פלא יועץ

איך להתנהג בטאקט? 7 טיפים להתנהלות נעימה בסביבה ובמשפחה

רוצים לנהוג בטאקט? הרב אליעזר פאפו בספרו "פלא יועץ" מציין 7 דרכים כיצד להתנהל בחברה, תוך שימוש בהתנהגות הולמת ובהתחשבות ברגשות הזולת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פירוש המילה "טאקט" היא התנהגות הולמת, המבוססת על התחשבות מאוזנת במצב החברתי ובסביבה בו האדם נמצא. התנהגות טאקטית כוללת התחשבות ברגשות הזולת ובכללי החברה הנהוגים. חוסר טאקט, לעומת זאת, הוא התנהגות בחוסר חשיבות בזולת.

ה'פלא יועץ', הרב אליעזר פאפו חי בין השנים 1786-1827. היה פוסק ומקובל, וידוע בספר המוסר שחיבר 'פלא יועץ'. בערך 'דרך ארץ', העניק לנו הרב פאפו 7 טיפים מפורטים – כיצד לנהוג בטאקט, וכלשונו: בדרך ארץ. לפניכם הטיפים:

1. החובה להקפיד על התנהגות טאקטית: "דרך ארץ קדמה לתורה", פותח ה'פלא יועץ' את דבריו, "ובפרט מי שהוא בגדר תלמיד חכם - אם אין בו דרך ארץ, הרי זה מחלל את ה' ואת התורה". כלומר, כבסיס לתורה יש לנהוג בדרך ארץ ובטאקט, וכאשר מדובר על אדם הנחשב 'תלמיד חכם', החובה עליו כפולה כיוון שאם מתנהג ללא דרך ארץ, הוא גורם בכך לחילול ה' והתורה בעיני הסובבים אותו.

2. ה'פלא יועץ' מעניק כלל בסיסי כדי למצוא חן בעיני הזולת: "זה כלל גדול בדרך ארץ", הוא כותב ומפרט: "שיעשה הטוב והישר בעיני אלוקים ואדם, ויבטל רצונו מפני רצון אחרים, ותהא דעתו מערבת עם הבריות".

3. לאהוב את הספק: "בספר חסידים סימן צה מובא ש'לעולם צריך לאהב את השמא (הספק)', ולחוש שמא יכביד על חברו", כותב ה'פלא יועץ', וממשיך: "ולכן מה יקרו דברי שלמה המלך שאמר (משלי כה יז) 'הקר רגלך מבית רעך'. כי לפעמים אדם חושב לכבד את חברו והולך ויושב אצלו כמה שעות, ואינו יודע מה שבלב חברו, שחושב: 'מתי תלך לך', כי יש לו עסק רב, והוא מתעכב בעבורך".

4. מוסר שיעור, או דורש דרשה? אל תאריך: "ואפילו הדרשנים צריכים לזהר שלא להאריך ולהכביד על השומעים, רק טוב מעט, השומע ישמע".

5. אל תהיה נודניק: "וכן לא יכביד על האדם בראיות עיניו. אם רוצה לעשות דבר בסתר, כגון מצוה או צדקה וכדומה, גם אתה הסתר עצמך שלא יצטער בראייתך, ומה שראית אל תאמר, ועשה עצמך כאלו לא ידעת", מייעץ ה'פלא יועץ'.

6. רוצה טובה מחברך? שים לב לנקודה הבאה: "המבקש מחברו איזה חסד, מה מאד צריך להיזהר שלא להכביד עליו, ומה גם שלא להרבות עליו רעים עד שיעשה בקשתו, ואם הוא אדם חשוב שבושים ממנו מלהשיב פניו ריקם צריך להיזהר מאד שלא לבקש שום דבר משום אדם לעצמו, כי מלבד שהוא קץ בו ,יש כאן גם סרך גזל, כיוון שעבד בעל כרחו שלא בטובתו, כמבאר בספר החסידים".

7. לכבד כל אחד: "לעולם יכבד לכל אדם בכבוד מעט יותר ממה שנדמה לו שראוי לכבדו, כי מה אכפת לו לאדם לעשות כבוד יתר, ואם רוח חברו נוחה הימנו למצווה תחשב לו, ובפרט לאורחים ותלמידי חכמים יכבדם יותר מדאי, כי גומל חסד. ומה טוב לדבר לכל אדם שגדול ממנו בחכמה או במנין בלשון הוא ובלשון מר", מסכם הפלא יועץ את דבריו.

תגיות:פלא יועץטאקטדרך ארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה