימן רמט סעיף א), אין לתת מעות של 'זכר מחצית השקל' ממעשר כספים או מהחומש שרגיל לתת,  אולם אם כשהתחיל לתת את המעשר או החומש, אמר שנוהג כן 'בלי נדר', ועתה מצבו הכלכלי קצת קשה, רשאי לתת ממעות אלו.


למי נותנים?

את הסכום יש לתת לתלמידי חכמים עניים. כך כתב רבי חיים פלאג'י בספרו 'רוח חיים' כתב בשם כמה אחרונים כי "יש לתת המעות לתלמידי חכמים עניים השוקדים על דלתי תורתו הקדושה, כמו שכתבו חז"ל: 'אם בקשת לעשות צדקה - עשה עם עמלי תורה', וכן המנהג. וכבר אמרו חז"ל: 'כל המטיל מלאי לכיס תלמיד חכם, זוכה ויושב בישיבה של מעלה".

 

סגולות בנתינת זכר למחצית השקל 

על נתינת זכר למחצית השקל כותב המקובל רבי חיים פלאג'י דברים נפלאים: "כל מי שנותן מחצית השקל מובטח לו שהוא בן העולם הבא, ולא יקרה לו שום פגע רע באותה שנה, ואפילו נגזרה גזרה עליו או על בני ביתו ח"ו היא מתבטלת. ואינו בא לידי חסרון כיס באותה שנה... והמתמיד בה מידי שנה יראה זרע ויאריך ימים".

הרב זמיר כהן -6 דקות אודות מצוות זכר למחצית השקל. צפו:

תגיות:זכר למחצית השקלהרב יצחק יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה