דיכאון וחרדות

הגיע החורף – איזה דיכאון!

רבים מכירים היטב תחושת דכדוך קבועה שמופיעה אצלם כאשר מגיע החורף. מתוכם יש כאלה שסובלים בחורף מדיכאון של ממש. מה הסיבות לכך, ומה אפשר לעשות כדי להתמודד עם התופעה?

  • ב' טבת התש"פ
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

"אני לא סובל את החורף! הכל אפור! קר וגשום ואי אפשר לצאת החוצה!"; "היום עוד לא התחיל, לא הספקתי לעשות כלום וכבר השמש שוקעת ומגיע הלילה"; "נמאס לי ממזג האוויר הזה, מתי כבר יגיע האביב?".

נשמע לכם מוכר?

רבים מאתנו סובלים באופן קבוע בחורף מתחושה של דכדוך, ברמות שונות. אנשים רבים חשים דכדוך קל בחורף, ויש גם כאלה שסובלים מהתמודדות מאובחנת שנקראת "דיכאון חורף" (Seasonal Affective Disorder), תופעה מקבילה לדיכאון מג'ורי, כאשר כאן התופעה היא זמנית, וחולפת כאשר מגיע האביב.

בנוסף לתחושת העצבות שתוקפת אותו, מי שסובל מדיכאון נוטה בדרך כלל למעט בפעילות ובמגעים חברתיים, הוא לא מוצא עניין בדברים שבעבר גרמו לו הנאה, וחש חוסר אנרגיה. רבים גם נמשכים יותר לריבוי שינה ולאכילת מאכלים מתוקים.

הגורמים לתופעה כנראה משולבים, והם נוגעים הן לנפש והן לגוף. ראשית, מבחינה נפשית אנשים נוטים באופן טבעי למעט בפעילות בתקופת החורף, וזה גורם בעל השפעה רבה על מצב הרוח. כדי להימנע מהקור ומהרטיבות אנשים מסתגרים בביתם, ומעדיפים את הפוך והפיג'מה. גם האפרוריות שאנחנו רואים בעיניים יכולה להשפיע באופן ניכר על התחושה הנפשית. בהיבט הגופני, שעות החשיכה המרובות משפיעים אצל חלק מהאנשים על ייצור מוגבר של מלטונין – הורמון שאחראי על תחושת העייפות שלנו – ובעקבות כך תיתכן ירידה בכמות הסרוטונין – הורמון שמשפיע באופן ישיר על מצב הרוח.

ככל שאדם רגיש יותר לחלק מהתופעות המתוארות והן פוגעות בו יותר, ההתמודדות שלו לשמור על מצב רוח מרומם תהיה גדולה יותר. במקביל, ככל שאדם מתמודד באופן קבוע עם נטייה כלשהי לדיכאון - הוא למעשה רגיש יותר, והתופעות הללו שהחורף מביא איתו יעצימו את הקושי שלו והוא עלול להגיע לדיכאון.

 

אז מה אפשר לעשות?

לפעמים טיפול במישור הגופני יוכל לעשות את ההבדל:

א. פעילות גופנית. אפשר לשים ברקע שירים שאוהבים ולהתחיל לרקוד בבית, או לפחות לסדר אותו ולנקות במרץ. האמיצים שבינינו יכולים להתלבש היטב ולצאת החוצה להליכה מהירה וכדומה. יש עדיפות גדולה לעשות זאת עם חבר, אם יש לכם חברים אמיצים כמותכם... עדיף שהפעילות תעשה בשעות המוארות של היום.

ב. תוספת של אור. קודם כל, לפתוח את הווילונות בבית או במשרד, ומעבר לכך, פשוט לדאוג שהבית יהיה מואר היטב. לא תאמינו כמה זה יכול לשנות את התחושה שלכם!

ג. תזונה. חשוב תמיד לשמור על תזונה בריאה, ויש לתזונה השפעה ישירה על המצב הנפשי. בהקשר הספציפי שלנו, כדי להתמודד באופן מיטבי עם דיכאון, מומלץ להוסיף בכמות הפחמימות המלאות (אורז, לחם וכד'), וגם להרבות באכילת דגים עתירים באומגה 3.

ד. טיפול באור. חשיפה יומיומית בשעות הבוקר המוקדמות לאלומת אור חזקה למשך כחצי שעה לפחות.

 

לאחר ששיפרנו את התנאים הגופניים, חשוב לא לשכוח את הנפש, שהיא בדרך כלל העיקר:

א. חברה. אף על פי שזה כנראה לא הדבר הראשון שמתחשק לכם, נסו להרבות יותר במפגשים חברתיים. קבעו מפגש עם חבר או שניים, בקרו את הדודה או את השכנים. אם ממש אין לכם כוח, לפחות הרימו טלפון ודברו עם מישהו שאתם אוהבים.

ב. עשיה משמעותית. במקביל לטיפול בדיכאון מסוגים אחרים, אחד הדברים החשובים שיכולים לתת מענה לאדם הוא תחושה של סיפוק ומשמעות.

כיוון ראשון הוא נתינה לאחר. לפעמים מספיק להחליט החלטה נקודתית, כמו לדוגמה לנסות לגרום תחושה טובה למישהו מסוים בעבודה שעובר תקופה קשה, באמצעות אמירת "בוקר טוב" לבבי, חיוך וקצת תשומת לב. בפעמים אחרות נדרשת עשיה יותר משמעותית, כמו התנדבות קבועה כלשהי או הירתמות לפרויקט כלשהו. אבל חשוב למצוא סוג של נתינה שמרגישים אליו חיבור.

כיוון שני הוא יצירה. אם למדתם בגיל הנעורים לנגן על כלי נגינה שאהבתם, ומאז נטשתם אותו – אולי כדאי לחזור אליו. אם יש לכם כישרון לציור או לנגרות, לכתיבה או אולי לבישול, כל דבר כזה יכול להיות כיוון ליצירה שתוכל למלא אתכם בתחושה טובה ומלאה יותר.

ג. אם כל זה לא עוזר לכם, מומלץ לפנות לסיוע באמצעות טיפול רגשי שיגע בשורשי הסיבה לדיכאון ויסייע לכם להשתחרר ממנו. במקרים מסוימים יומלץ להשתמש גם בתרופות טבעיות שמסייעות להתגבר על דיכאון או על חרדות, ובמקרים קשים יתכן שיומלץ שילוב של תרופות נגד דיכאון.

אמנם דיכאון חורף הוא התמודדות שחולפת לאחר כמה חודשים, אבל אלו יכולים להיות חודשים ארוכים וקשים, וחבל לסבול כל כך. דיכאון הוא לא גזירה, והעצות הללו יכולות לעזור לכם להגיע לפתרון שמתאים לכם, בעזרת ה', ולחזור להרגיש טוב ונעים.

אז שנזכה כולנו לחורף בריא!

עודד אלון הוא מטפל רגשי במחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:דיכאוןחורף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה