דיכאון וחרדות

המוח שלך ינצח בשבילך את החרדות

זה נכון מול כל חרדה. וזה נכון מול כל מטרה שאדם מציב לעצמו בחייו. זה "סוד", שמי שמנצל אותו, מצליח לגייס את המוח שלו "לעבוד בשבילו"!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרצון לשנות ולהתקדם בחיים, לנצח חרדות, דיכאון וכדומה, נמצא אצל כולנו. אך זה נראה לפעמים כבלתי ניתן להשגה, כי "אני מכיר  את עצמי, ואין סיכוי גדול שישתנה אצלי משהו שיעזור לי להתקדם. ניסיתי ונחלתי כישלון שוב ושוב!".

אבל זו טעות. שימו לב לנקודה הבאה.

המוח שלנו הוא אחראי מרכזי ליכולות שלנו, והוא כלי אדיר, שיכול לעזור לנו להשיג תוצאות מדהימות בכל מטרה שאנו מציבים לעצמנו. הוא למשל, אחראי לכך שאנשים מצליחים או לא מצליחים להתגבר על חרדות, דיכאון, ולהגיע להישגים מדהימים בחיים.

צריך רק לדעת איך הוא עובד, ואיך מפעילים אותו. אם תקבל את המטוס הכי משוכלל בעולם, בלי לדעת איך להפעיל ולמקסם את יכולותיו, הוא לא ישרת אותך אפילו כרחפן...

מה שמצאו חוקרים הוא, שהמוח שלנו בכל חוויה משמעותית, "רושם" אותה במוח, ומקדד את התחושות השייכות לאותה חוויה. זו הסיבה שלפעמים זיכרון מעלה בנו תחושות ורגשות, כאילו חווינו אותו כעת. המוח לא כל כך מבדיל בין דמיון, זיכרון, וחוויה אמיתית, והוא "שולף" את כל "התיק" השייך לאותה חוויה, כולל תחושות ורגשות.

עכשיו, שימו לב, אם נחווה שוב את אותה חוויה, המוח יקדד שוב, את התחושות החדשות, כך שבפעם הבאה, הוא ישלוף לנו את התחושות החדשות! זה פותח לנו פתח אדיר לשינוי. אנחנו יכולים בעצם "לתכנת" את המוח שלנו לצרכים שלנו! כי אם נצליח לחוות שוב ושוב מצבים באופן שיקודדו במוח כחיוביים, זה יעזור לנו לחיות כך ביום יום.

איך עושים זאת?

כאן דרוש רק קצת אומץ, רק את המוכנות שלנו, וקדימה לבצע. אם למשל יש לאדם חרדה חברתית – הוא לחוץ ונמנע מסיטואציות בהן יש אנשים רבים, יש לו פחד לדבר עם אנשים בעלי סמכות, ואז הוא אומר לעצמו, "אני במודע מכניס את עצמי לסיטואציה כזו, שתפחיד אותי, (אך לא ברמה שאני לא יכול לבצע), מתוך מוכנות לחוות את הלחץ", ברגע ייגש כך לסיטואציה, הוא נטרל חלק מהפחד באותה חוויה, כי כשאני ניגש למשהו מפחיד מתוך פחד לחוות את הפחד, מתוך חולשה, זה שונה מאשר לחוות את אותה חוויה ממקום שאני אוזר אומץ לחוות אותה. ממקום חזק. ושימו לב, אם נחווה ממקום חזק, זה יקודד במוח כחוויה מפחידה פחות, כי הפעם פחדתי פחות!

כשזה יקרה שוב ושוב, הקידוד נעשה יותר ויותר "ברור". ואז הפחד מאותה סיטואציה, יורד בהדרגה. ואז, כאשר הפחד מאותה סיטואציה ירד באופן משמעותי, האדם יכול להעז לחוות – "לקדד" במוח, חוויה יותר "מפחידה", ממקום חזק. וכך יכול האדם "לכרסם" בפחדיו, ו"לקבע" במוח תפיסות חדשות לגבי הפחד ממצבים חברתיים.

זה נכון בכל דבר בחיינו. זה נכון מול כל חרדה. וזה נכון מול כל מטרה שאדם מציב לעצמו בחייו. זה "סוד", שמי שמנצל אותו, מצליח לגייס את המוח שלו "לעבוד בשבילו"!

אגב, הדרך המתוארת כאן היא בעצם תקציר של מה שנקרא "חשיפה (ומניעת תגובה)" – אלמנט משמעותי ב CBT, ACT ועוד (יש מעט הבדל בגישה ל"חשיפה" בין השיטות). אלפי אנשים ברחבי העולם, וגם אצלנו, יום יום, מצליחים לשנות את חייהם בדרך זו.

גם אתה יכול.

לגמרי.

חגי צדוק עוסק בפסיכותרפיה ובייעוץ נישואין. ליצירת קשר עם מחלקת "נפשי בשאלתי":073-33-33-331, או anat@htv.co.il

תגיות:הרב חגי צדוקחרדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה