דמויות ביהדות

עובדות, סגולות, סיפורים וציטוטים: הכל על המקובל הגדול והפוסק הנערץ, הרב חיים פלאג’י

סגולות, עובדות, ציטוטים: כל מה שרציתם לדעת על המקובל והפוסק, הרב חיים פלאג'י זצ"ל, מגדולי חכמי ספרד בתקופת האחרונים

צילום רקע: shutterstock. בעיגול: הרב חיים פלאג’יצילום רקע: shutterstock. בעיגול: הרב חיים פלאג’י
אא

היום, י"ז בשבט, מציינים 155 שנה לפטירתו של המקובל, הפרשן והפוסק הגדול הרב חיים פלאג'י (בן הרב יעקב) זצ"ל. הרב פלאג'י התגורר באיזמיר, היה מגדולי חכמי ספרד בתקופת האחרונים, מחבר 80 ספרים במגוון תחומי התורה, וראש ישיבות "בית הלל" ו"בית יעקב רבי".

 

קורות חייו

רבי חיים פלאג'י (י"ז טבת ה'תקמ"ח – י"ז שבט ה'תרכ"ח) נקרא על שם סבו רבי חיים פלאג'י הראשון, אביו של רבי יעקב. בהיותו בן 40, בשנת תקפ"ח, נפטר אביו והרב חיים פלאג'י קיבל עליו את משרת הדיינות באיזמיר ואת ראשון הישיבה. 5 שנים לאחר מכן הוכתר לאב בית דין. שנה לאחר מכן נפטרה אשתו, ולאחר 3 שנים נישא בשנית.

בהסכמת הסולטן, מונה הרב פלאג'י למשרת "הרב הכולל" (הרב הראשי). מינוי זה העניק לו סמכויות לנהל את הקהילה. הרב פלאג'י פעל רבות למען קהילתו. הוא ייסד בית חולים יהודי באיזמיר, בסיועם של הנדבנים היהודים משה מונטיפיורי ובנימין רוטשילד.

רבי חיים עסק במתן תשובות למאות השאלות שהגיעו אליו ממקומות רבים בעולם, ביניהם: סוריה, מרוקו, פולין, תוניסיה, גרמניה ושוויץ. הרב היה נוהג לומר "לשם יחוד" לפני כתיבת תשובה, פסק דין ובירור הלכתי. חלק מהשאלות והתשובות קיבץ בספרי שו"ת והוציאם לאור. 

בתקופת עלילות דמשק בהן הואשמו יהודים בסוריה וברודוס בעלילות שקריות ונגזרו עליהם גזרות קשות, הפעיל את קשריו והצליח לשדל את מונטיפיורי לפעול לביטול הגזרה. לאחר שבוטלה הגזרה, חיבר הרב פלאג'י ספר בשם "חיים דרכיו למשה תהילה", לכבודות של משה מונטיפיורי ורעייתו יהודית. בספר מתאר הרב בכישרונו האדיר את העלילות בדמשק ופועלם של העסקנים היהודים לביטולן, ומשבח את מונטיפיורי.

בנוסף, חיבר הרב פלאג'י את הספר "מצא חיים". הספר שנכתב בשפת הלאדינו משבח את מלכת אנגליה, שאף היא סייעה בביטול הגזרות. בספר זה משווה אותה לבתיה בת פרעה, שהיתה גויה והצילה את משה.

 

מתקנותיו:

הרב פלאג'י פעל רבות למען בני קהילתו היהודים.

1. הרב יסד כולל לאברכים מצוינים, על מנת שיוכלו ללמוד ללא טרדות פרנסה. עול פרנסתם ופרנסת ביתם הייתה על רבי חיים.

2. הרב תיקן תקנות לביצור וחיזוק החינוך, שמירת המצוות, רווחת התושבים והעניים ועוד.

3. הוראה מהפכנית: הרב פלאגי' פסק להלכה שאסור לעשן אף בימי חול, משום שהרגיל בעישון – מתענה בשבת בכך שאינו מעשן, ועל כן מפסיד את מצוות עונג שבת.

4. רבי חיים דאג לפרנסת עניי העיר ואף בשעותיו האחרונות לפני מותו ביקש כי לא יטריחו את הציבור להתפלל לרפואתו אלא ישכרו מתפללים מעניי העיר למטרה זאת.

5. רבי חיים מפורסם היה במידת הכנסת האורחים שבה כיבד את כל באי ביתו, וכן בחידושו שמותר לבעל הבית לשנות מדבורו (לשקר), כדי שאורח לא יצטער. (כף החיים סימן ה' ,אות י')

6. רבי חיים דאג למצבם של ילדי העניים, ועל כן תיקן את התקנה הבאה: אין אב רשאי להוציא את בנו מתלמוד התורה לפני שהילד ידע לכל הפחות את סדר התפילות וקריאה. תקנה נוספת: בעל מלאכה רשאי להעסיק נער כשוליה רק לאחר שהילד סיים את לימודיו לשביעות רצונם של מפקחים שמונו לכך.

7. וכן הקים לפני מותו "ועד" מיוחד לפיקוח על מוסדות החינוך בעיר ועל ענייני החינוך בכלל.

8. בנוסף קבע רבי חיים כי המס המוטל על הבשר ("הגאבילה") ישמש למימון חינוך ילדי העניים והקמת מוסדות חינוך נוספים בעיר.

 

סגולות מפורסמות בשמו

ליקטנו מספריו הקדושים חלק מן הסגולות אותם ייעץ לאנשים, וכך נהג בעצמו:

1. "כשיש חולה בבית יעשו ותרנות אפילו עם עופות השמים ובדוק ומנוסה שיבקשו עליו רחמים" (רפואה וחיים פרק י''ב אות ע''ד) בספר "רוח חיים" (סימן תר''ה) כתב: "וכן נהגו במי שהוא חולה לתת מאכל לעופות על הגגות כדי לרחם על הבריות ובזה יזכה שירחמו עליו מהשמים".

2. הסגולה המפורסמת המיוחסת לרבי חיים פלאג'י זצ"ל, שהביאה בספר "מועד לכל חי" (פרק ח' –חודש סיון אות ו'), הינה במקורה בספר "מעשה הצדקה", וכך כתב הרב פלאג'י: "ערב שבועות יפריש צ"א פרוטות וישלים על שיעור ב' פעמים ב"ן ויתנם לתלמיד חכם עני ועניו, והוא תיקון לעוון אדם הראשון ועוון העגל ולפגם הברית והוא סגולה לחשוכי בנים ומקרב הגאולה, ספר מעשה הצדקה דף קט ע"ב". רבי חיים פלאג'י חוזר שוב על סגולה זו בספרו "חוקי החיים" על פרשת נשא בחלק הנקרא 'מוסר השכל'.

3. רבי חיים פלאג'י ב"כף החיים" (י"ד, כ"א): "מנהג ישראל כשרואים דבר סכנה קוראים קריאת שמע, וכתב גם שיש אומרים שתי תיבות אלו "שמע ישראל". מקור הדברים במסכת מגילה (ג', א') שם נאמר: "האי מאן דמבעית מאי תקנתיה ליקרי קריאת שמע".

4. סגולה לחשוכי בנים: בספר "ברכת מועדיך לחיים" (חלק א דרוש א) כתב הרב פלאג'י בשם סבו בעל ה"חקרי לב" ש"קבלה בידם, שכמה חשוכי בנים שלא הולידו כלל, על ידי שקיימו מצות כתיבת ספר תורה, זכו להבנות, והולידו בנים ובנות".

5. הרב פלאג'י כתב כי בימים אלו יש ללבוש בגדים מיוחדים: א, שבת, ב, יום טוב, ג, ראש חודש, ד, חול המועד, ה, חנוכה ופורים. הוא מוכיח זאת מכך שנתן יוסף הצדיק לבנימין אחיו חמש חליפות בגדים.

6. הרב פלאג'י ציטט את הזוהר הקדוש (תצוה קפ"ג) שכתב שאם ישראל יהיו שומרים את חג המצות כהוגן לאכול מצות, היו נפטרים מהדין ביום ראש השנה, וכתב בספרו "חיים לראש" כך: "ועוד אני נוהג לשמור מהמצות כדי לאכול בר"ה מהמצה שנעשית לשם חג הפסח".

7. בספרו "כף החיים" (כ"ז, ל"ה) כתב ליזהר מאוד ביום השישי ובליל שבת שלא לעשות מחלוקת בביתו חלילה ובזה יהיו כולם שמורים כל אותו השבוע.

8. בספרו "רוח חיים" כתב שהנזהר במצוות תפילין כתיקנה עליו נאמר: 'לא תקח האם על הבנים', והיינו שיאריך ימים. בשם הקדמת תיקוני הזוהר ד"ג.

9. "אשרי אדם שיש לו בראש חודש תלמידי חכמים על שולחנו דהו דבר גדול שתהיה לו הצלחה והרווחה בכל החודש, ובחנוני נא בזאת. נודע דהמרבה בצדקה בראש חודש שכרו כפול משאר הימים.. ואין ספק דהיא עמדה להם יחד עשירים דגם ה' יתן הטוב" (כף החיים סימן ל"ד) כלומר: מי שבראש חודש מזמין לשולחנו תלמידי חכמים, המדברים דברי תורה, זאת סגולה לעשירות. כמו כן שמי שמרבה בצדקה בראש חודש שכרו יוכפל.

10. בספר 'אביעה סגולות' מובאת סגולה מיוחדת מהגר"ח חיים פלאג'י זצ"ל, שעל פיה "אכילת מאכל בצבע אדום - מסוגלת לגירוש העצבות, ולהגברת השמחה". 

הרב הרצל חודר בסיפורים נפלאים על הרב חייפ פלאג'י. צפו:


ציטוטים מדבריו:

1. בספרו "רוח חיים" כתב: "וכבר העידו על האריז"ל כי פעם אחת שכח והניח ידו על זקנו ביום השבת, ולא הוציאו עד שחשכה, שמא יתלוש איזה שער ביציאת היד מעל זקנו. ופירש בזה שומר שבת מחללו. ושומר ידו מעשות כל רע. ושומר ידו לשון המתנה שממתין ידו שלא לחלל את השבת".

2. בספרו "ראה חיים" פרשת לך לך, חקר אם יש לעשות מצווה בצינעא או בפרהסיא, והביא דברי דעת זקנים שכתבו בעלי התוספות שאברהם אבינו מל את עצמו בפרהסייא, ותירץ שרצה שילמדו ממנו אחרים, וזה רמוז בפסוק "והצנע לכת עם אלקיך, היינו לבדך עם אלקיך אז הצנע לכת, אך אם יש ללמד לאחרים תעשה בפרהסייא.

3. ב"כף החיים" (א', ט'): "יתר על כן אזהרה שמענו דאל יקלל אדם לכליו ומלבושיו כדרך שיש אנשים שמקללים את חפצי ביתם כשלא באו על נכון או שהם בכעס, ולפעמים אומרים יקחם השטן או ילכו לאבדון וכיוצא מאלה הדברים, כי עושים פעולה ועל זה נאמר 'ונשמרת מכל דבר רע', פירוש: דיבור רע שלא לקלל את עצמו ואת כלי ביתו.

4. כתב רבי חיים פלאג'י: "הנה שמעתי כמה אנשים ריקים ופוחזים, שאינם מקיימים מצוות כיבוד אב ואם, בטענה כוזבת, שזאת המצוה נאמרה רק כלפי אב ואם שהם נוחים ומראים חיבה לבניהם, ולא לגבי אב ואם שהם קפדנים, ומכניסים עצמם בכל דבר, ועושים מריבה עם בניהם, ומכבידים עליהם. וכל דבריהם הבל וריק, שאילו כן, לא היתה התורה צריכה להזהיר על כיבוד אב ואם, כי מאחר שהם הביאוהו לעולם וגידלוהו, האכילוהו, השקוהו והלבישוהו, עד כי גדל ונעשה חי הנושא את עצמו, כבר היה חייב לכבדם, כי אפילו אם היו אנשים זרים, היה חייב להחזיק להם טובה ולכבדם כל ימי חייו, משום הכרת הטוב אשר גמלו לו בימי נעוריו. וכבר אמרו חז"ל (משנת רבי אליעזר פרשה ז): "כל הכופר בטובתו של חברו, כאילו כופר בטובתו של מקום". ועל כרחך שהוצרכה התורה להשמיענו שאפילו אב ואם קשוחים וקפדנים, וקשים במידותיהם וזר מעשיהם, אף על פי כן צריך לכבדם ולירא מהם יראת כבוד, וכל שכן שלא להתריס נגדם ולצערם". (ה"ע קנא)

9. בספרו "רוח חיים" (רפ"ח, א): היה מייעץ למי שחלם חלום לא טוב בליל שבת, שלא יתענה אלא יענג עצמו באכילה ובשתיה ולא ישיח שיחה בטילה ויקרא כל ספר התהלים.

10. כתב בכף החיים שלו י"ג, י. אסור למנות את ישראל, ואם רוצה לדעת את יש מנין, נכון לומר הפסוק "ואני ברוב חסדך", או "הושיעה את עמך", או "ויתן לך", המונים כל אחד עשר מילים.


ספריו

רבי חיים התפרסם בספריו הרבים, כ-80 במספר, אותם התחיל לכתוב בגיל 16 ואשר עוסקים בקשת רחבה של נושאים: 7 חיבורים על התנ"ך, 9 חיבורים על התלמוד, 15 ספרי מדרשים וספרי מוסר, 24 חיבורים בהלכה, קבלה, שאלות ותשובות, וספרים רבים נוספים.

את ספריו לעולם לא מכר, אלא העניקם במתנה. בסיום כתיבת כל ספר, היה עורך רבי חיים סעודת מצווה והיה מחלק את ספריו ללא תמורה. 

למרבה הכאב, כ-54 מספריו אבדו בשרפה גדולה שארעה באיזמיר בשנת תר"א. לאחר השרפה, חלה ר' חיים מרוב צער על אבדן כתביו, וכך כתב לימים בהקדמה לספרו "חיים לראש": "באותו לילה נשרף רוב רובי תורתי אשר טפחתי וריביתי... בין הכל ד"ן אנכי וכולם כאחד היו למאכולת אש ויי לאזילא ויי לאבידה שאינה חוזרת אותיות פורחות מפני הדליקה הכל לגבוה סלקא (הלך) ובאותם הימים דעתי בל עמי מרוב צערי ותדד שנתי מעיניי והייתי בוכה יומם וליל איכה נהיית הרעה הגדולה הזו.... וחסדי ה' אזכיר תהילות ה' כעל כל מה שגמלנו ה' דבעזרתו ית' שמו, חזרתי על המקרא לחדש ממה שהיתה לשריפה ומאז ועד עתה לשליש ולרביע"...

לאחר השריפה שחזר רבי חיים, בגבורת נפש מיוחדת, את מה שהוזכר בכתביו, וכך חלק מהספרים נמצאים כעת בידינו.

רשימה חלקית מספריו. תוכלו ללחוץ על הקישור וללמוד את תכניו המרתקים של הרב:

אב"י הנח"ל - על אגדת בראשית.

ארצות החיים - על מעלת ארץ ישראל.

ברכת מועדיך - חלק א' וחלק ב'.

ברכת מועדיך לחיים - ספרו האחרון, יצא לאור יום לפני מותו.

גנזי חיים חידושי הלכות ע"פ סדר א' ב'.

דרכיו למשה - דרוש לכבוד השר משה מונטיפיורי, בעקבות עלילת הדם בדמשק.

דרכי חיים - ביאורים על ספר בית אבות, ביאורו שלהמאירי למסכת אבות.

החיים יודוך - פירוש על ספר תהילים

החפץ חיים - חידושי הלכות בחושן משפט.

הכתוב לחיים - פירוש נוסף על תהילים.

ובחרת בחיים.

זכירה לחיים.

חוקות החיים - פסקים וכתבים על חושן משפט.

חוקי החיים - חלק א' וחלק ב'.

חיי וחמרא - ענייני יין נסך.

חיים ביד. - שו"ת.

חיים ומזון - על ספר הזוהר. 

חיים ומלך.

חיים ושלום - שו"ת.

חיים טובים - על מדרש שוחר טוב, מדרש משלי ומדרש שמואל.

חיים לגופא - על אותיות התורה.

חיים לראש – על הגדה של פסח.

חיים תחילה - על התורה.

חלקם בחיים – הספדים.

חקקי לב – שו"ת.

ימצא חיים - תפילות על עניינים שונים.

ישמח חיים - שמות.

כל החיים - כללי הש"ס והפוסקים.

כף החיים - הלכה ומוסר.

כפר לחיים - על סדר עבודת יום הכיפורים.

כתוב לחיים - הלכות צורת האותיות.

לב חיים - שו"ת בענייני אורח חיים. יצא לאור בהיות המחבר בן 32. 

לוח ארז - ביאור על תנא דבי אליהו.

לחיים בירושלים – על התלמוד הירושלמי

מועד לכל חי - פסקי דינים ותוכחות מוסר למועדי השנה

מ"י החסד - על ילקוט שמעוני

מצא חיים - קונטרס לכבוד מלכת אנגליה בעקבות השתתפותה בהצלת היהודים מעלילת דמשק

משא חיים - על הלכות מדינה, הסכמות הקהל, תקנות ומנהגים

נפש חיים - דרוש

נפש כל חי - מערכות

נשמת כל חי - שו"ת

סמיכה לחיים - שו"ת. אותו חיבר יחד עם סבו-רבו הרב רפאל יוסף חזן.

ספר חיים - דיני קריאת ספר תורה.

ספרי חיים - על הספרי. 

עיני כל חי – חידושי הלכות ואגדות על התלמוד הבבלי.

עמודי חיים - מוסר.

עתרת החיים - תפילות.

פני חיים – ביאור על סדר הפרשות.

פעולת צדיק לחיים – ביאורים על מסכת אבות. זהו ספרו הראשון של הרב פלאג'י שנכתב בהיותו בן 16

פר אחד - על פרקי דרבי אליעזר.

צדקה לחיים - ענייני צדקה. 

קול החיים - קיבוץ תפילות ותיקונים שיש לומר לאחר גיל 70, חובר על ידו בהגיעו לגיל זה.

רוח חיים - על סדר השולחן ערוך.

רחמים לחיים - שו"ת  על חלקו החמישי של הרשב"א. 

רפואה וחיים - ענייני רפואות וסגולות.

שנות חיים - מחזור לראש השנה ויום הכיפורים עם פסקיו.

תוכחת חיים - תוכחות מוסר על סדר חמישה חומשי תורה.

תורה וחיים - על מצוות תלמוד תורה.

תנופה חיים - ביאורים על התנ"ך.

תגיות:סגולותהרב חיים פלאג'יי"ז שבט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה