עובדות ביהדות

למה הרבנים לא יכולים להגמיש קצת את ההלכה? התשובה שתאהבו

"הוא ראה אותי, יהודי עם זקן גדול, והחל להטיח בי את כל שאלותיו על התורה וההלכה. 'למה אתם, הרבנים, לא יכולים להתגמש קצת עם ההלכה? מה יש? קצת גמישות רק תקרב את החילונים'. אל תחמיצו את דבריו המאירים של רבי שלום שבדרון זצ"ל

(צילומים: פלאש 90)(צילומים: פלאש 90)
אא

"באחת מנסיעותיי לחוץ לארץ נזדמן לי מקום מושבי שבמטוס ליד יהודי שאינו שומר תורה ומצוות. ואדם זה, כפי שסיפר לי בתוך הדברים, היה מהנדס גדול, וגם פרופסור לא קטן… ובקיצור, איש מדע שחושב שיודע הכל ומבין בהכל", מספר המגיד המפורסם, רבי שלום שבדרון זצ"ל.

"הוא ראה אותי, יהודי עם זקן גדול, והחל להטיח בי את כל שאלותיו על התורה וההלכה. 'למה אתם, הרבנים, לא יכולים להתגמש קצת עם ההלכה? מה יש? קצת גמישות רק תקרב את החילונים'...

"'שאלה מצוינת שאלת', אמרתי לו. 'תיכף אענה עליה. רק קודם אשמח לדעת מה מקצועך'.

"'אני אדריכל ומהנדס', השיב הנוסע שלצידי, 'וכעת אני בדרך לחו"ל, להביא תכנית של בנין רב קומות, פרויקט מיוחד ומושקע ביותר'".

"הראה לי בבקשה את התוכניות", מבקש רבי שלום. והנוסע נענה: "אין בעיה. אבל מה כבר יוכל רב להבין בתוכניות אדריכליות מסועפות?!", תהה.

"האמת היא שלא אוכל להבין הרבה", משיב רבי שלום. "אבל אוכל להתרשם מעבודתך המקצועית, ואם תעניק לי מעט הסברים אולי אוכל להבין משהו".

האדריכל התרצה, ובהנאה גלויה הוציא צרור ניירות. הוא פרש דפים על גבי דפים, מתאר ומסביר, כאשר רבי שלום מגלה התעניינות מעמיקה בתוכניות. לאחר מספר דקות, קימט רבי שלום את מצחו, ו"נטפל" לאחד מן הקווים המסמנים את אחד מיסודות הבניין, שסומן בקו מתפתל.

כמה רגעים לאחר מכן, הרים רבי שלום את ראשו מהדפים: "אמור לי בבקשה", אמר לשכנו. "מדוע הקו התחתון שנמצא בפינת דרום-מזרח לא יכול לנוע מעט לכיוון מזרח… וכשיהיה ישר גם יהיה יפה יותר, ופחות מסורבל? מה יש, קצת גמישות פה וקצת גמישות שם, והכל ייראה יותר טוב?"

"חחח", השיב לי האדריכל בלגלוג גלוי, "ממתי רבנים מבינים בהנדסה?! הרי כל הכוח והחוסן של הבניין תלוי בעיקר באותם קווים, וכל תזוזה של מילימטר אחד מסכנת את הכל".

"חוקי ההנדסה חדים וברורים", הסביר לי כשם שמסבירים לילד קטן, בנימת תוכחה נוקבת, "ואין לסור מהם ימין ושמאל כמלא נימה".

ניצלתי את ההזדמנות, ועניתי מיד: "וממתי מהנדסים מבינים בהלכה?! הרי כל קיום העולם תלוי בקיום התורה, וכל חוקי התורה שניתנה משמים מיד ה' מלאה חוקים ברורים, ואתה תמה וחושב למה אין גמישות פה ושם..."

"בסך הכל ביקשתי גמישות על בניין אחד, ורק על חכמה של מהנדס בן אנוש אחד, שעליו עמלת מספר שבועות או חודשים בודדים – ואתה כה תמה. לעומת זאת, בתורה האלוקית, שניתנה לפני אלפי שנים, אתה פונה ומבקש מהרבנים המופקדים על שמירת ההלכה שיתערבו בחוקי ה' ויגלו 'גמישות'"...

"אספר לך סיפור נוסף", ממשיך רבי שלום ואומר למהנדס הקשוב, "היה פעם היה ילד בן עניים שאסף פרוטה לפרוטה עד שהגשים את חלומו שיוכל לקנות נעליים חדשות לכבוד חג הפסח. כשצרור מטבעות בידו הלך אל השוק הערבי שבו הייתה סחורה בזול, ומצא נעליים כלבבו, אלא שלמרבה הצער, רק נעל אחת התאימה אל הרגל ואילו השנייה מיאנה להתלבש על הרגל.

"הסוחר הערבי הבחין בצערו של הילד, ניסה את כל האפשרויות להתאים את הנעל, אך ללא הועיל. לבסוף פנה ואמר לילד: ''יש לי פתרון עבורך – אם תרשה לי אחתוך מעט מהאצבע של הרגל והנעל תתלבש היטב'"...

"אלו שמבקשים להתאים את התורה לרוח הזמן, ואינם מבינים שצריך להתאים את הזמן לרוח התורה – דומים הם לאותו מוכר ערבי, שסבר שיש להתאים את הרגל אל הנעל, ולא את הנעל אל הרגל".

האם החרדים באמת חיים על חשבון המדינה? מהם הטעמים שמאחורי אורח חייהם? הרב זמיר כהן עושה סדר בעובדות:

רבי שלום שבדרון זצ"ל, באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:הלכההרב שלום שבדרוןגדולי ישראלגמישות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה