בריאות ותזונה

4 סיבות לכישלון הדיאטה שלך

נתונים סטטיסטיים מצביעים על כך שמעל 95% מהאנשים שמנסים לעשות דיאטה - נכשלים. כלומר רק פחות מ-5% מצליחים. למה אחוזי ההצלחה נמוכים כל כך? מה הטעויות שאנו עושים בדיאטה? ומה הדרך הנכונה לרדת במשקל, בלי לסבול, תוך כדי הנאה מאורח חיים בריא?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ודאי אתם מכירים את דיאטת "יו-יו". לא, אין באמת דיאטה שנקראת כך, אלא מדובר על תופעה שחוזרת על עצמה אצל רוב האנשים שעושים דיאטה. אנשים רבים מתמלאים ברצון טוב לרדת במשקל, פותחים בדיאטת דלת פחמימות, דלת שומן, ים תיכונית או כל שם אחר שתבחרו. אחרי ימים ספורים, או שבועות, במקרה הטוב - כח הרצון מתרסק אל בין נגיסי הגבינה עם ריבת חלב, והחלום על גוף רזה ובריא טובע בתוך כוס מילקשייק עוגיות מלאת סוכר.

 

למה זה קורה? מה גורם לאנשים נבונים, משכילים, שמבינים שהשומן הוא סכנה ממשית לבריאות שלהם, ליפול פעם אחר פעם לתוך מלכודת הדבש של המאכלים עתירי השומן? למה אנחנו נשאבים באופן קבוע למעגל המתסכל של דיאטה, עליה במשקל, ושוב דיאטה, וחוזר חלילה?

למה אדם בוגר, שיכול לעמוד במטרות כבדי משקל בעבודתו, לא מצליח להוריד מעליו את השומן המציק שגורם לתחלואה ואי נעימות בחברה?

חוקרים רבים ניתחו את עניין הכישלון בהורדת המשקל, וניסו להבין מה גורם למעל 95% כישלון בדיאטות ברחבי העולם. ממחקרים אלו עולה כי ישנם 4 גורמים מרכזיים לכישלון הדיאטה. אם נצליח לשים לב אליהם ולמצוא את הפתרון המתאים להם, יש לנו סיכוי לשבור את הסטטיסטיקה ולהצליח לרדת במשקל לאורך זמן.

 

1. תוחמים את הדיאטה בזמן, במקום לשנות אורח חיים

הבעיה - אנשים שמתחילים דיאטה בטוחים שמדובר בהליך לזמן מוגדר, שבסופו הם יוכלו לשוב ולזלול כאוות נפשם. כאן ישנן שתי טעויות מרכזיות. האחת, שאדם שנוטה להשמנה צריך לשמור על אורח חיים בריא לכל חייו, כי אם לא - הוא יחזור ויעלה, והשנייה, שהיא גם הגורם המרכזי לכישלון הדיאטות, כאשר אדם יודע בתת המודע שלו שהוא יחזור לאכול מאכלים מתוקים ומשמינים, אזי הוא חושב עליהם כל היום (מתכנן כבר את ארוחת השחיתות שלאחר הדיאטה), דבר שגורם באופן ישיר להגברת התאווה שלו למתוקים, וכתוצאה מכך להפסקת הדיאטה - כי הגוף שלנו לא בנוי למלחמות מתישות.

הפתרון - משנים אורח חיים לבריא. זה לא אומר שצריך להתחיל לאכול רק אגוזים ועגבניות כל היום, ממש לא, ישנן היום תוכניות דיאטה שבהן אפשר ליהנות מארוחות מזינות וטעימות, להרגיש הרבה יותר קלילים וליהנות מאנרגיה לאורך כל היום.

 

2. נפלתי פעם אחת, אז הלכה הדיאטה

הבעיה - בתוך מסע דיאטה ארוך ומרגש מגיעות גם נפילות. ברגע של חולשה, האדם מחליט לחסל חבילת שוקולד, או עוגת שמנת טעימה. ואז עולה המחשבה בראש, זהו, הלכה הדיאטה, אין לי סיבה להמשיך לאכול בריא. אם נפלתי - זה סימן שאין לי כוח לשרוד את הדיאטה. כך מעידה חד פעמית הופכת לנפילה מבלי קום.

הפתרון - לשנן חזק את דברי שלמה המלך במשלי, "שבע יפול צדיק וקם". גם אם נפלת - לא הכל הלך, זה הזמן לשנס מותניים ולחזור לדיאטה בכל הכוח. הנפילות הן חלק מהמסע היפה והמאתגר לגוף בריא ורזה.

 

3. פיצוי מוגזם על הצלחה או כישלון

הבעיה - מה קורה כשמצב הרוח שלנו משתנה באופן חד, לדוגמה סיימנו מבחן בהצלחה? אנחנו רוצים לצ'פר את עצמנו עם חבילת גלידה. או אם חווינו כישלון ומצב הרוח קורס, אנחנו מנסים לשפר את מצב הרוח על ידי עוגת ריבת חלב.

הפתרון - הדרך האידיאלית היא לגרום לנו לשינוי מחשבתי, שאנחנו יכולים ליהנות מתחושת הרזון בתור פיצוי, ולא מהאוכל כפיצוי. תהליך זה מגיע על ידי שינון חשיבה, ותרגילים אחרים שיכולים לעזור לנו. עד שהשינוי המיוחל יקרה, נוכל לקחת מארז קטן של עוגיות או גלידה קטנה כפיצוי, ולא להשתולל באכילה מופרזת.

 

4. לא לוקחים אחריות על החיים

הבעיה - עכשיו הגענו לגורם שאולי נחשב למרכזי ביותר. ישנם אנשים שנכשלים בדיאטות, ואומרים - אנחנו חלשי אופי, אין לנו כוח רצון. הם תולים את סיבות הכישלון בכוח עליון. יש גם כאלו הטוענים שיש להם גנים לא טובים. בשורה התחתונה, הם לא לוקחים אחריות על עצמם, על הבריאות ועל החיים שלהם.

הפתרון - להתחיל לקחת אחריות, ולחפש דרכים וכלים שיעזרו לכם להתמודד עם כוח רצון חלש, או קושי בפעילות ספורטיבית.

תגיות:דיאטהבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה